ANNONS

Trelleborg och Yokohama får godkänt

Affären som innebär att den japanska däcktillverkaren Yokohama Rubber köper svenska Trelleborgs däckdivision för 2 074 miljoner euro  är nu klar.

Framöver blir det bolaget Yokohama TWS (Trelleborg Wheel System) som levererar däck under varumärkena Trelleborg, Mitas, Maximo och Cultor.
Yokohama blir nu en världsledare inom däck till bland annat lantbruk och entreprenad.
Ett systerbolag till Yokohama TWS är nämligen ATG som bland annat har varumärket Alliance.
Läs tidigare artiklar i ämnet här.

Paolo Pompei, tidigare vd för Trelleborg Wheel Systems och nuvarande vd och koncernchef för Yokohama TWS, säger:
– Idag avslutar vi ett framgångsrikt kapitel i vår historia med Trelleborg Group och öppnar en ny sida med en ledande aktör inom däckbranschen, och delar våra värderingar och visioner för framtiden.

Under de senaste åren har vi levererat kontinuerlig affärstillväxt genom att kombinera strategiska förvärv med dedikerade investeringar, och detta har gjort det möjligt för oss att bygga en stark och hållbar plattform som stöds av ett globalt tillverkningsfotavtryck, innovativa produkter och lösningar och ett omfattande försäljningsnätverk i närheten. till våra kunder.

– Jag är oerhört stolt över vad TWS-teamet har kunnat åstadkomma hittills och vi är alla hedrade över att Yokohama har beslutat att investera i oss, tillsammans med deras befintliga verksamhet, en ny ledande aktör inom off-highway-segmentet.

Yokohama TWS kommer att fortsätta att leverera samma högkvalitativa produkter, lösningar och servicenivå till alla sina kunder över hela världen. Som ett nytt företag kommer Yokohama TWS att verka utan någon förändring av sin organisationsstruktur.

Relaterade artiklar