ANNONS

Bra grepp på vägen

Något svag motor men helt perfekta vägegenskaper. Så kan man sammanfatta nya Tiguan från Volkswagen

Motorn i testbilen var den lilla dieseln på 140 hästkrafter och den gör bilen hyfsat pigg och tidtagaruret stannar på 10,2 sekunder när vi mäter accelerationen från 0–100 km/h. Det jag tycker saknas är en turbo för det hade nog kunnat förhöja fartupplevelsen ytterligare. Bilen väger trots allt nästan 1 700 kg vilket behöver lite effekt om man ska förflytta den snabbt. Det finns även ett dieselalternativ på 170 hästkrafter om man vill lägga stor vikt på fartresurserna men då kan man tyvärr inte kombinera det med automatväxellådan. Bilen blir som snabbast om man väljer det största bensinalternativet av totalt tre. Då får man en Tiguan med 211 hästkrafter, men även en större bränslekostnad.
Den nya modellen av Volkswagen Tiguan är även den fyrhjulsdriven. Det har man stor nytta av när det fryser på och vägbanan blir riktigt hal eller när man ska ut i terrängen och köra.
Även vid tuff körning där jag verkligen testade gränserna på ett halt underlag lyckades jag inte få hjulen att tappa greppet.
Fyrhjulsdriften i samarbete med antisladdsystemet klarade av detta utan anmärkning, men självklart har de dubbade däcken en del att tillföra till det lyckade resultatet. Att hjulen är långt ut i bilens fyra hörnor gör mycket på stabiliteten och bilen känns trygg att köra.
Tiguan andas tysk kvalitet. Det är tyst och bekvämt i kupén och även ljudet från dubbdäck hålls nere. Testbilen har Volkswagens sjuväxlade automatlåda och den förhöjer upplevelsen ytterligare när man knappt märker att bilen växlar. Volkswagen lagt lite mer krut på finishen och detaljer i instrumentbrädan tilltalar mig.
Många funktioner styrs med multiratten och ändras antingen på skärmen mellan hastighetsmätaren och varvräknaren eller på den stora touchskärmen mitt i instrumentpanelen. Man sitter bekvämt i komfortstolarna som är standard på Tiguan och placeringen av alla knappar och reglage är bra. I baksätet är det också ganska rymligt om man ser till storleken av bilen. Det finns praktiska brickor monterade i ryggen på framsätena som kan komma väl till pass om man har barn i baksätet. Det finns även eluttag och två flaskhållare i baksätet. Bagageutrymmet är det som är ett klart minus på bilen. Man skall enligt tillverkaren få in 505 liter med uppfällda baksäten och 1 510 liter om man fäller dem. Den första siffran ger inte mycket plats för medhavda ting. Det finns även eluttag i bagaget men dock inget riktigt reservhjul, utan bara reparationssats. Testbilen är utrustad med drag och när man beställer det för 10 900 kronor ingår även backkamera i paketet. Min bil har även xenonlampor som har kurvautomatik och om jag ska satsa på någon extrautrustning så är den utrustningen bland det vettigaste. Det ingår i ett så kallat Premiumpaket som tillsammans med panoramaglastak och läderklädsel ökar bilens pris med 25 000 kronor.
Jämför vi nya Tiguan med den förra modellen är det egentligen inte så stora skillnader, men det som är ändrat är klart till bilens fördel och detaljerna stärker på den sportiga stilen. För den som vill hålla igen på utgifterna är det minsta dieselalternativet med automatväxellåda rätt, det börjar på 314 400 kronor.

Volkswagens crossover Tiguan har fått en ansiktslyftning med lite nya detaljer. Bland annat har den regnsensor, komfortstolar och färddator som standard.

Via multiratten ställer man lätt in parkeringsvärmaren så man har en varm och töad bil på morgonen när man skall till jobbet.

Instrumentpanelen är ett exempel på förändringar mot förre Tiguanmodellen.

Bagageutrymmet är inte så stort på bilen men det finns en praktisk genomlastningslucka för längre föremål.

Plus:
Priset
Växlingspaddlar
Baksätet justerbart i längdled

Minus:
Ingen turbo
Höga trösklar
Hög inlastningshöjd i bagaget

Fakta:
Volkswagen Tiguan TDI 140 DSG BMT Sport & Style

Motor: Två liters, fyrcylindrig dieselmotor med katalysator och partikelfilter
Max effekt: 103 kW (140 hk) vid 4 200 rpm
Max vridmoment: 320 Nm vid 1 750-2 500 rpm
Transmission: Sjustegs automatväxellåda typ DSG
Toppfart: 188 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 10,2 sekunder
Förbrukning: 0,6 liter per mil (enl. Volkswagen) på blandad körning
Bränsletank: 64 liter
Yttre vändradie: 6 meter
Markfrigång: 200 millimeter
Mått: längd 442,6 cm, bredd 182,9 cm, höjd 170,3 cm, hjulbas 260,1 cm
Vikt: tjänstevikt 1 665 kilo, totalvikt 2 260 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1240 kilo
Pris på testbilen: 391 900 kronor inklusive moms

Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är inkl moms.

Modell             Årsmodell     Mil     Pris (kr)
VW Tiguan TDI 140 Sport/style    2009        17 000    159 000
VW Tiguan TDI 140 Sport/style    2010         8 155     259 000
VW Tiguan TDI 140 4 motion    2008        6 000    219 900

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng