ANNONS

Vad gör vi med Lantmännen Maskin?

Många av er som läser detta är ju delägare i Lantmännen Maskin genom ert medlemskap i Lantmännen ekonomisk förening. Ett företag som är ett av de största företagen i Europa och som dessutom är mycket lönsamt. Dotterbolaget Lantmännen Maskin kan dock inte stoltsera med det. Hur många omtag som skett och hur många vd som fått börja och sluta, så är det alltid röda siffror på sista raden.

År 2023 blev det minus 7 miljoner kronor, men så gjordes det några rejäla nedskrivningar så det blev minus 277 miljoner kronor i stället. Ett sätt att duka bordet för den nytillträdda vd:n Peter Annas.
Han har nu stängt affären som kallas LMI och som hade agenturerna Sampo, Bednar, Wielton och Roberine. Såväl leverantörer som de privata återförsäljarna sägs upp.
Det är nog helt rätt beslut men den korta tid LMI verkat, och ryckigheten, har ju ställt till det för såväl inblandade maskintillverkare som maskinhandlare.
Man kan ju undra om polackerna bakom vagnarna Wielton känner sig lurade nu knappt två år senare?

Det är ju tyvärr den här typen av förändringar vi sett genom historien. Ut med vissa agenturer och in med nya, och helst ska man ha så många som möjligt för att stänga ute konkurrenterna. Volym går hela tiden före kvalité.

Och det är just där det brister för Lantmännen Maskin. Kvalitén vad gäller service är för dålig på många anläggningar.

Lantmännen Maskin har ett premiumfabrikat vad gäller traktorer i Fendt. Med dessa ligger man på plats nummer sex i den svenska registreringsligan. John Deere ligger etta.
Varför väljer då svenska lantbrukare hellre John Deere?
Jo, för servicen!

Återförsäljaren är det viktigaste när lantbrukare köper traktorer och lantbruksmaskiner och därefter kommer fabrikatet.

Föreningsrörelsen är bra
Den har som grundläggande uppgift att se till så privathandeln håller rimliga priser och övriga villkor. Inom spannmål, foder, gödsel och växtskydd fungerar det bra, men inom lantbruksmaskiner har det alltid varit katastrof.

Även om Peter Annas gjort sig av med LMI och övertagit ett bolag där lagret skrivits ner rejält kommer det inte bli vinst på sikt.
Det går nämligen inte att bedriva lantbruksmaskinverksamhet med geografisk täckning över hela landet med enbart anställd personal.

Om inte Peter Annas ska bli ytterligare en vd på Lantmännen Maskin, som gör ett omtag som kostar pengar, skrivs ner och belastar övrig verksamhet i Lantmännen, och efter några år får avgå, då de röda siffrorna på sista raden består, ska han göra så här:

Sälj ut alla anläggningar till lämpliga personer, men fortsätt äga lokalen och hyr ut den. Låna ut så mycket pengar som behövs, men den nya privata ägaren måste satsa så pass mycket själv att det svider om det går illa. Bind upp den nya ägaren i avtal så de säljer av Lantmännen Maskin importerade traktorer och maskiner och inget annat som konkurrerar.

Med det upplägget får föreningsrörelsen både kontroll över lantbruksmaskinaffären, och kan se till så privathandeln sköter sig, men kan samtidigt tjänar pengar.
Anställer Peter Annas en lämplig person för detta uppdrag bör det hela vara klart på ett halvår.

Förhandlingen med tillverkare samt lagerhållning och distribution av reservdelar kan Lantmännen Maskin bra. Likaså teknisk support till återförsäljare samt administrering av reklamationer. Förr när det fanns ett Lantmännen Maskinimport och ett Lantmännen Maskin (läs återförsäljarna) så gick alltid importbolaget med vinst medan återförsäljarverksamheten blödde.

Privata återförsäljare är engagerade
För det första hade det upplägget varit ekonomiskt rätt för Lantmännens delägare, för det andra hade det applåderats av privathandeln som fått en mer jämställd partner, och som räknat rätt i maskinaffärerna, och för det tredje hade det gett styrka till de fabrikat som Lantmännen Maskin representerar.

Jag har presenterat denna idé förr men så här långt har ingen av Lantmännen Maskins vd velat lyssna.

Dock har Lantmännens styrelseordförande Per Lindahl, så sent som i februari i år i en intervju, sagt till mig att nu ska vi göra ett omtag inom Lantmännen Maskin och inga kor är längre heliga. Nu är det kanske dags för att sjösätta ett helt nytt program för Lantmännen Maskin på den svenska lantbruksmaskinmarknaden?

För inte kan det väl vara rätt att Lantmännen Maskin år efter år går med förlust, en förlust som dels kostar pengar för Lantmännens ägare men som även ger en osund konkurrens för privathandeln av lantbruksmaskiner i Sverige?

Gör rätt – Viktigare än störst
Lantmännen Maskin behöver inte vara marknadsledande och  de behöver inte ta in alla fabrikat som finns för att bromsa konkurrenterna. Lantmännen Maskin ska vara lönsamma och se till så att svenskt lantbruk erhåller vettiga maskinkostnader.

Så ska kooperationen fungera, även inom lantbruksmaskiner!

Trevlig påsk-läsning och kommentera gärna!

Glad påsk
Anders Niléhn

Relaterade artiklar

25 kommentarer om “Vad gör vi med Lantmännen Maskin?”

  1. Anonym

    Sälj ut bolaget till privata aktörer. Lantmännen ska inte syssla med maskiner.
    Debattören skriver att man inte kan ha rikstäckande bolag. Snart är de privata där med tanke på alla fusioner och uppköp. Swecon är rikstäckande och visar plus resultat.

    1. Anders Niléhn

      Hej Anonym.
      Jag vet inte om jag tolkar dig rätt men förstår det som så här. Du anser att Lantmännen ska sälja ut hela maskinverksamheten till privata aktörer. Sen skriver du att snart är de privata där med alla fusioner och uppköp. Vad menar du med det?
      Men du tycker Swecon fungerar bra och där har du självklart en poäng . Swecon, som även det ägs av Lantmännen, går mycket bra med enbart anställd personal utan ägarintresse. Swecon är dessutom rikstäckande. Varför Swecon lyckas men inte Lantmännen Maskin har jag ingen aning om. Det kan bero på att Swecon är verksamma i fler länder än i Sverige och det kan bero på att det är en helt annan bransch med en helt annan kultur?

  2. Filip Nilsson

    Jag kan tyvärr nog inte annat än hålla med.
    Det är lättare att få det där lilla extra om det är privat, då ägarintresset och verksamhetens framtid hänger på att den som precis handlat en traktor banne mig handlar nästa traktor där med!
    Alternativt att de anställda får en ägarandel?

    1. Anders Niléhn

      Jepp, ägarandel för anställda är ju ett alternativ i samma riktning.
      Tack för idén.

  3. Anonym

    För att hålla en verksamhet attraktiv och få bra medarbetare och lönsamma affärer måste varje individ vara med och förstå produkten. Rätt kvinna/man på rätt ställe.

  4. Fendta

    Mindre kontorsfolk som kostar och fler på golvet som gör pengar, och få dom till att göra skäl för sin lön varje dag.
    Nyckeln till gröna siffror.

    Kör bara till en anläggning i Skåne när haveri kommer. Dom andra har tappat mitt förtroende, sämst hittills är Kristianstad.

    När man fått snurr på golvet och fått mekanikerna och lagerpersonal att göra kundera nöjda kommer försäljningen av sig själv.

  5. Anonym

    Lägg ner skiten

  6. Anonym

    Lägg ner hela skiten !

  7. Robban

    Hej. Verkstadens kvalitet ser jag inga problem med ,men den är tungrodd i administrationen ( ex . Det är svårt att få ett fast pris på en reparation/ reparera sådant som inte normalt finns under deras paraply) Personalen på golvet må vara hur entusiastiska som helst men verkar bromsas av ett fyrkantigt hål där inte en rund boll kan passera!Sen undrar man om det verkligen måste vara två eller fler som säljer reservdelar på varje anläggning. Något som borde gå lösa med färre i dessa tider med alla digitala vägar. För att inte tala om nästa våning upp och nästa i hierarkin. Och Lantmännen må vara en koperation men är affären omöjligt på en del platser så kanske vi inte måste vara representerade där med maskin. Några funderingar från mig. Glad påsk

  8. Anders Niléhn

    Helt rätt, det finns sannolikt platser där det är svårt att få lönsamhet i anläggningen och där kanske man kan sälja på distans och utföra service hos en kontrakterad verkstad, även om denna firma säljer konkurrerande fabrikat. Att effektivisera organisationen har nog Lantmännen Maskin försökt vid flera tillfällen, men det har ju aldrig lyckats. Det är nog mycket svårt att för en så stor organisation utsprid över hela landet att få alla medarbetare att dra åt samma håll samtidigt. I varje fall i lantbruksmaskinbranschen som är komplex med små marginaler.

  9. Mats Persson

    Har jag förstått rätt att maskinsäljarens provision inte blir drabbade om äffären på den inbytta maskinen blir en förlust affär. Om så är fallet blir det lätt att betala för mycket för inbyte bara för man vill ha affären.
    Måste vara dålig tjänsteman stab för finns privata aktörer som tjänar pengar fast dom är verksamma på flera platser i landet, kanske lantmännen maskin hållfast vid en gammal geografi på anläggningar fast kunder blir färre. Viktigaste är att ha prisvärd å bra service. Swecon är ju rikstäckande för Lantmännen maskin täcker upp platser där Swecon inte tycker det är värt att ha servicelämmnare själv.
    Tror Lantmännen maskin har en uppgift att fylla men då måste man bli mer konkurrens kraftigt å en effektivare organisation. Jämfört med vissa privata aktörer så har privata många förre lager med chefer i mellan positioner.

  10. Anonym

    För många anläggningar som skall dras runt dyrt
    Och upp med effektiviteten på personalen på anläggningen kan ju inte behöva både buss och verkstads plats för dom anställda mindre orter måste räka med buss och ut gå i från hemmet
    Och lantmännen hänger inte med i digitala utvecklingen på samma sätt som ex jd

  11. Mats Per

    Tydligen har man slumpat ut delar av lager upp till 90% rabatt på nya hjul å begagnad såmaskin med 75% rabatt. Då är det inte undra på att verksamheten går med förlust. Måste vara bättre å låta maskiner vara i lager till någon betalar bättre å inte betala så mycflr inbiten.

  12. Anonym

    Hej Anders Nihlen,

    Att sälja ut verksamheten till privata aktörer låter ju lite som det S&H jobbade med.
    Hur bra det gick är ju enkelt att se från läktarplats?

    Hur många affärer har du själv gjort på föreningen?
    Det är ju som bekant enkelt att se hur bollen ska spelas när man sitter på läktaren.

    Det elände som skapats av tidigare ledning, kanske inte ska skyllas på nuvarande ledning, men räkna med att det kommer att ta lång tid att städa upp, samtidigt som blicken måste riktas framåt och ambitionen måste vara, både från ledning och alla de anställda som gör sitt bästa på sin arbetsplats varje dag.
    Jag vill gärna tro att det finns de som åtminstone försöker göra nåt bra av det…

    Mvh
    Anonym

    1. Anders Niléhn

      Hej Anonym
      Jag har köpt mycket på Lantmännen Maskin genom tiderna. Sist var det en ny Fendt 516 Vario Profiline.
      Och det var nog en bra affär för Lantmännen Maskin för i min roll kan jag ju inte pruta!
      /Anders Niléhn

  13. Anonym

    Vad jag vet så är alla anläggningar som SoH sålde ut (utom en som gick i kk) vinstgivande idag. Värt att tänka på i denna diskussion.

    1. Anders Niléhn

      Ja, när det blir personligt engagemang och det svider om det går ekonomiskt dåligt så ser man ju till att göra det där lilla extra så kunderna är nöjda och med det kommer lönsamheten. Ägaren kanske inte får full betalning för varje timme som läggs ner, men totalt blir det ändå bra.

  14. Kanske bäst

    Många anställda inom Lm maskin skulle knappast platsa på Samhall tyvärr! Bort med surdegarna ! Bättre med för lite personal än bromsklossar!

  15. f.d anställd

    För 20 år sedan bildades Lantmännen Maskin i nuvarande form. Under dessa år har man lappat och lagat med s.k. omtag och är nu inne på den sjätte VD;n och det har varit ett stort antal mellanchefer som har kommit och gått. Det har lagts stora summor säkert mijontals kronor på konsultfirmor som inte altid kommit med de mest realistiska förslagen. För att bygga nytt måste man ibland riva ner det gamla. LM måste riva ner alla gamla strukturer och organisationer. Nuvarande anläggningstruktur måste bort, alltid nära är förlegat får man ingen service hjälper det inte att man har nära till en verkstad. Strukturen hos kunderna är att de blir färre men större vilket medför större och mer komplicerade maskiner, men färre i antal. Det går inte att klara dessa maskiner som kräver specialicerade tekniker med en massa små verkstäder runt om i landet. Bygg ett antal centralverktäder med specialist kunnande, när ett haveri på t.ex en tranmission uppstår sätt traktorn på en trailer och kör den till närmst centralverkstad. Lägg servicen på fältet på franchis firmor med ett persolig engagrmang. Exempel Fendtspecialisten i Skåne en firma som bildades av en tidigare anställd på LM. Företaget har genom sitt personliga engagemang tagit månnga service kunder från LM i södra Sverge.
    Framtiden kräver också större återförsäljare med ekonomisk styrka se på John Deere som ställer krav på återförsäljarnas omsättning och därför bildat Green Deer. Endast tre fristående JD handlare finns kvar söder om dalälven, de andra har helt eller delvis gått in i Green Deer. Det kommer att bli de stora amerikanska tillverkarna som bestämmer hur det ska se ut , inte de regionala lantmännen stämmorna.
    Med Lantmännens maskinprogram borde man kunna vara marknadsledande med rätt struktur och engsgemang.

    1. Anders Niléhn

      Både rätt och fel tror jag.
      Vem tjänar mest pengar; lantbrukaren, Scan eller ICA handlaren. Ja frågan röjer ju svaret.
      Men i lantbruksmaskinaffären är det tvärt om. Maskintillverkarna gör stora vinster, finns det en fristående importör kommer denne tvåa och sist på linan är den lokala maskinåterförsäljaren, med en vinstmarginal i snitt i hela landet nära noll.
      Jag är dock övertygad om att detta går att vända. Den som har kunden i sin hand har störst möjlighet att tjäna pengar och det är maskinåterförsäljaren.

      Den lantbruksmaskinåterförsäljare som säljer funktioner och inte produkter kommer att bli vinnare. Den lantbruksmaskinåterförsäljare som ser till så tekniken fungerar ute på gårdarna 24/7 kommer bli vinnare. De lantbruksmaskinåterförsäljare som inte bara kan räkna på sin egen affär utan även på kundens affär, förstå kunden och ger de system som är bäst för kunden i varje enskilt tillfälle kommer bli vinnare.

      Och i en sådan värd tror jag inte lantbruksmaskinåterförsäljaren behöver vara lierad med en speciell tillverkare och fabrikat. Det kan mycket väl bli som på Elgiganten, men kan köpa alla varumärken som finns hos en och samma återförsäljare.

      Om Green Deere är återförsäljare av John Deere i mitt område och kan sälja 100 John Deere-produkter i månaden och jag kan sälja 500, för att lantbrukarna tycker bättre om mig och min service samt kunnande, så kommer Deere & Co att sälja via mig, oavsett avtal.

      Och detta ska Lantmännens styrelse ta med sig. Den som är bäst kommer att ta hem racet. Lantmännen har en stor kassa och en rikstäckande återförsäljarstruktur. Lägg nu inte pengar på konsulter, kasta inte ut agenturer och ta in nya, rör inte om i organisationen så alla blir förvirrade.

      Sälj ut alla anläggningar till en driven person. Skala ner importbolaget i Malmö till minimum vad gäller personal. Ge de nya privata återförsäljarna backup så de kan bli bäst på service, support och att lösa kundernas problem 24/7.

      Sen kan någon annan sno såväl Valtra som Fendt mitt framför näsan, men så länge ni är bäst så lär det inte ske.
      Jag inte efter alla agenturer som finns bara för att stänga ute konkurrenter utan var bäst på de ni har i dag.

      Trenden i dag är att återförsäljare ska köpa direkt från tillverkaren för att kapa led. Det är maskintillverkarna som drivit den utvecklingen för att komma närmre kunden.
      I verkligheten handlar det om att varje led i en kedja måste tillföra mer än ledet kostar.
      Om återförsäljaren köper direkt från tillverkaren ska återförsäljaren själv sköta reklamationer, all marknadsföring och översättning av instruktionsböcker och produktinformation.
      Kan en importör utföra detta effektivare och kostnadseffektivare än ett gäng återförsäljare så har generalagenten ett berättigande.

      Man kan se detta inom CNH som slängde ut Söderberg & Haak och sålde maskiner och reservdelar direkt till återförsäljarna. Allt det som Söderberg & Haak gjorde får nu återförsäljarna göra samt att CNH har en avdelning i Köpenhamn som gör en del av Söderberg & Haaks gamla arbete gemensamt för Sverige och Danmark. Jag tror inte det blivit mycket billigare totalt sett faktiskt. För inte är väl en New Holland speciellt mycket billigare i dag än år 2014, även medräknat inflation?

      Så det finns faktiskt en god grund för att Lantmännen kan fortsätta med sin lantbruksmaskinaffär, men som generalagent, inte som återförsäljare. För det måste ske med privat engagemang.

  16. anonym

    LM Maskin ägs av ett kooperativ med grund i att verka för medlemmarna bästa, den tiden kan dock passerat då bolaget är ett storbolag med verksamheter utanför Sverige och globala marknadskrafter som styr.
    I portföljen finns en rad fina bolag och affärsområden som bedrivs professionellt och med god lönsamhet. Ett av affärsområden är division Lantbruk. Här finns expertis och utifrån egen erfarenhet väl fungerande verksamheter inom spannmål, växtodling och tillhörande logistik. Sedan dras LM med ålderdomliga spannmålsmottagningar och investeringstakten i dessa kan önska mer men ändå väl fungerande överlag. Och inom dessa finns också ett starkt ekonomiskt driv och en hög professionalism.

    Inom LM Maskin har man ej lyckas med detta, flera internt och extern rekryterade vd har försökt strukturera upp verksamheten och genomfört ständiga förändringsarbeten. Dock mår inte organisationer bra av ständiga omorganisationer och riktningar. Här har styrelsen det största ansvaret. En svag styrelse ger en svag VD och ett förändringsarbete som är kortsiktigt och som ej hinner sätta sig i verksamheten innan nästa VD skall ta vid.
    Vad är LM vision med LM Maskin, vilken strategisk plan har LM Maskin det bör styrelsen men framförallt ägarna fråga sig. Vad ger det ägarna att låta LM Maskin fortleva?
    Om LM Maskin skall fortleva! Definiera, uttala, målsätt, aktivitessätt och delegera ansvar och följ upp delegerat ansvar. Decentralisera, flytta ut ansvaret på respektive anläggning och avkräv resultat för existens.
    LM Maskin sitter på 2 utav Agcos varumärken, 2 riktigt bra varumärken. MF sköts via en separat kanal, tack och lov har den sedan 2021 kommit ur Lantmännens klor och är nu direkt under AGCO. Här ser vi nu effekten av att MF´s marknadsandel blir starkare och starkare. Privata MF ÅF som under LM tiden till stor del var frånkopplade och upplevde hur dåligt LM Maskins förmåga att vidareförmedla viktig information och affärstöd från MF vilket är en nyckel för att lyckas idag, det krävs en direktkontakt med fabrik för att få till en effektiv eftermarknad. Detta är ett bevis på hur organisation inom LM Maskin är centraliserad vilket gör att ansvar och affärskritisk information ej når ut till anläggningar och sina medarbetare.
    Det är förvånansvärt om det är som tidigare kommenterats hur en styrelse kan tillsätta en ny vd återigen och inför dess tillträde städa och förbereda för dennes tillträde genom att besluta om nedskrivningar av lager i 270 MSEK storlek. Det är ju detta den nye VD skall arbeta med för att realisera och omsätta genom att tillföra värde till kunden som gör att dessa maskiner kan avyttras. Utan att veta så bör detta vara nya lagermaskiner och ej fel värderade inbyten. Då det är en betydande volym kronor och vi vet att LM Maskin har ett betydande nylager. Dessa maskiner bör vara inhandlade under 2021-22 och levererade under 2023. Dessa maskiner har ett värde som är helt rätt då det har varit svårt att misslyckas med inköpen under en tid av inflation som vi ej skådat i maskinbranschen tidigare.
    Tyvärr verkar lekstugan fortsätta även under Annas ledning. Utöver de nedskrivningar som gjorts kommer troligtvis 2024 dras med svagt resultat då organisationen nu har fokus på att sänka sitt nylager genom att nettoprissätta eller ännu värre under netto rea bort maskiner till kunder vilket skapar en osund konkurrens och en kortsiktig positiv effekt… som dock gynnar några få chefers årsbonusar.

    Tyvärr kommer vi troligtvis se en fortsättning på LM Maskins oförmåga även under Annas ledning är farhågan.
    Utifrån AGCO´s perspektiv skulle de tjäna på att flytta ut Valtra och Fendt på befintliga rikstäckande MF handlare och göra en exklusiv kanal som fullt ut fokuserar på att möta lantbrukarnas behov.

    1. Anders Niléhn

      Mycket intressant
      Tack för inlägget
      Anders Niléhn

    2. f.d anställd

      Så enkelt är det inte som du beskriver det. Att MF handlarna skulle sälja Valtra och Fendt kräver stora investeringar och mycket kapital och med de resultat de redovisar så finns det inte. Det svåraste idag är att skaffa återförsäljare med kapital, branschen har för dålig lönsamhet. Se på S&H de lyckades inte starta om efter NH, Swedish Agro maskin kämpar för att nå noll resultat det skulle ha 10% marknadsandel på traktorer de har ca 2-3 %.
      Ett problem som alla dras med idag är bristen på mekaniker, här måste göras något. De privata återförsäljarna prisas för de går med vinst men inte många har en vinst som tillräcklig i längden. Återförsäljare med en omsättning mellan 60 och 100 millioner får det tufft. Sammanslagningar måste till.
      De tre stora jättarna John Deere, Agco och CNH har alla redan börjat styra och ställa ex Green Deer, Agco tvingade ut Claas från LM och CNH Sa upp S&H.

      1. Anders Niléhn

        där har du en poäng
        /anders

  17. f.d anställd

    Det är med intresse jag följer diskussionen om Lantmännen Maskin. Jag tycker du Anders och många andra har bra idéer. Tyvärr saknar en del inlägg saklighet och vetskap om hur branschen fungerar. Uttalande som “lägg ner hela skiten” utan att ha motivering det är dåligt, likaså att vissa inte skulle få plats på Samhall är personangrepp. Min erfarenhet efter ca 40 år i branschen är att många medlemmar och kunder såg oss som tärande och som de bara skulle föda. Problemet är betydligt djupare än att kasta ut tjänstemän det har skett många gånger men det har inte hjälpt ändå. En gammal ekonomisk regel är att ju fler enheter man kan slå ut kostnaden på ju lägre blir den per enhet. Detta är det stora problemet för Sverige. Det säljs idag drygt 2000 traktorer totalt på en yta som är 150 mil lång. Det blir stora kostnader per enhet. Det pratas mycket om kapa mellanleden, under alla mina år i branschen kapades många mellanled men det ledde aldrig till lägre pris på maskinen, nej den vinsten behöll tillverkaren och så kommer det att bli. Det talas ibland om att köpa direkt från fabriken som det skulle vara frälsningen för återförsäljarna, det måste finnas ett förädlingsled efter att maskinen kommit ut från bandet. Vad gör förädlingsledet? De ska räkna fram priser, ta fram instruktions böcker, broschyrer, reklamationer, ordna mässor och framför allt vill den lokala åf ha hjälp av någon leverantörs representant vid visningar och vissa affärer som ska göras. Naturligtvis ska den vara effektiv om sedan mellanleder tillhör tillverkaren eller fristående måste den finnas Att LM i Malmö skulle ha för mycket personal. glöm inte att de har ett av Skandinaviens största reservdelslager för lantbruksmaskiner, att ha ett centrallager kräver mycket personal då de har öppet mer än åtta timmar 7 dagar i veckan under vissa perioder.
    Problemet är kakan är för liten d.v.s. DET ÄR FÖR MÅNGA AKTÖRER PÅ EN FÖR LITEN MARKNAD.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.