ANNONS

Smidig hjullastare med bra sikt och stabilitet

Kramer Allrad är en liten smidig hjullastare med bra sikt och stabilitet. Fyrhjulsstyrningen bidrar till det sistnämnda.
Några gånger rycker jag i blinkersspaken för att ändra körriktning, men sen sitter det där. Fram/back skiftas med tummen i lastarjoysticken i höger armstöd. Det är jättebra när man lärt sig och vänsterhanden har man på ratten hela tiden.
Kramer Allrad 860 är mjuk och behaglig att köra. Med ett vred bakom höger armstöd kan man strypa oljan till hydrostaten. Då kan man hålla konstant högt motorvarv och hydrauliken reagerar blixtsnabbt samtidigt som körningen blir mjuk och exakt. Maskinen arbetar sig snällt in i jordhögen och även om man lyckas få så mycket i skopan att bakändan lättar när man backar ut känns det skapligt stabilt och styrförmågan bibehålls någotsånär med hjälp av framhjulen.
Men innan man börjar testa en lastmaskin i den här viktklassen måste man först skaka av sig alla referenser från större maskiner.
Kramer Allrad 680 väger endast 5 450 kg och är inte mer än 1,83 meter bred. När man busar fram med full skopa en bit uppe gungar det betänkligt så fort hjulen åker över en ojämnhet. Det är ofrånkomligt med tanke på vikt och axelbredd. Kramer 860 är ändå relativt stabil och det beror på fyrhjulsstyrningen.
Om hjullastaren ska vara midjestyrd eller fyrhjulsstyrd är en smaksak. Det finns fördelar med båda systemen. En av fördelarna med det sistnämnda är att maskinen är stabil även när man svänger. När maskinens vikt skjuts längre från centrumlinjen vid sväng på en midjestyrd maskin så stannar den kvar på samma ställe oavsett hur mycket man vrider på ratten i den fyrhjulsstyrda.
Kramer Allrad 680 är näst störst av sju modeller i en serie. Det finns även tre systermodeller med teleskoparm och maskinerna tillverkas i Tyskland.
Det är en intressant storlek på maskin. Den passar utmärkt på byggarbetsplatser där den är smidig som en truck men klarar ojämna underlag.
Den fungerar även bra för materialhantering. Vändradien är mycket bra och på många platser kan den i viss mån konkurrera med en gaffeltruck. En hjullastare är flexiblare än en truck och kan även skrapa snö utanför lagerlokalen när det behövs.
Man sitter förhållandevis högt i 680:n. Hytten är rymlig och på locket över en förvaringsplats till vänster kan även en passagerare åka med korta sträckor.
Glasytorna är stora och framrutan välvd upp mot taket. Det ger fri sikt även mot fullt upplyft redskap. Dörrarna är breda och täcker hela sidan. Ratten är ställbar i en ledd och instrument och reglage är snyggt utformat. Alla spakar sitter ergonomiskt. Utsläpp för värme och kyla är jämnt fördelade över hela hytten och man får bra värme ner mot golvet.
I hydrostaten kan man välja arbets- eller transportläge med en strömbrytare. En begränsning som infinner sig när man åter lägger i transport är att fyrhjulsstyrnignen slutar fungera. Det är av säkerhetsskäl. Vid transport kör man maskinen med enbart framhjulsstyrning. Det är stabilare.
Bakhjulen centreras automatiskt när man går över till enbart framhjulsstyrning. Det är mycket bra och minskar slitaget på däcken.
Det går även att krabbstyra maskinen temporärt för att ta sig bort om man hamnat tätt inpå en vägg eller liknande.

Kramer Allrad 680.
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 3,1 liter och 56 kW (76 hk) effekt vid 2 300 rpm.
Transmission: Hydrostat
Däck: 405/70R20 fram och 405/70R20 bak
Bränsletank: 80 liter
Lyftkapacitet: 41 kN
Lyfthöjd: 3 250 mm
Max hydraulflöde: 84 l/min
Max hydraultryck: 220 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 2,95 m
Vikt: 5 450 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 1 000 timmar (10,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (4,0 liter)
Pris: 655 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Ett dubbelverkande uttag fram eller bak: 18 200
Luftfjädrad förarstol: 7 950
Säkerhetsbälte: std
Skyddsgaller frontruta: 4 450
Lastbilsdrag bak: 15 900
Diffspärr bak/fram: std

Kramer Allrad 680 är bra att jobba med. Det är en pigg maskin. Det finns inga mekaniska steg i transmissionen utan en hydrostat sköter om allt ihop från 0-40 km/h.

Höger armstöd med körspak fälls enkelt upp och när man gjort det kan man även använda höger dörr. Här syns även tanklocket framför hytten till höger.

Maskinen är servicevänlig. Hela motorhuven öppnas på gasdämpare. Motorn sitter på tvären. Batteriet är på 72 Ah. Luftfiltret sitter till höger, men ett av de tre låsen till locket sitter trångt till. Det är synd.

Såväl fram/back som lastaren inklusive tredjefunktionen sköts från körspaken. Flytläge är extrautrustning och kostar 3 800 kronor. Lastdämpningen är däremot standard.

Relaterade artiklar