ANNONS

Årets Traktor 2003

New Holland TM 190 är en mycket trevlig traktor att köra och det är inte konstigt att den blev utsedd till Årets Traktor 2003.
Intressant för alla gamla Fordälskare är att TM-serien tillverkas i Basildon, England, det vill säga Europas ”Fordfabrik”. TM 190 är störst i serien men om man jämför med Fordarna i gamla TW-serien finns inga likheter mer än att den har fyra hjul och sexcylindrig motor.
Motorn har en effektstyrning som kallas Power Boost. Det innebär att motorn i normalfallet ger 142 kW (194 hk), Men när förhållandena så kräver ger motorn ytterligare 46 hästkrafter för att återgå när argbetet åter går lättare. Effekthöjningen sker automatiskt och är ett resultat av de elektroniskt styrda bränslesystem som dagens dieselmotorer har.
Systemet gav huvudbry när jag skulle räkna fram priset per hästkraft. I tabellen nedan har jag räknat med normaleffekten men räknar man pris per hästkraft med fullt utnyttjad effektstyrning är det 3 168 kronor som gäller. Det är ett lågt pris och samma intressanta siffror får man fram om man dividerar vikten med Power Boosteffekten. Det blir knappt 28 kg per hästkraft.
Med tanke på att riktmärket för att överföra effekt med en traktor är 70 kg per hästkraft saknas det en hel del, men å andra sidan går det alltid att belasta en traktor men aldrig göra den lättare.
Den som är snabb i huvudräkning konstaterar att det behövs närmre 17 ton för att överföra 240 hästkrafter och det vägde inte ens Steiger.
Men effektstyrningen fungerar inte alltid. Det är endast vid transport och kraftuttagsarbete som man kan erhålla extra hästkrafter. Power Bosst är aktiv vid körning på de tre högsta växlarna samt vid 1 000 varvs kraftuttagsdrift med minst 1 300 v/min motorvarvtal och minst 0,5 km/h framkörningshastighet.
Själv kör jag med en sex meters kultivator med vingskär och efter den en knastervält med crossbord. Jag varierar mellan tionde och elfte växeln och traktorn klarar precis att hålla 10 km/h. Ett par km/h till hade inte skadat så extrahästkrafterna hade suttit finns även här.
TM 190 har många finesser. En är att man kan programmera in ett konstant motorvarvtal som traktorn sedan håller. En annan är vändtegsautomatiken, som kan styra trepunkt, transmission, motorvarvtal. Vändtegsautomatiken på testtraktorn kan inte styra yttre hydraulik, men enligt Pelle Nilzén på New Hollands generalagent Söderberg & Haak, kommer det under året.
TM 190 har kördator med radar som standard och alla instrument är digitala.
Transmissionen som består av en 18-växlad powershif, med 6 växlar bakåt manövreras med två tryckknappar. Det går att programmera in olika förhållanden mellan fram och back och transmissionen har även ett automatläge. Vid körning i en valfri växel aktiveras automatläget med en strömbrytare. I en display markeras fem växellägen, två under och två över den som användes vid aktiveringen. I automatläget kommer växling att ske upp och ner inom de fem växlarna vid ett förutbestämt varvtal. Varvtalet för växling kan ändras efter önskemål. Ett tryck på samma knapp igen eller på växelväljarknapparna och automatläget kopplas ur.
Kraftuttaget har 540 och 1 000 varv och det finns även drivhjulsberoende kraftuttag som extra utrustning.
New Holland TM 190 har en bra förarmiljö men ljudnivån är något hög. Man sitter högt och i kombination med stora rutor har man bra sikt. Bakrutan är stor och lätt att öppna och stänga. Man ser inte lyftdragkroken i låst läge, men när den sänks skjuts den bakåt neråt, utan hydraulik, så den blir synlig från förarplatsen.
Alla reglage sitter bra placerade men spaken för blinkers är inte bra. Det är svårt att finna mittläget när man ska slå av den. Hytten har en ljusgrå inredning och är lätt att hålla ren. På vänster sida sitter passagerarsätet, hållare för dricka, handbromsen samt ett stort förvaringsfack med lock.
Bra detaljer på högersidan är reglagen för yttre hydraulik. Vippbrytarna är placerade två och två i bekväma pucklar som man kan vila handen på. Likaså är de tydligt märkta med samma färg som ventilerna där bak.

New Holland TM 190 .
Motor: Sexcylindrig New Holland på 142 kW (194 hk)
Transmission: Full powershift med 18 växlar fram och 6 bak. Fram/back i separat spak till vänster om ratten.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Bränsletank: 398 liter.
Lyftkapacitet: 8 647 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 6 700 kg (utan vikter).
Vändradie: 5,10 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (100 liter).
Pris: 760 400 kronor
Pris per hk: 3 920 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter 22×45 kg: std
Krypväxellåda: 6 800:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och frontkraftuttag: 43 220:-
Hyttfjädring: std
Framaxelfjädring (i stället för Super Steer): 11 100:-

Fram, neutral och back i röd spak vänster om ratten. Den reglerbara powershiftspaken har tryckknappar för stegvis växling upp och ner, knapp för vändtegsautomatik samt trepunkt upp och ner. På högersidan sitter även reglagen för yttre hydraulik placerade två och två. Tillslag och växelspak för kraftuttag är gula och panelen för den elektroniska trepunkten längst till höger.

TM 190 tankas på vänster sida. Dörrarna är stora och det är lätt att gå in och ur traktorhytten, även på höger sida. Ratten kan justeras både i höjd- och teleskopled vilka låses med samma spak. Snabbt och bra när man ska ut och in.

Super Steer innebär att framaxeln vinklas mot traktorns längdaxel samtidigt som framhjulen vinklas mot framaxeln. Det ger mycket liten vändradie. Men på en traktor i den här storleken är fjädrande framaxel att föredra. Det finns som alternativ.

Vid första anblicken kan en traktor på 142 kW (194 hk) verka överdrivet stor, men det visar sig att det går att bromsa en sådan med. Med en sex meters kultivator med vingskär och en knastervält med crossbord klarar TM 190 inte mer än 10 km/h med ett bearbetningsdjup på cirka 10 cm.

New Holland TM 190.

Relaterade artiklar