ANNONS

SCR och AdBlue verkar funka bra i traktorer

Sisu Diesel är den enda traktormotortillverkare som i dag har avgasreningstekniken SCR i produktion. Sisumotorer med den tekniken finns i dag i de största Valtra och största Massey Ferguson traktorerna.
SCR innebär att man tillför en urealösning, AdBlue i avgaserna som därefter passerar en katalysastor. Fördelen med systemet är lägre bränsleförbrukning jämfört med den andra avgasreningstekniken på marknaden, EGR, vilket innebär en återcirkulering av avgaser. Nackdelen med SCR är att man behöver ha en extra tank på fordeonet i vilket man fyller på AdBlue.
Det är alltså nya Valtra S-serien och Massey Ferguson 8600-serien, vilka båda presenterade år 2008, som har SCR-teknik och därmed en extra tank bredvid den ordinarie bränsletanken.
I registreringsstatisktiken per den 30 juni i år var det varken sålt någon sådan Valtra eller MF i Sverige. Om det sålts någon under tredje kvartalet vet vi om några dagar.
I Danmark är det dock sålt 8 stycken Massey ferguson 8690, den största modellen i serien och lantbrukarna som köpt dem är nöjda med systemet, enligt en intervju i Effektivt Landbrug.
Tekniken är inte ny. Som exempel har Volvo använt SCR-tekniken i sina lastbiular under lång tid och åkarna som kör dem har vant sig att tanka AdBlue separat. Lastbilar ligger redan nu framme i avgaskrav IV medan traktorer bara behöver uppfylla avgaskrav IIIA just nu. År 2011 blir det IIIB för traktorer och det klarar dessa Sisumotorer med SCR-teknik redan. När det blir dags för steg IV för traktorer år 2014, måste motorn bli ännu lite renare, men SCR-tekniken är troligtvis rätt även då för traktorer och en gissning är att vi får se fler traktormotorer med denna teknik inom kort.
När det gäller traktorer skiljer de på en viktig punkt mot lastbilar vad gäller avgasreningen. Kylningen är viktig när det gäller att sänka utsläppen och lastbilar har den fördelen att de ha stora grillar i fronten samt kan utnyttja fartvinden när man kör för kylning. Traktorer arbetar saktare, i dammigare miljöer och med framhjul som är ivägen för kylarkonstruktionen.

Motorn förbrukar 3% AdBlue av dieslförbrukningen. Tanken på MF 8690 är dimensionerad så man fyller på AdBlue varannan gång man fyller på diesel. Skulle man glömma AdBlue kan inget skadas. tar AdBlue slut före dieseln ombesörjer en dator att föraren endast kan ta ut halv effekt av motorn till dess AdBlue är påfyllt igen.

Motorn förbrukar 3% AdBlue av dieslförbrukningen. Tanken på MF 8690 är dimensionerad så man fyller på AdBlue varannan gång man fyller på diesel. Skulle man glömma AdBlue kan inget skadas. tar AdBlue slut före dieseln ombesörjer en dator att föraren endast kan ta ut halv effekt av motorn till dess AdBlue är påfyllt igen.

Relaterade artiklar