ANNONS

Sverige med på Grüne Woche

En stärkt svensk export av ekologiska livsmedel till Tyskland, det är målet när Sverige nu förbereder sin medverkan på en av världens största matmässor: Internationale Grüne Woche i Berlin. Jordbruksverket gör satsningen mot bakgrund av att marknaden för ekologiska livsmedel i Tyskland växer rekordsnabbt.
Vi rapporterade i Lantbruksnytt webb TV i fredags som Sveriges deltagande vid den internationella livsmedelsmässan i Berlin nästa år och här kommer lite mer information om deltagandet och vilka svenska företag som ska vara med på mässan.

Ekomarknaden i Tyskland har under flera år vuxit stadigt. Under 2020 formligen exploderade intresset och omsättningen ökade med drygt 22 procent. Detta öppnar givetvis dörren även för svenska ekologiska producenter.

– Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter och det innebär en stor potential för svenska producenter. Målet med vår medverkan på Grüne Woche är att visa upp de mervärden som svensk livsmedelsproduktion har, i synnerhet den ekologiska. Samtidigt hoppas vi att deltagandet kan få fler producenter här hemma att inse vilka möjligheter som finns, säger Tobias Kreuzpointner, samordnare i organisationsgruppen för den svenska satsningen.

Starkt svenskt landslag
Bland de svenska företag som anmält intresse till att medverka på mässan har Jordbruksverket valt ut ett 20-tal att representera Sverige. Besökarna på mässan kommer att få möjlighet att smaka företagens produkter, alltifrån hantverksmässigt tillverkad vinäger och kryddblandningar till växtbaserade proteinprodukter. I den svenska montern finns även hantverksöl från åtta olika bryggare, hantverkscider, veganska shakes, läsk, kombucha och mjöd.

De utvalda utställarna är små och stora företag med produktion i Sverige som i så stor utsträckning som möjligt använder svenska råvaror. Produkterna som visas på mässan är ekologiska med EU-certifiering eller KRAV-märkning eller är sådana som utställarna arbetar på att ställa om och certifiera.

Medverkar gör bland andra:

Lundabryggeriet

Nääs Gårdsbryggeri
Qvänum Mat & malt
Råå Bryggeri
Göteborgs Nya Bryggeri
Wetterstadens Bryggeri
Smögenbryggar´n
Remmarlöv Gårdsbryggeri
Mjödhamnen, Hällefors
Grinnemo Hallon och Honung, Gräsmark
Hempster Sweden, Sköldinge
Malmö Vinägerfabrik, Vellinge

The Nordic Soda Company, Norrköping
Orkla Foods,
Pomologik, Strängnäs
Roots of Malmö, Malmö
Swedish Temptations, Karlshamn
Sörgården Måla, Arboga
Österlenkryddor, Köpingebro.
– Mässan är en fantastisk möjlighet för de svenska företagen att få tillgång till en testarena, för att öka sin kunskap och få erfarenheter som de sedan kan arbeta vidare med i sina egna exportstrategier, fortsätter Tobias Kreuzpointner.

Medverkan i linje med livsmedelsstrategin
Målet med Sveriges medverkan överensstämmer väl med målen i livsmedelsstrategin som är antagen av riksdagen. I korthet innebär den en ambition att öka svensk livsmedelsproduktion inklusive den ekologiska andelen. Jordbruksverket samverkar med en rad parter inom både livsmedel och turism för att maximera det svenska avtrycket på mässan.

Relaterade artiklar