Behov av en ny tunnel ?
Borrarna i Hallandsås har gjort sitt för tunnelbyggaren Skanska-Vinci. Nu läggs en mängd tung utrustning ut på auktion på internet via PS Onlineauktioner.
Den 4 september förra året bröt det svenskfranska konsortiet Skanska-Vinci genom berget i det 8,7 kilometer långa västra tunnelröret i Hallandsås. Nu påbörjas avvecklingen av bygget av Sveriges längsta och mest omskrivna järnvägstunnel.
Anläggningsmaskiner och annan utrustning säljs på internetauktion. På www.PS.nu finns bland annat ett par mil galvade vattenrör, teleskoplastare, kylaggregat, en halv mil högspänningskabel, tunnelfläktar, betongsprutrobotar, betongbilar och en av de stora bergborrmaskinerna. Det är en Atlas Copco Boom Rocket som använts för att öppna de nitton tvärtunnlarna som förbinder de två huvudtunnlarna.
Hela auktionsvärdet är beräknat till 14,6 miljoner kronor.
– Det är en omfattande auktion men vi har stor erfarenhet av att förmedla tunga maskiner och industriell utrustning till köpare både i Sverige och utomlands, säger Per Henriksson vd för PS Onlineauktioner.
Tunneln genom Hallandsås är ett av Sveriges mest kontroversiella och uppmärksammade infrastrukturprojekt genom tiderna. Efter utmanande tekniska svårigheter och omfattande miljödebatt slutförs nu det komplicerade projektet framgångsrikt.
Utanför de södra tunnelmynningarna i Förslöv pågår markarbeten för de kommande spåren.
Tunneln skall stå helt färdig och öppnas för tågtrafik under nästa år. Det är 40 år efter att planeringen började, och 23 år efter att tunneldrivningen påbörjades.