ANNONS

Ny teknik ger bättre styregenskaper

Nu finns Volvo Lastvagnars individuella framhjulsupphängning att beställa i kombination med Volvo Dynamic Steering. Genom den individuella framhjulsupphängningen påverkas inte framhjulen av varandra vilket resulterar i en mjukare och stabilare gång på landsväg.

Systemets kuggstångsstyrning skapar en mer direkt överföring av rattrörelserna och ger en tydligare känsla av precision och kontroll.
Rörelser i ratten som skapas av vibrationer från vägen minskar betydligt med Volvo Dynamic Steering. Det gör inte bara styrningen enklare och smidigare för föraren utan det sliter dessutom mindre på muskler och leder på lång sikt.
– Det är en helt unik kombination som skapar en perfekt styrkänsla och körbarhet för föraren, säger Kristin Signert, segmentsansvarig för fjärrtransporter på Volvo Lastvagnar.
Kombinationen lämpar sig bäst inom fjärrtransportsegmentet där skillnaden vad gäller stabilitet, precision och kontroll blir ytterst påtaglig under de många arbetstimmar som en fjärrtransportförare arbetar. Manövreringen blir dessutom smidigare vid låga hastigheter.
– Den inviduella framhjulsupphängningen ger perfekt väghållning och komforten som skapas av Volvo Dynamic Steering innebär inte bara en förbättrad arbetsmiljö utan minskar också risken för arbetsskador hos föraren, säger Kristin Signert.
Konstruktionen består av dubbla länkarmar som låter hjulen röra sig upp och ned oberoende av varandra. Kuggstångsstyrningen gör att lastbilen omedelbart svarar på rattens rörelser. Konstruktionens tvärbalkar sköter stabiliseringen i sidled och luftbälgar absorberar och reglerar de lodräta rörelserna så att fjädringen blir behaglig.
– Att föraren kan känna sig mer utvilad och håller sig friskare innebär också i förlängningen att den här kombinationen ökar produktiviteten, säger Kristin Signert.
Volvo Dynamic Steering bygger på ett konventionellt mekaniskt styrsystem där en styraxel är kopplad till en styrväxel. Det hydrauliska servosystemet genererar kraften som föraren behöver för att svänga lastbilens hjul. I Volvos system används en elektroniskt styrd elmotor som sitter på styraxeln. Elmotorn jobbar tillsammans med den hydrauliska servostyrningen och regleras flera tusen gånger i sekunden av en elektronisk styrenhet. I låga hastigheter ger elmotorn extra kraft och vid högre hastigheter reglerar elmotorn styrningen automatiskt och kompenserar för ojämnheter som fortplantar sig upp till ratten, från till exempel sidovindar eller gropar i vägen.

50105

Relaterade artiklar