ANNONS

Vattenfall tvingar kunder till timavtal

Under november månad skickade Vattenfall ut mail till sina kunder som har en elmätare som rapporterar timvis. Men inte nog med det. Med automatik ändrade Vattenfall samtidigt alla elavtal från rörligt elpris till timpris utan att kunderna begärt att ändra sitt elavtal och utan information att avtalet förändrats.

Efterfrågan på timavtal ökar när priset på elmarknaden stiger. Ett timavtal följer timpriserna på elbörsen och man betalar olika priser under dagen. Ofta har en dag två pristoppar och det är på morgonen när många familjer vaknar och gör sig i ordning för dagen och det är på kvällen när det ska lagas mat, diska och tvätta kläder.

För energibolagen är timavtal intressant då de minskar sina risker men för den som köper strömmen är det inte självklart att det är en fördel.
Det är inte alla som kan minska elkostnaden på timavtal. Finns inte möjlighet att ändra sina normala levnadsvanor och förbruka mer ström då elen är billig är timavtal inte någon fördel. Till exempel barnfamiljer kan ha det svårt att ändra sina vanor eftersom det skall lagas mat i god tid innan man lägger sina barn och då är ett rörligt elavtal många gånger ett bättre alternativ då man betalar ett snittpris under månaden.

För att man skall kunna ha ett timavtal krävs det att man har en nya elmätare så nätägaren kan rapportera förbrukningen till elleverantören. Det var alla dessa kunder som Vattenfall med automatik gav ett timavtal under oktober i år.

När Lantbruksnytt ringer Vattenfalls kundtjänst och vill byta tillbaka till rörligt elpris så går det inte. Då hänvisas man bara till nätägarens kundtjänst, i vårt fall Eon, och att de måste stänga av tjänsten timavläsning på mätaren. Först då kan Vattenfall ändra tillbaka till rörligt elavtal. Enligt Vattenfalls kundtjänst kan deras system inte hantera ett rörligt elavtal om man har timavläsning på mätaren.

Men när vi ringer Eons kundtjänst förklarar de att det inte ska vara några problem för elleverantören att leverera på ett rörligt avtal även med den mättekniken och de förklarar att man kan byta till vilken elleverantör som helst.

Eftersom vi inte har något bundet avtal ringer vi kundtjänst på Vattenfall igen och meddelar att vi vill säga upp vårt abonnemang och förklarar varför.
Då får vi höra från samma person på kundtjänst att de haft många irriterade kunder som ringt in och klagat på detta och att man nu därför KAN ha ett rörligt elavtal hos Vattenfall, om man stannar kvar som kund, fast man har en elmätare med timavläsning aktiverat. Men detta är inget vi normalt förmedlar ut till våra kunder.

Lantbruksnytt har inte lyckats reda ut om Vattenfall har rätt att byta avtalsform med sina kunder utan att meddela de berörda i förväg. Det kan vara möjligt men får ändå anses oseriöst och det har enligt uppgift irriterat många kunder. På sajten www.byggahus.se finns ett forum där tongångarna i ämnet gått höga.

Relaterade artiklar