ANNONS

SCR bättre än planerat

När Agco lancerade Massey Ferguson 8600-serien i september 2008 var det den första traktron med SCR-teknik för avgasrening. SCR-tekniken innebär bland annat att man tillsätter en urealösning, AdBlue, före katalysatorn och på så sätt klarar man avgaskrav steg IIIB, som börjar gälla från den 1 januari 2011 för motorer me den effekt över 130 kW (175 hk).
Då sa man på Agco att denna teknik skulle innebära att bränsleförbrukningen minskade med 5 procent jämfört med föregående motorer som företaget hade i sina traktorer.
Nu har Agco kört i snart två år med dessa motorer och bränsleförbrukningen har enligt Agcos egen utsago minskat betydlgit mer än så.
– Bränsleförbrukningen har minskat med hela 15 procent, säger Richard Markwell, vide vd för Massey Ferguson i Europa, Afrika och Mellanöstern.
Att det kommit fram teknik som visar på en minskad bränsleförbrukning är mycket bra. Ända sedan avgaskraven började fasas in med steg I, II och IIIA, har bränsleförbrukningen kontinuerlgit ökat. Om vi nu kan gå på andra hållet när vi inför steg IIIB nästa år och stag IV den 1 januari 2014 finns det mycket att vinna för lantbruket.
Baksidan av det hela är dock att motorerna hela tiden blir dyrare och dyrare. Det är mycket krävande för konstruktörerna att ta fram nya motorer som uppfyller avgaskraven och priset för det slås naturligtvis ut på de motorer som tillverkas. Av denna anledning minskar kontinuerltig antalet motortillverkar i världen och det är inte bra ur konkurrenssynpunkt.

Relaterade artiklar