ANNONS

Svårare för tjuven – krav från försäkringsbolagen

Maskinstölder börjar bli ett stort problem i Sverige och maskiner försvinner såväl från återförsäljare som från användare. Stölderna kostar stora belopp och kan avspeglas i form av dyrare försäkringspremier.
För att försäkringen ska gälla måste maskinen vara låst och nyckeln förvaras på ett tryggt sätt. Skulle så inte vara fallet får man som ägare vara beredd på en reducering av utbetalt belopp från försäkringsbolaget och i vissa allvarliga fall kan ersättningen utebli helt.
– Stölder av traktorer och maskiner börjar bli ett stort problem och vi måste alla hjälpas åt för att komma åt problemen, säger Peter Friberg på Länsförsäkringar.
Enligt honom har maskinhandlarna varit värst utsatta så här lång men nu tror han att det blir en förändring.
– Maskinhandlarna kan relativt enkelt öka sitt skydd mot stölder och när det blir svårare för tjuvarna där flyttar de sin verksamhet till nästa plats, och då är det ute hos användarna riskerna för stölder ökar.
Det finns en hel del exempel där man återfunnit en stulen maskin då den varit utrustad med spårsändare.
– Det är naturligtvis bra att man hittar den försvunna maskinen, men det medför ändå en kostnad och har maskinen hunnit utomlands innan den återfinns, kan det ta lång tid innan den är tillbaka hos kunden igen.
Peter Friberg berättar om en maskin som stals och återfanns på andra sidan Östersjön och som det tog ett halvår att få tillbaka, innan alla papper var klara.
– Det bästa är system som medför att maskinen aldrig stjäls.
Ett kodat chip i nyckeln är ett sätt att försvåra för tjuven. Med den tekniken kan man inte starta motorn utan att originalnyckeln, som sänder ut rätt signal, är med i förarhytten.
Detta är utrustning som även går att eftermontera i äldre maskiner och det finns även system där man kan ha samma nyckel och kodning i alla företagets maskiner. Det underlättar på större företag med många fordon och förare.
Enligt statistiken är det oftast traktorer som är fem år eller nyare som stjäls och inte större än att de får plats på en täckt lastbil eller trailer.
Traktorer och entreprenadmaskiner stjäls oftast av organiserade ligor. Ett typiskt scenario är att man bryter sig in på natten, startar och kör iväg maskinen någon kilometer. Där lämnas fordonen en stund för att brottslingarna ska se om någon följer efter maskinerna, vilket kan vara fallet om de är utrustade med spårsändare. Har inget hänt på någon timme körs de vidare en bit och lastas på en täckt lastbil eller trailer. Lastbilen kör mot en hamn och hela operationen är tidsanpassad i minsta detalj för att nå färjan precis innan avgång.  Lastbilschauffören är ofta en underhuggare i organisationen och ”vet inget” om denne skulle bli stoppad.
Med spårsändare ökar alltså möjligheten väsentligt för att få igen en stulen maskin, men det gäller att man som ägare inte tar lagen i egna händer. Att själv jaga efter fordonstjuvarna är något som såväl polis som företrädare för försäkringsbolag på det bestämdaste avråder ifrån.

Ett staket räcker inte som skydd. Det klipper tjuvarna upp och kör igenom. Men troligtvis är det ändå maskinhandlarna som snabbast förbättrar sitt stöldskydd och då flyttar sig brottsligheten ut till lantbrukarna och entreprenörerna som har svårare för att låsa in allt.

Relaterade artiklar