ANNONS

Vinterdäck för stora traktorer

Utbudet av tillgängliga Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI-storlekar har ökat stadigt för att täcka maskiner från största till minsta med över 30 storlekar att välja mellan. Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI M+S-däck finns nu i  storlekar som vanligtvis monteras på stora -traktorer, 710/70R42 och 600/70R30.

Säker styrning av en stor , kraftfull traktor på is och snö kräver extremt grepp som bara en speciell typ av däck kan ge. Även transporterna  mellan olika arbetsplatser måste kännas bekväma de dagar då arbetet blir intensivt. Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI är ett speciellt M+S däck  som är tillverkat för säker hantering året runt med  exceptionellt bekväma vägtransporter.

– Det är när det gäller vinteregenskaperna som Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI verkligen sticker ut med sitt sajpade mönster. Med sitt utmärkta grepp har däcket inga problem ens vid den mest krävande snöröjningen – men det kompromissar inte heller med hållbarheten under hela säsongen, säger Tero Saari, produktchef på Nokian Heavy Tyres.

Beprövad komfort och produktivitet
På Nokian Tyres är produktutvecklingen fokuserad på en sak – de verkliga användarna i deras dagliga arbete. Att döma av feedbacken har världens första året runt däck  för entreprenadmaskiner och traktorer många fördelar. Hakkapeliitta TRI-däcket är en investering i både arbetseffektivitet och säkerhet.

– Användarna har rapporterat att bullernivån och vibrationerna har minskat avsevärt jämfört med vanliga traktordäck. Det innebär att de kan köra snabbare och bekvämare, vilket är bra för ergonomin på arbetsplatsen.

Med sitt utmärkta grepp har däcket inga problem ens vid den mest krävande snöröjningen – men det kompromissar inte heller med hållbarheten under hela säsongen.

Sipningen i M+S klackmönster ger utmärkt vintergrepp och kortare bromssträckor. Detta har en positiv effekt på arbetssäkerheten.

– Den förutsägbara hanteringen under alla förhållanden leder till bättre produktivitet. När hanteringen är effektiv även på hala ytor får du mer gjort på kortare tid, säger Tero Saari.

En annan anmärkningsvärd fördel är den förbättrade bränsleekonomin. Hakkapeliitta TRI har ett mycket lågt rullmotstånd, vilket leder till minskad bränsleförbrukning.

Relaterade artiklar