Bäst vid lastararbeten och transport
Case IH MXU 135 med automatlåda. Bäst vid lastararbeten och transport.
En helt steglös transmission är naturligtvis allra smidigast men också dyrast. CNH visar att det går att komma långt även med växelsteg. I Case IH MXU 135 finns fyra växellådor. En kopplingsfri med fram, neutral och back som manövreras med en spak till vänster om ratten, en mekanisk låda med två växlar som manövreras med en spak tillsammans med frikopplingen, en dito fast som manövreras kopplingsfritt med elhydraulik samt en fyrstegad powershift som även har automatväxling.
Allt som allt innebär det 16 växlar framåt och 16 växlar bakåt och i displayen som visar vilken växel som ligger i heter de också 1–16.
Växlarna är indelade i fyra grupper, A,B,C och D med åtta i varje. Med den mekaniska växelspaken i låg blir det A eller B och i hög C eller D.
Med en knapp på gasreglaget stegar man upp i den fyrstegade powershiften. När man kommer till sista steget i A- eller C-gruppen trycker man in två knappar samtidigt på reglaget och vips är man uppe i nästa grupp, samtidigt som powershiften börjar om i steg ett med automatik. Det samma gäller vid växling neråt fast då tvärt om . I praktiken känns det som åtta powershiftsteg.
Om föraren vill slippa att växla i powershiftlådan trycker man på knappen för automatväxling. Nu väljer traktorn själv rätt växel med hänsyn till hastighet och belastning. Vid körning i fält med någon av grupperna A, B eller C kan automatväxlingen kopplas samman med trepunkten vilket innebär att traktorn bibehåller samma växel så länge trepunkten är upplyft, det vill säga ingen växling i svängen på vändtegen.
För den som önskar ännu mer hjälp vid vändningarna finns vändtegsautomatik som extrautrustning.
Vid transportköring är automatväxlingsfunktionen ännu bättre. Genom att trycka två gånger på aktiveringsknappen ger man order om att den även ska växla mellan grupp C och D och plötsligt har man en åttaväxlad automatlåda.
MXU har en bekväm hytt. Föraren har ett luftfjädrat säte och även passageraren har ett säte med stoppning i både dyna och ryggstöd. Hytten är ljus och lätt att hålla ren. Luftutsläppen för värme och kyla kan riktas både uppåt och ner mot golvet.
Sikten är bra åt alla håll och ett takfönster underlättar vid lastararbete. Traktorn har konventionella stående kylare och därmed en vanlig motorhuv vilken begränsar sikten rakt fram vid lastararbete.
Motorn på MXU 135 har både turbo, laddluftkylare samt elektronisk insprutning av commonrail-typ och varje cylinder har fyra ventiler. Vid effektuttag även på kraftuttaget kan motorn ge ytterligare 19 kW (26 hk).
Hydraulpumpen ger 113 minutliter och traktorn har även en separat pump på 40 minutliter för styrningen.
Den transmission som finns på ATLs testtraktor och som beskrivits ovan är den mest exklusiva. I MXU-serien finns en mängd enklare alternativ med enbart mekaniska växellådor och/eller med tvåstegad snabbväxel.
Case IH MXU135.
Motor: Sexcylindrig Iveco på 6,75 liter och 100 kW (136 hk) och max vridmoment 612 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Två mekaniska växlar, två elektromekaniska växlar, fyrstegad powershift och kopplingsfri fram/back ger totalt 16 växlar i vardera riktningen.
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak.
Bränsletank: 220 liter.
Lyftkapacitet: 7 864 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 4 950 kg (utan vikter).
Vändradie: 5,9 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (55 liter).
Pris: 555 000 kronor
Pris per hk: 4 080 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 16 x 45 kg 7 200:-
Vändtegsautomatik 3 000:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft: 19 800:-
Front pto: 15 800:-
Luftfjädrad förarstol: std
Framaxelfjädring: 22 000:-
Hyttfjädring: 10 000:-
Krypväxellåda: 4 600:-