ANNONS

Bättre terrängbil från Volvo

Volvo Lastvagnar fortsätter förbättra produktiviteten inom anläggningssegmentet genom att släppa ytterligare fem nya funktioner, däribland Volvo Dynamic Steering för dubbla framaxlar och ökat framaxeltryck. Detta markerar än en gång Volvo Lastvagnars särskilda fokus på anläggningssegmentet.

Den första Volvo FMX-lastbilen från 2010 följdes upp med en helt uppdaterad version 2013, med bland annat innovativa nyheter som Volvo Dynamic Steering. Och under 2015 introducerar Volvo Lastvagnar en rad nya lösningar som hjälper lastbilar och förare att arbeta under tuffa förhållanden och utföra arbetet på ett smartare och effektivare sätt.

– Volvolastbilarna ha ett stabilt rykte om sig för sin kvalitet och sina drivlinor. Genom att lägga till nya innovativa funktioner ger vi våra kunder tillgång till ett bredare utbud av tillval och unika sätt att förbättra sin produktivitet, säger Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.

Förutom den förstärkta stötfångaren till Volvo FH-serien och branschens första automatiska antispinnreglering (ATC) till Volvo FMX introduceras ytterligare fem funktioner:

Volvo Dynamic Steering för dubbla framaxlar: Volvo Dynamic Steering finns nu även på lastbilar med dubbla framaxlar. Eftersom sådana lastbilar ofta transporterar särskilt tunga laster eller påbyggnader är fördelarna för föraren uppenbara. Förutom ett mycket lägre vridmotstånd vid låga hastigheter återgår ratten automatiskt till framåtriktat läge efter fullt utslag, vilket gör att man inte längre behöver ta i extra vid snäva manövreringar. Det besparar föraren både tid och kraft. Volvo Dynamic Steering, som lanserades 2013 och bland annat demonstrerats i YouTube-succén “The Hamster Stunt”, består av en elmotor som kompenserar för vibrationer och rattrörelser samtidigt som kraften som behövs för att styra lastbilen minimeras.

Ökat framaxeltryck, dubbla framaxlar:
Volvos tunga lastbilar med dubbla framaxlar ökar den maximala tekniska kapaciteten från 18 till 20 ton. Kunderna kan dra nytta av både förbättrad produktivitet och extra flexibilitet. Den extra kapaciteten kan omsättas direkt i ökade intäktsmöjligheter, något som är särskilt värdefullt när man transporterar tunga material under ett anläggningsuppdrag. På en fyraxlad lastbil med en totalvikt på 32 ton är dessutom lastflaket längre och flexibiliteten har blivit större när det gäller var lasten kan placeras, till exempel grus på ett tippflak. Detta innebär att maximal last uppnås snabbare under en lastning och att föraren kan vara säker på att viktbegränsningarna alltid följs. Högre lastkapacitet ovanför framaxlarna ger också större valmöjligheter för krankonfigurationer och möjliggör andra användningsområden där trycket på framaxlarna är högt.

Femaxlade lastbilar, 10×4 och 10×6: På många marknader går trenden mot de högre tågvikterna på mellan 50 och 76 ton. För att möta efterfrågan på tyngre transporter, både på väg och inom anläggning, lanserar Volvo Lastvagnar nu fabriksbyggda femaxlade kombinationer. De två framaxlarna medger ett maxtryck på upp till 20 ton och de tre bakaxlarna kan klara upp till 36 ton. Detta resulterar i både högre nyttolast och större flexibilitet för kunderna. Lösningen lämpar sig även för betongpumpar och stora kranbilar som behöver en jämn axeltrycksfördelning. Med minskat tryck på axlarna kan många av dessa fordon färdas längre sträckor på vanliga vägar, vilket resulterar i både snabbare transporter och ökade intäktsmöjligheter.

Bakre luftfjädring i kombination med drivande framaxel (Volvo FMX):
Den nya möjligheten att kombinera en luftfjädrad bakaxel med en drivande framaxel ger högsta komfortnivå även för lastbilar med allhjulsdrift. Bladfjädring är generellt sett dimensionerad för de tyngsta vikterna, medan luftfjädringens flexibilitet gör att den kan anpassas efter lastens vikt. Detta resulterar i en mjukare körupplevelse och mindre slitage på lastbil, förare och vägunderlag. Tack vare de mindre vibrationerna, framförallt när lastbilen körs utan last, kan föraren hålla en högre snitthastighet på ojämna vägar på byggarbetsplatser och alltså hinna med fler leveranser under varje skift. Förutom ökad komfort ger Volvo Lastvagnars luftfjädring också en markfrigång på minst 300 mm och ett effektivt skydd för alla utsatta komponenter.

Elektroniskt bromssystem för trumbromsar: Nu kan även kunder som väljer trumbromsar för körning i särskilt dammiga eller blöta förhållanden få nytta av fördelarna med Volvos elektroniska bromssystem (EBS). Systemets elektronik ger tillgång till en rad intelligenta funktioner som start-i-backe-hjälp, som ger bättre kontroll i branta sluttningar. Säkerheten har också förbättrats tack vare att motorbromsning och retarderfunktion integrerats, vilket kallas bromsutjämning. EBS i kombination med trumbromsar ger en förbättrad bromsfunktion och även möjlighet att ha Volvo Dynamic Steering (inte med drivning på framhjulen) samt effektivare växlingar, eftersom I-Shift hämtar viss information från det elektroniska bromssystemet.

– Vi vill vara det ledande varumärket inom anläggningssegmentet, precis som vi är inom fjärrtransporter. Dessa nya funktioner, i kombination med vårt helt uppdaterade produktprogram, sätter tydligt en ny standard för vad en anläggningslastbil kan leverera, säger Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.

Volvo Lastvagnars erbjudande inom anläggningssegmentet
Förutom Volvo FMX, Volvo FH och Volvo FH 16 omfattas Volvo Lastvagnars anläggningsfordonsprogram även av Volvo FL med fyrhjulsdrift och en totalvikt på upp till 18 ton samt Volvo FE med en maximal totalvikt på 26 ton. I kombination med ett omfattande verkstadsnätverk och avancerade tjänster för utmärkt fordonstillgänglighet kan kunderna dra nytta av en hög flexibilitet när det gäller att skapa individuellt anpassade och säkra lösningar.volvo

Relaterade artiklar