ANNONS

Alltid en Volvo

På Suntetorp Säteri har Volvos hjullastare passerat revy.
– Det började med LM621 och LM622 på 70-talet och sedan dess har vi haft flera L50 och L60. Utan hjullastare stannar verksamheten, säger Johan Sahlström.
Sedan i våras är det nya L60H som får logistiken att fungera på den stora gården.

Johan Sahlström är fjärde generationen som driver Suntetorp Säteri utanför Skövde. Gården köptes av hans namne 1917 och den snart 100 år gamla verksamheten är i dag en stor och stabil verksamhet.

Hjärtat i rörelsen är mjölkproduktionen. Så sent som i oktober 2013 stod den nya ladugården färdig – med lösdrift och tio mjölkrobotar – som i ett slag ökade antalet mjölkkor med 50 procent till cirka 700. I snitt mjölkas korna 2,7 gånger per dygn – mjölkning morgon och kväll tillhör gårdagen – och det är en siffra som ytterligare ska höjas för att öka lönsamheten. Det betyder att de årliga leveranserna till Falköpings mejeri på 7,5 miljoner liter också kommer att öka.

Stora siffror

Även i övrigt handlar det om stora siffror när gårdens verksamhet ska sammanfattas. Åkerarealen är 540 hektar, bete är 120 hektar och vallarealen är 240 hektar. Till det kommer cirka 650 hektar skog. Och allt sköts av 15 anställda.

Som om det inte räckte ingår även Sahlström Maskin i verksamheten som specialiserat sig på tunnor och pumpar för gödsel samt hackvagnar.

– Maskinutveckling har alltid varit viktig och vi utgår från våra egna behov på gården. Min pappa Nils-Johan var pionjär när det gäller hantering av flytgödsel och han är fortfarande med i verksamheten, säger Johan.

Beroende av hjullastare

Men när det gäller maskiner på gården finns det en som sticker ut: nya Volvo L60H.

– Den är vi mycket beroende av och den används dagligen. Det är också därför vi hållit oss till Volvo genom alla år, de är pålitliga och har låga underhållskostnader, säger Johan och fortsätter.

– Hjullastaren är särskilt viktig under vallsäsongen som pågår från maj till början av oktober. Den tar emot och lastar ensilage i våras silos, då går hjullastaren från tidig morgon till kväll.

Föregångaren var en L60E som rullade problemfritt på gården i tio år. Sedan i maj är det nya L60H som tagit över sysslorna där bland annat foderhantering, pallhantering och flyttning av olika material ingår.

– Vi använder även hjullastaren vid schaktarbeten, som nu när vi anlägger satellitbrunnar ute på åkrarna.

Och hoppet från en L60E till L60H har blivit ett lyft i flera avseenden.

– Komforten är bättre och hydrauliken är mjukare och mer behaglig. Sedan märks det att den är både starkare och mer bränslesnål, det är ju en oslagbar kombination, avslutar Johan.isdekeok4fueu4ijtvxi

Relaterade artiklar