ANNONS

Aktiv fjädring, kort konstruktion och låg vikt

Med aktiv fjädring, kort konstruktion och låg vikt blir Ponsse Ergo en smidig och skonsam skördare som lämpar sig för både gallring och slutavverkning.
Boggi har provkört en begagnad Ponsse Ergo i en skog i Dalarna och kan konstatera att det är en mycket bra maskin där den finska tillverkaren tänkt mycket på förarkomforten. I stället för att som en del andra maskiner låta själva hytten nivelera så har Ponsse Ergo ett aktivt fjädringssystem som effektivt kompenserar för ojämnheter i terrängen.
Vi anser att Ponsse Ergo är ganska enkel att förstå sig på och logisk att ställa in. I informationssystemet Opti 4G görs alla inställningar. Opti 4G är en dataskärm och ett tangentbord med ett Windows baserat operativsystem. Här ställer man in hydraultrycket för de olika systemen och funktionerna för kran och skördaraggregat. Opti 4G klarar 8 trädslag, 16 sortiment, 16 kvaliteter och individuella inställningar för upp till 10 förare.
Förutom att man styr skördarfunktionerna i Opti 4G använder man den kontrollenheten även för att som exempel ställa in fjädringen på maskinen med mera.
Andra saker som ökar förarkomforten är ett bra ventilationssystem med luftkonditionering och bra placerade luftutsläpp.
Boggi provkör aldrig maskinen på natten men det verkar knappast behöva bli natt runt en Ponsse Ergo. Maskinen kan ha upp till 30 arbetsstrålkastare som manövreras från högerpanelen i hytten. Det ställer krav på strömförsörjningen och Ergo har dubbla generatorer på 80 Amperee vardera samt två batterier på vardera 180 Ah i serie vilket innebär att maskinen har 24 Volts elsystem.
Hytten är tyst. I arbete pendlar ljudmätaren mellan 65 och 67 dBA och vid tomgång är det endast 60 dBA i hytten.
Maskinen har hög och låg och därmed två körhastigheter, 0–8 och 0–27 km/h. Drivningen på vagnen kan kopplas till och ifrån och dragkraften är hela 160 kN.
Ponsse Ergo kan utrustas med två olika kranar Ponsse HN125 eller HN200 och tre olika kördaraggregat Ponsse H53, H60 eller H73e
Med det största aggregatet kan skördaren hantera stammar upp till 70 cm diameter.
Kranen, som har funnits sedan 1987, arbetar med full kapacitet över ett stort område tack vare ett starkt utskjut. Tyngdpunkten är låg och rörelsen i kranen känns mycket stadig när man arbetar.
En sak som upplevs som mycket bra är att Ergo har dubbla hydraulsystem med en pump till kranen och en till aggregatet. Fördelen med det är att kranrörelsen inte påverkas av att man kör med aggregatet. Det blir mycket följsamt och lättarbetat hela tiden.
Servicemässigt är det ganska arbetsamt att komma till saker och ting på Ponsse Ergo. Det finns säkringar och reläer både under ett lock inne i hytten samt i en elcentral till höger om stegen.
För att komma åt hydraulpumpar och ventilpaket måste hytten tiltas.
En fördel vad gäller service är däremot centralsmörjningen. Centralsmörjningen manövreras från kontrollpanelen till höger i hytten.
Vid höger stege finns ett utrymme där man kan skjuta in en standradverktygslådda och dessutom finns ett utrymme att förvara saker under verktygslådan. Innan för den stora buliga plåten till höger om dörren finns ett förvaringsfack för verktyg och reservdelar och längst fram i det som kan liknas vid en stötfångare finns ytterligare förvaringsplats. Här framme till höger sitter även batterierna. Det är en bra placering. Det är viktigt med bra förvaringsutrymmen på en skördare eftersom man alltid behöver ha med sig en massa slitdelar ut i skogen, framförallt till skördaraggregatet.

Bekväm maskin men värdelös att serva
Det säger Christian Nannestad på WNK Skogsgallring i Ängelholm om Ponsse Ergo. Christian Nannestad har flera skogsmaskiner och inte bara Ponsse. Därmed har han mycket att jämföra med. Den sista i raden är en Ponsse Ergo av årsmodell 2007. När Boggi pratar med Christian Nannestad har maskinen bara gått 350 timmar. Totalt sett är han nöjd med Ponsse Ergo och framhåller flera fördelar jämfört med konkurrenterna.
– Hyttens komfort är mycket bra, maskinen är lättare än konkurrenterna och skördaraggregatet är lätt att ställa in, säger han.
På WNK Skogsgallring har man därför valt Ponsses skördaraggregat även på andra fabrikat av skördare.
Christian Nannestad använder sin Ponsse Ergo till både gallring och slutavverkning och tycker att kranen är bra vad gäller geometrin men att den svänger lite dåligt. Totalt sett tycker han det är för mycket elektronik och datorer i Ergon men tillägger att det ju gäller alla skogsmaskiner.
Det enda han tycker är riktigt dåligt med Ergon är åtkomsten för service.
– Det tog två hela arbetsdagar för att byta alla oljor och filter. Det är ju orimligt med tanke på att det gick mycket fortare förr. Då har ju utvecklingen gått på fel håll, säger Christian Nannestad.
Han anser att det borde gå att dra fram slangar som sitter bekvämt till för att fylla på och tappa av oljor och likaså måste det vara enklare att läsa av nivåerna.

Kolla alla oljor och förvissa dig om att maskinen är servad ordentligt.
De tipsen ger Oskar Bringevik, verkmästare på Ribax i Nävlinge strax norr om Kristianstad, till den som ska köpa en begagnad Ponsse Ergo skördare.
– Det tipset gäller givetvis alla maskiner och jag har svårt att komma på något speciellt att titta på när man ska köpa just en begagnad Ergo, säger han.
Oskar Bringevik menar att det alltid är svårt att veta vad man får när man köper begagnat. Som exempel kan en hydraulpump hålla allt från 10 000 till 20 000 timmar.
– Ett bra sätt att kolla hydraulpumparna är att köra maskinen och känna så det är rätt kraft i den, säger han.
På samma sätt ger en ordentlig provkörning svar på mycket annat. Man kan lyssna efter missljud i exempelvis transmissionen.
I oljorna ser man en hel del och Oskar Bringevik föreslår att man kollar alla oljor, inte bara i motorn utan på alla förekommande platser.
– Oljan ska vara ren och fin, säger han.
Han poängterar vikten av att all service är gjord på rätt sätt och vid rätt tid från det att maskinen var ny. Det är en mycket viktig information.
– Har skördaren några år på nacken kan det även vara läge att leta efter sprickor i kranen, säger han.
I övrigt är det största slitaget på skördaraggregatet och Oskar Bringevik poängterar vikten att kontrollera att de fyra bultarna som håller matarhjulen på plats alltid är spända.
– Är det glapp där kan hålen bli ovala och sen har man ett permanent problem, säger han.
Enklast kontrollerar man detta genom att sätta ett spett mellan hjulen och bända lite.
Bränsletanken är en annan sak som är viktig att kontrollera enligt Oskar Bringevik.
– Har föregående ägare eller förare råkat mata timmer rakt in i tanken kan det finnas bucklor i den. Om så är fallet finns det spänningar och det kan uppstå läckage framöver.
En sak som kan bli dyr enligt Oskar Bringevik är om svängväxeln till kransvängningen havererar. Det finns en hydraulmotor som driver svängväxeln som kan liknas vid en planetväxel som driver mot en kuggkrans. Systemet har en oljebehållare och Oskar Bringeviks tips är att man ser till att det är rätt oljenivå och inga läckage där,

Ponsse Ergo, kran HN125, årsmodell 2001.
Motor: Sexcylindrig Mercedes på 6,4 liter och 180 kW (245 hk) effekt vid 2 200 rpm. Max vridmoment 850 Nm vid 1 200–1 600 rpm.
Transmission: Hydrostatisk med mekanisk hög/låg
Däck: 700/55-34 enkelaxel och 700/50-26.5 boggiaxel
Bränsletank: 400 liter
Kran max räckvidd: 10 meter
Kran lyftmoment: 200 kNm
Kran svängvinkel: 280°
Vändradie: 6,9 m
Vikt: 15 700 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 1 200 timmar (29 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (4 + 6 liter), Hydrauloljebyte 1 200 timmar (350 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Oljefilter motor: 257
Luftfilter inre: 708
Luftfilter yttre: 701
Hydrauloljefilter: 2 x 647
Tätningssats till aggregatets cylinderkolv: 612
Sågsensor i aggregatet: 560

Ponsse Ergo har en mycket följsam kran och står stabilt när man arbetar. Sikten och förarmiljön är mycket bra.

Den Ponsse Ergo som Boggi testar är från år 2002 och har 14 000 timmar på mätaren. Begärt pris är 975 000 kronor.

Ponsse Ergo är väldigt slät undertill och lägsta markfrigång är 59 centimeter. Maskinens totallängd är 9 025 mm.

Det är bara 35 centimeter mellan marken och nedersta trappsteget. Så fort man släpper handbromsen, vilken manövreras med en strömbrytare, åker stegen upp med hjälp av en hydraulkolv.

Ponsse Ergo har en mycket rymlig hytt där man utan vidare kan stå helt rak utan att slå huvudet i taket.

Alla instrument och mätare är samlade till höger i hytten. Notera det breda armstödet som medger att föraren kan röra underarmen i sidled med bibehållet stöd.

Förarstolen i skördarläge. Mitt fram sitter monitorn till skördardatorn, Opti 4G och drar man ut den svarta lådan under skärmen får man fram hela tangentbordet.

Man behöver inte öppna hela huven för att tanka.

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng