ANNONS

Bättre sikt och ergonomi

NilehnTeknik testar en nästan ny skotare, Valmet 840.3. Modellen kom å andra sidan ut på marknaden redan år 2005 så en del begagnade maskiner finns det för den som blir intresserad.
När Valmet 840.3 lanserades hade den jämfört med föregångaren 840.2 en ny hytt med bättre sikt och ergonomi. Även om hytten är stor och rymlig är reglage och utrustning utformat och placerat så att föraren har nära till allt. Paletternas mest frekventa knappar har en bättre placering. Fördelen med den stora hytten är även att det finns gott om plats för eventuell extrautrustning.
Sikten har blivit bättre genom att panelerna sänkts ner och att solskydden numera är integrerade i panelerna.
Men en sak har man misslyckats med och det är ljudnivån. NilehnTeknik mäter 64 dBA på tomgång och 71 dBA vid arbetsvarvtal, cirka 1 400 rpm. Det borde gå att få den tystare.
Även kranen blev ny i och med .3-modellen. Den heter CRF 8.1 CRF 8.1 C eller CRF 9.6 och som vanligt när det gäller Valmet är den tillverkad av svenska Cranab.
Jämfört med föregångaren är kranen starkare.
Den har även ett system som heter ProTec vilket innebär att alla hydraulslangar i kranspetsen är dragna invändigt. Det minskar risken för slangbrott orsakade av emot körning.
Valmet 840.3 kan förses med det flexibla lastutrymmet Loadflex. Det innebär att lastutrymmet kan breddas mekaniskt med 1,4 meter vid behov vilket motsvarar en ökning av lastarean med 15 procent.
Det fanns inte på den skotare NilehnTeknik testade men väl den längsta kranen.
Vad NilehnTeknik erfar är det en effektiv och lättkörd skotare.
Om man börjar från början, det vill säga kolla över maskinen så den är okej före jobbet så der man en del finesser.
Under motorn finns en liten lucka att öppna för att släppa ut oljan och på så vis slipper man skruva loss hela bukplåten. Markfrigången är okej, 64 centimeter och maskinen är helt slät undertill.
När det väl är dags att klättra in i hytten visar det sig vara enklet. Fyra trappsteg i den uppfällbara stegen leder upp till en liten avsats vid sidan av motorn. Därifrån tar man ett steg över till en stor avsats, hydraulsikt uppfällbar även den, precis utanför dörren. Inga balansakter över hjulen här inte.
Hytten är stor och rymlig och har ratt för vägtransport med föraren vänd mot motorn. Displayen för maskinstyrsystemet MaxiForwarder sitter bak i hytten och här finns även monitor för backkamera. Eftersom en skotare körs i båda riktningarna sitter det en kamera riktad mot området framför motorhuven och en bak vid gaffeldraget. Maskinen skiftar automatiskt kamera efter vilken växel som ligger i, fram eller back.
Transmissionen är hydrostatisk och strys från armstöden. Här finns även en knapp för snabbval mellan tomgång och arbetsvarvtal. Hastigheten är steglös från 0–23,5 km/h.
NilehnTeknik testkör en 840.3 med åtta hjul. Skotaren finns även i sexhjuligt utförande och väger då 1 500 kilo mindre.
Till hösten börjar Komatsu Forest leverera en efterföljare till 840.3. Den heter 840.4 och har en helt ny boggi med bättre klättringsegenskaper. Lastkapaciteten är den samma, 12 ton och likaså den sexcylindriga 6,6 liters Sisumotor på 125 kW (168 hk) som i 840.3.

Valmet 840.3 årsmodell 2008.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 6,6 liter och 125 kW (168 hk) effekt vid 2 000 rpm.
Transmission: Hydrostat
Däck: 710/45×26.5 runt om
Bränsletank: 160 liter
Kran CRF 8.1 C räckvidd: 9,6 m
Lyftkapacitet: 12 000 kg
Max hydraulflöde: 290 l/min
Max hydraultryck: 235 bar
Styrvinkel: +/-42°
Vikt: 15 400 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (24 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (154 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (120 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 2 690
Komplett filtersats: 5 620
Hyttfläkt: 2 815
Komplett styrcylinder: 5 700

Verkmästaren: Valmet 840.3 är bra rakt igenom
– Det finns bara ett problem med Valmet 840.3. Det finns inga begagnade maskiner att få tag i. Inbytena är sålda innan de ens hinner in till firman, säger Anders Bertilsson, verkmästare på Komatsu Svelog i Hässleholm.
Han tycker att Valmet 840.3 är en bra maskin överlag och kan inte hitta några speciella saker en köpare ska kontrollera eller akta sig för.
– Det viktigaste är att förra ägaren gjort all service som den ska och framförallt är det viktigt att man smort kranen, säger Anders Bertilsson.
Han berättar att om man slarvar med smörjingen av kranen slits bussningar och tappar ut och det kan bli kostsamt att byta. Som exempel berättar han att bara tappen till lyftcylindern kostar 965 kronor och till det kommer arbetet att byta den. Kör man för länge innan man byter och hålet blir ovalt måste man sätta i en expandertapp och den kostar cirka 2 500 kronor.
Anders Bertilsson berättar att det tidigare fanns en del problem med hydrostatpumpar som havererade men det var inte enbart skotarens fel.
– Det var när de nya miljöoljorna kom. Problemet är bort nu eftersom dels har pumparna blivit bättre och dels har oljorna blivit bättre.

Ägaren: Bränslesnål och stark
Det var några av de parametrar Magnus Ernstsson på Jikå Gallring i Osby hade satt upp som kriterier när han köpte sin Valmet 840.3.
Han visste vad han köpte eftersom han sedan tidigare kört en Valmet 840.2 av årsmodell 2004. Den hade gått 10 000 timmar vid bytet till 840.3 och fungerat mycket bra.
– Vi är speciellt nöjda med hytten och förarkomforten. De är de bästa på marknaden, säger Magnus Ernstsson.
Eftersom bränslepriserna far i höjden var även bränslesnål motor viktigt för Magnus Ernstsson. Han upplever Sisumotorn i Valmeten som både bränslesnål och stark.
– En fördel mot den gamla maskinen är att vi har en miljömotor i den nya samt att vi har en starkare kran.

Den här 840.3:an har den långa kranen med en räckvidd på 9,6 meter.

Hytten är rymlig och bekväm fast med lite väl högt ljud.

Stegen samt den stora röda plattformen fälls upp hydrauliskt när man släpper parkeringsbromsen. Insteget är mycket bekvämt.

Kranspetsen har alla hydraulslangar invändigt dragna.

Relaterade artiklar