ANNONS

Ny SUV från Lexus

Nu presenterar Lexus mer fakta och fler bilder på den helt nya kompakta crossover-modellen NX.  Den nya bilen är en modell i storleksklassen under den framgångsrika RX-serien. Den kommer till Sverige både som fullhybrid och med bensinturbo (Lexus första). Svensk lansering blir i oktober. Några svenska priser är ännu inte klara.

Lexus NX – som nyligen fick världspremiär på bilutställningen i Beijing – är Lexus första bil i segmentet kompakta SUV-modeller. NX riktar sig mot yngre bilköpare med en aktiv urban livsstil, ett delvis nytt segment för Lexus.

Vass exteriör design

Lexus NX bär tydliga drag av den mycket uppmärksammade konceptbil som tidigare visats på flera bilmässor. Tanken är att ge en känsla av smidighet som vanligtvis inte förknippas med SUV-modeller. Formspråket är samtidigt vasst för att visa på bilens funktionalitet och prestanda.

En rad tydliga designelement, som t ex frontens karaktäristiska spindelgrill, led-strålkastarna och de L-formade varselljusen och den diamantformade profilen med sina markerade hjulhus ska tillsammans ge ett intryck av återhållen kraft. NX har också en helt ny typ av dörrhandtag med gömt dörrlås och integrerad belysning. Bakljusen har Lexus typiska L-form som skapats av sammanhängande led-ljus.

Lexus NX kommer även finnas i en F SPORT-version med bland annat sportig mesh-grill, markerad stötfångare fram, sportstolar och mycket mer.

Sportig men exklusiv interiör

Den bärande idén bakom utformningen av kupén i NX-modellen är att ge det funktionella intrycket av en högprestanda­modell, parat med högkvalitativa material och en tydlig premiumkänsla. Instrumentpanelen har en tydligt markerad silverfärgad mittdel med rejält vadderade sidor mot förare och passagerare. Multimediesystemet styrs via en helt ny typ av intuitiv och responsiv pekplatta. Bland de innovativa tekniklösningarna finns också sladdlös laddning av mobiltelefoner och andra bärbara enheter.

Det invändiga utrymmet har annars stått i fokus vid utvecklingen av Lexus NX. Det innebär bland annat mycket god takhöjd såväl fram som bak, bra benutrymme i baksätet samt klassens längsta lastutrymme.

Två alternativa drivlinor

Först ut är NX 300h som har ett högeffektivt hybridsystem, med Lexus beprövade 2,5-liters Atkinson-motor som i kombination med elmotorn ger en totaleffekt på 197 hästkrafter. Hybridmodellens fjädringssystem är specialutvecklat för att maximera komfort och köregenskaper genom att minska karossrörelserna på dåliga vägar.

NX 200t som lanseras efter årsskiftet är utrustad med en helt nyutvecklad 2,0-liters bensinturbomotor med en effekt på 238 hästkrafter vid 4 800–5 600 varv/min och ett maximalt vridmoment på 350 Nm vid 1 650–4 000 rpm. Den nya turbomotorn är den första i världen som kombinerar ett vattenkylt topplock och integrerat utblås med dubbelturbo. Motorn arbetar tillsammans med en likaledes nyutvecklad 6-stegad automatlåda som optimerar vridmomentet efter belastningen, vilket ger både god acceleration och bra bränsleekonomi.

Båda motoralternativen kommer att finnas både med framhjulsdrift och med fyrhjulsdrift.

Vridstyv kaross och sofistikerad hjulupphängning

Chassi, fjärdring och hjulupphängning har utformats för aktiv körning, samtidigt som de bidrar till bra stabilitet, kurvtagning och åkkomfort, även på ojämna vägbanor. Till grunden för bilens goda vägegenskaper ligger en mycket vridstyv kaross.

I vissa utföranden har NX en ny typ av stötdämpare och den senaste generationen av Lexus ställbara fjädringssystem AVS (Adaptive Variable Suspension). Tillsammans med Drive Mode Select ger det möjligheten att ställa in bilens uppförande för bästa åkkomfort, oavsett underlag.

Omfattande säkerhetsutrustning

Lexus NX är som standard utrustad med ett omfattande säkerhetspaket. Det innefattar bland annat ”Panoramic View Monitor”, som på instrumentbrädans display visar en högupplöst 360°-bild av allt som finns i bilens omedelbara närhet, en adaptiv farthållare som också automatiskt kan bromsa ner bilen helt till stopp, körfältsassistans, monitor för döda vinkeln, varningssystem för korsande bakomvarande trafik vid backning, led-kurvljus samt vindrutedisplay.douvn6h7e3wa6cigwve6

Relaterade artiklar