ANNONS

SPBI positiv till långsiktiga styrmedel för biodrivmedel

Regeringen har idag presenterat ett förslag om reduktionsplikt för att möta målen som sätts i Miljömålsberedningen med att minska koldioxidutsläppen med 70 % till 2030. Det är ett steg på vägen mot långsiktighet i styrmedel för biodrivmedel och det tycker SPBI är positivt.

SPBI och drivmedelsbranschen har länge efterfrågat nytt styrmedel för att kunna öka andelen biodrivmedel i transportsektorn och sänka koldioxidutsläppen, då statsstödsproblemen försvårat skattevägen.

Genom att införa en reduktionsplikt där drivmedelsdistributörerna åläggs att stegvis blanda in mer biodrivmedel för att sänka koldioxidutsläppen, får branschen en uppfattning om vägen framåt och det ger samtidigt en grund för framtida investeringar inom biodrivmedel.

Det är positivt att regeringen ser att hållbara biodrivmedel är en viktig väg framåt för att sänka koldioxidutsläppen inom transportsektorn. Tydlighet, långsiktighet och transparens är ledord för att kunna främja en hållbar svensk biodrivmedelsproduktion.

Ulf Svahn vd:
– Positivt att styrmedel snart finns på plats men detaljerna i förslaget blir avgörande. Det finns dessutom fler styrmedel nationellt och på EU-nivå som komplicerar och ställer krav på harmonisering inte minst med EU-lagstiftning.

Naturskyddsföreningen är positiv till regeringens förslag om hur fossila fordonsbränslen succesivt ska ersättas med biobränsle. Företagen som säljer bensin, diesel och andra drivmedel får ansvaret att minska klimatutsläppen. Det är i linje med den reduktionsplikt som föreningen drivit. Det är samtidigt viktigt att produktion av olika biobränslen omgärdas av tydliga miljökrav och spårbarhet.

Regeringen fullföljer nu delar av den klimatpolitik som man tidigare lovat, för att nå målet att klimatutsläppen från bilismen ska ha minskat med 70 procent till 2030. Det finns en bred politisk enighet kring reduktionsplikten, sju av åtta riksdagspartier har ställt sig bakom modellen så sent som i somras. Naturskyddsföreningen anser att det krävs fler sådana klimatpolitiska beslut över blockgränserna för att få en långsiktig och trovärdig klimatpolitik.

– Vi tycker att regeringens förslag om utfasning av fossila bränslen är bra. Det är rätt att ansvaret läggs på bolagen. Det ska vara enkelt för den enskilde bilisten att få mer biobränsle i tanken. Det här är ett förslag som Naturskyddsföreningen drivit under flera år, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

– Det här är en mycket god nyhet, klimatanpassningen av trafiken har sackat efter och gapet mellan miljömålen och politiken vuxit sig allt större. Det blir bättre med regeringens förslag. Det är viktigt att regeringen nu säkrar upp att de biobränslen som ska fram verkligen blir miljöanpassade, så att vi får en bra klimateffekt utan att förvärra de redan stora problemen i svenskt skogsbruk – och dessutom inte får in mer palmoljebaserade produkter.

– Utvecklingen bort från fossila bränslen drivs nu på steg för steg. Vi önskar visserligen att regeringen hade vågat skruva åt förslaget så att 2030 blev ett slutår för utvecklingen mot en fordonsflotta helt utan fossila bränslen, men beslutet idag är ett viktigt steg i rätt riktning. Transporterna är ett av de svåraste och mest tröga områden att förändra. Det krävs en rad reformer som sammantaget måste leda till att transportberoendet minskar, så vi förväntar oss en fortsättning. säger Oscar Alarik, Naturskyddsföreningens klimatchef.

Naturskyddsföreningen vill ha tydliga miljökrav vid produktion av alla former av biobränslen. Det gäller såväl importerade som inhemska bränslen. Föreningen anser också att den ökade användningen av biobränslen måste vara en övergångsperiod mot en större andel eldrivna fordon.

Relaterade artiklar