ANNONS

Stark och kraftfull skogsmaskin

Timberjack 810C är en stark och kraftfull skogsmaskin som verkar hålla priset även när den åldras.
De entreprenörer NilehnTeknik pratat med vad gäller Timberjack 810C verkar vara överens om att det är en rejäl maskin som tar sig fram och som har ett bra begagnatpris och efter vår genomgång kan vi inte annat än hålla med.
Den åttajuliga maskinen tar sig fram på ett smidigt sätt och det är bekvämt att köra den. Den behöver lite plats där den kör fram och styrvinkeln är 44°. Lägsta punkten är under midjan och där är markfrigången 44 centimeter.
Timberjack 810C har så kallad balanserad kugghjulsboggi vilket innebär att man måste tänka på att köra med däck med ungefär samma slitage på samma boggiaxel, om inte kan boggin ta skada. Differentialspärrar finns både fram och bak och aktiveras var för sig med strömbrytare i vänster armstöd.
Timberjack 810C har tre olika kranar att välja mellan; F65, F87 och F96 där man ur modellbeteckningen kan utläsa räckvidden. Testmaskinen har den största kranen vilken därmed når 9,6 meter och just kranens räckvidd är en bra detalj på den här skotaren. De 400 kilona som angetts för lyftkraften i vidstående faktaruta avser lyftkraften vid maximal räckvidd. Kranens lyftmoment brutto är angett till 64 kNm av tillverkaren.
Kranen är monterad framför midjan i stället för på vagnen, vilket är vanligare på en skotare. Det innebär att man måste göra vridkolvarna trycklösa innan man förflyttar maskinen.
När man vill ändra frontgrinden använder man kranen.
När vi lastar timmer känner vi att kranen är lättmanövrerad och följsam. Dock sitter man ganska lågt i hytten vilket innebär att man har lite dålig överblick i kassen.
Men i övrigt är hytten bekväm har bra sikt och alla reglage sitter bra placerade. I högerpanelen finns alla strömbrytare och varningslampor och i höger armstöd, framför joysticken, sitter en monitor. Ljudnivån är låg, 71 dBA både vid tomgång och vid arbete med motorn på 1 280 rpm vilket är normalt arbetsvarvtal. Hyttventilationen har luftutsläpp jämt fördelade i hela hytten.
Timberjack 810C har toppfarten 25 km/h och två mekaniska växellägen vilka växlas elektriskt med knappar i hytten. I displayen visas hare eller sköldpadda för hög respektive låg. I övrigt är transmissionen hydrostatisk och således steglös.
Väl tillbaka till utgångspunkten stannar vi maskinen, trycker på strömbrytaren för parkeringsbroms samt för att hissa ner den hydrauliska stegen. Hytten har en bred dörr och ett bra insteg. En annan bekväm sak som har med in- och ut passage i hytten att göra är huvudströmbrytarens praktiska placering precis under hytten på vänster sida.
Timberjack 810C är hög, 3,7 meter över hytttaket vilket innebär vissa begränsningar när den ska förflyttas på maskintrailer. Maskinens längd är 7,96 meter och bredd 2,52 meter med 600-däck som på testmaskinen.
Timberjack 810C årsmodell 2002
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,4 liter och 80,5 kW (111 hk) effekt vid 2 400 rpm.
Transmission: Hydrostatisk med två växlar
Däck: 600/50×22.5 (8 st)
Bränsletank: 110 liter
Kran lyftkapacitet: 400 kg
Kran räckvidd: 9,56 m
Maxlast: 85 00 kg
Max hydraulflöde: 178 l/min
Max hydraultryck: 240 bar
Styrvinkel: 44°
Vikt: 10 500 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (8,5 liter), Transmissionsoljebyte 2000 timmar (4 x 52 liter), Hydrauloljebyte 1000 timmar (120 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 15 393
Däck: 600/50×22.5 12 000
Filtersats komplett: 3 275
Kranpelare: 76 305

Verkmästaren:
– Håll koll på midja och kran.
Det tipset ger Gert Thorin, som arbetar på Timberjacks begagnatmarknad i Europa, när ATL frågar var man ska undersöka vid köp av en begagnad Timberjack 810C.
Han berättar att man kan sätta kranen i vagnen, klämma om mittbalken med gripen samt dra upp och ner. Då upptäcker man såväl glapp i midja som i kran.
– Är det bara ett litet glapp kan man spänna så det blir bra, men är det mycket måste man renovera.
Även gripen slits om föregående ägare kört oförsiktigt. Det är med andra ord som med alla begagnatköp, det är lika viktigt att kolla upp förra ägaren som maskinen man tänkt köpa.
Gert Thorin berättar vidare att när man testkört maskinen ett tag gäller det att transmissionsoljan inte blir för varm. Blir den det kan pumpen vara sliten. Det märker man när man kör. Det får bara rycka lite i transmissionen just vid start, sen ska det gå jämnt.
Om skotaren körts med tunga lass kan boggilagringarna tagit skada. Det ser man lätt för då blir däcken mer slitna på insidan.

Bra komplement till lantbruket
Andreas Håkansson är egentligen maskinstationsägare med vallarbete som specialitet. Han håller till i Kyrkhult i nordvästra Blekinge.
För att få full sysselsättning året runt köpte han även en skotare, en Timberjack 810C.
– Att det blev just denna maskin berodde först och främst på att det var en bekant som skulle sälja den för att köpa en ny. Jag viste både vem förra ägaren var och hur maskinen gått och behandlats, berättar Andreas Håkansson.
Efter att haft Timberjack 810C ett bra tag kan han konstatera att det är en bra maskin. Som exempel har återförsäljaren full koll när han ringer om hjälp.
– Jag ger dem bara maskinens serienummer så ser de direkt vad det är för maskin och jag får rätt delar snabbt.

Timberjack 810C är en stark maskin med bra framkomlighet och dessutom har kranen lång räckvidd.

Man sitter relativt lågt i hytten vilket innebär att man inte ser de fyra främre hjulen på skotaren.

NilehnTeknik provkör begagnat i skogen.

Relaterade artiklar