ANNONS

Tyst och smidig och passar bra för diverse servicejobb

Neuson 6503 är en helt ny grävmaskin. Den är tyst och smidig och passar bra för diverse servicejobb.
Neuson 6503 har en relativt stor motor och ett väl tilltaget hydraulflöde. Det innebär att man i vissa arbeten kan tillåta motorn arbeta på tomgång under grävningen. Då varierar ljudnivån mellan 60 och 62 dBA. Det är tyst. Vill man utnyttja hela maskinens kapacitet och drar på full gas pendlar ljudet mellan 72 och 73 dBA beroende på grävrörelserna. Det är fortfarande okej och innebär att man obehindrat kan prata i mobiltelefon. Ljudnivån är den samma vid vägtransport i maxfart. Maskinen har två mekaniska växlar som väljs stillastående med en strömbrytare i höger panelen. Neuson 6503 toppar 25 km/h.
Pedalerna för fram och back är bra placerade och det fungerar fint att sitta och trampa på dem, även vid längre transportsträckor. Ratten är ställbar så alla förare finner sin körställning. För att enkelt ta sig in och ur den rymliga hytten fäller man fram ratten mot framrutan samt fäller upp vänster armstöd. Dörren är stor och kan hakas fast i öppet läge om man vill. Det går även att öppna framrutan och höger sidoruta. Föraren har bra sikt.
Neuson 6503 är en perfekt maskin för små servicejobb. Jag testar den bland annat genom att gräva fram en trasig hyderant till en bevattningsanläggning. Det är ett precisionsjobb. Det gäller att frilägga hyderanten samt det underliggande PVC-röret. Man har ingen aning om hur djupt röret ligger eller dess exakta sträckning. Det gäller att skrapa en centimeter i taget när man tror att man är framme.
Just denna grävmaskinen är utrustad med rototilt. Det är en perfekt utrustning till den här typen av jobb. Vidstående pris avser dock ej rototilt.
Rototilten använder maskinens två dubbelverkande uttag fram. Genom att trycka ner en knapp i högerpanelen går oljan i stället till redskapsfästet. Utrustas grävmaskinen med en hammare behövs inte rotorfunktionen och hammaren kan drivas med det enkelverkande uttaget som då blir över samt en trycklös retur.
Samtliga dessa funktioner styrs med vippor i körspakarna. Maskinen har proportionalstyrd hydraulik till dessa funktioner. Föraren kan välja hög eller låg. Önskar man inte proportionalstyrd hydraulik blir maskinen 20 000 kronor billigare. Hur snabbt resten av grävmaskinen ska reagerar styr man med handgasen. I höger joystick finns en knapp där föraren snabbt kan växla mellan tomgång och på handgasen inställt maxvarv på motorn.
Det här är en maskin som först och främst ska gå på hårdgjorda ytor, framkomligheten i fält är så där. Det är viktigt att man låter styraxeln pendla när maskinen förflyttas. Om pendellåset av misstag ligger i när man kör i terrängen hamnar man snabbt i ett läge där ett hjul spinner i luften.
Det angivna priset för Neuson 6503 är inklusive en skopa på 240 liter. Den som önskar kan får en kopplingsanordning, ett dubbelverkande hydrauluttag samt ett eluttag för att koppla en vagn efter maskinen. Det kostar cirka 10 000 kronor.
Neuson tillverkas i Österrike och säljs via fyra företag i Sverige. Johs Möller Maskiner i Göteborg, Strengbohm i Eskilstuna, Hultman i Kil och Tore Boström Maskin i Gävle.

Neuson 6503.
Motor: Fyrcylindrig Yanmar på 3,3 liter och 42 kW (58 hk) effekt vid 2 100 rpm.
Transmission: Hydrostat och två elmanövrerade gruppväxlar.
Däck: 7.50-15 fram och 7.50-15 bak
Bränsletank: 83 liter
Brytkraft i skoptand: 19,4 kN
Räckvidd: 6 044mm
Max hydraulflöde: 2×64 + 48 + 10 l/min
Max hydraultryck: 225 bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande + 1 retur
Yttre hydraulik bak: nej
Vändradie: 5,2 m
Vikt: 6 500 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (1,3+2,5 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (80 liter)
Pris: 759 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Hydraulisk släpvagnsbroms: nej
Luftfjädrad förarstol: nej
Säkerhetsbälte: std
Skärmar: 7 000:-
Hydrauliskt redskapsfäste: std

Neuson 6503 har motorn till höger och maskinen tar slut nästan direkt bakom föraren. Det här är en maskin för snabba flytt där man snabbt kommer igång med grävarbetet.

Motor och kylare är lätta att komma åt genom att öppna huven på högersidan. Batteriet och en del ventilpaket sitter däremot värre till. För att nå detta måste man tippa hela hytten. Det tar fyra minuter. Röd text och pil; till den öppna verktygslådan. (nere mellan hjulen) ”Praktiskt förvaringsfack i chassit.” (finns på båda sidorna så kvittar vilken vinkel du väljer)

Den styrande axeln har hydraulisk pendling. Med en strömbrytare i hytten slår man till och från pendlingen. Markfrigången är 27 cm.

Längst fram till höger sitter handbromsen och därefter kommer spaken till schaktbladet. När man kör med maskinen fäller man ner ett armstöd över den närmsta raden strömbrytare. Då blir det bekvämt att hålla i spakarna.

Relaterade artiklar