ANNONS

Bra sikt med hytten mitt på teleskoparen

Stark, bekväm och snabb. JCBs nya teleskoplastare TM310S fungerar bra som vanlig lastmaskin men är även bra för transporter.

JCB TM310S har en ny transmission som är tillverkad av tyska ZF. Den är anpassad för ekonomiskt transport på väg. I femte och sjätte powershiftsteget kan convertern låsas så att maskinen får direktdrivning mellan motor och powershifttransmission. Detta innebär att maskinen kan dra en tung vagn i transport utan att oljan i convertern blir överhettad samtidigt som det sänker bränsleförbrukningen under samtliga tranporter. Systemet heter TorqueLock och ger JCB TM310S en toppfart på 40 km/h.
En annan finess med transmissionen är att man kan välja mellan tre olika körprogram. Med en strömbrytare i höger armstöd väljer man mellan körning i fält/arbetsplats vilket innebär att maskinen har maximal dragkraft och aldrig växlar över tredje powershitsteget, även när växelväljaren är i automatläge. De andra två är för transport. Ett är ett normalläge och ett för ekonomisk körning. I båda dessa växlar powershiften upp till sjätte steget när den ligger i automatläget.
Detta väljs genom att vrida på körspaken till vänster om ratten. Man kan låsa powershiften i växel ett till tre och därefter kommer automatläget.
Med spaken växlar man även fram/back. Vill man inte släppa vänsterhanden från ratten kan man växla fram/back med en strömbrytare i körspaken i höger armstöd. Med denna sköter man lastaren inklusive teleskoparm, redskapslås och tredje funktion. I denna kan man erhålla konstantflöde för att exempelvis driva en sopborste. Det finns även en knapp i körspaken med vilken man frikopplar transmissionen så man kan trampa på gasen utan att maskinen går fram när lastaren ska upp snabbt.
Lyfthöjden och räckvidden är bra för en teleskoplastare med enbart ett utskjut.
JCB TM310S är en bekväm maskin att köra. Hytten är bra och allt ergonomiskt utformat. Ljudnivån är 68 dBA vid tomgång, 845 rpm, 80 dBA vid stillastående och fullgas, 2 375 rpm samt 82 dBA vid transport på väg. Då går maskinen i 40 km/h vid 2 320 rpm.
JCB TM310S har permanent fyrhjulsdrift.
Det finns en enklare modell av maskinen. Den heter JCB TM310, utan tillägget S i modellbeteckningen. Den har 96 kW (130 hk) motoreffekt, ingen luftkonditionering, ej luftfjädrad stol, billigare däck och saknar utrustningen Smooth-Ride, men i övrigt är det inga skillnader.
Smooth-Ride är en lastdämpning som kopplar i och ur automatiskt vid 6 km/h framkörningshastighet.
Det är en bekväm utrustning och sparar förare, maskin och last.
Med maximalt utskjut lyfter JCB TM310S 1 650 kg.
Maskinen är mycket smidig med liten vändradie och kompakta mått. Den är 4,72 meter lång, 2,34 meter bred och 2,69 meter hög.
Hjulbasen är 2,5 meter och i midjan kan maskinen pendla 28 grader. Det innebär att den har bra framkomlighet i ojämn terräng.
En annan fördel med maskinen i terräng är att den är helt slät undertill. Det finns inget som kan hugga tag i saker och skada maskinen.
JCB TM310S säljs med 5 års maskinskadeförsäkring.
Som standard sitter det ett VBG-drag där bak. Det syns givetvis inte från förarplats, men det är ganska enkelt att koppla en vagn tack vare en backspegel över motorhuven. Den som kör mycket med vagn efter teleskoplastaren kan investera i en hydraulisk lyftdragkrok och då får man även hydraulisk vagnsbroms.

JCB  TM310S
Motor: Fyrcylindrig JCB på 4,4 liter som ger 108 kW (145 hk) effekt vid 2 200 rpm och har ett maximalt vridmoment på 550 Nm vid 1 500 rpm.
Transmission:    Converter och powershift med 6 växlar fram och 3 back
Däck:    500/70R24
Bränsletank:    160 liter
Max räckvidd:    3,0  m
Max lyfthöjd:    5,2 m
Max lyftkraft:    3 100 kg
Max hydraulflöde:    140 l/min
Max hydraultryck:    230 bar
Yttre hydraulik fram:    2 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak:    nej
Vikt:    8 000 kg
Vändradie:    4,4 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar 14,0 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (19+1,3 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (135 liter)
Pris:    1 169 500 kronor

Vad kostar utrustningen
Hydraulisk lyftdragkrok och vagnsbroms:    50 286
Centralsmörjning:    25 000

Teleskoplastare med mittmonterad hytt innebär att föraren har bättre sikt över redskap och arbete.

Systemet TorqueLock innebär att convertern kopplas ur vid körning i transport i femte och sjätte powershiftsteget.

Tanklocket försvinner bakom motorhuven när denna stängs. På så sätt blir det låsbart.

Båda dörrarna fungerar för att ta sig in i hytten. Nackdelen med mittmonterad hytt på en teleskoplastare är att insteget blir högre.

I körspaken till höger finns inte enbart hydraulfunktioner. Där är även in knapp för att växla mellan fram och back.

Sikten är bra uppåt genom det stora gallerförsedda fönstret.

Varningsinstrumentet för överbelastningen sitter uppe i höger A-stolpe.

Varningsinstrumentet för överbelastningen sitter uppe i höger A-stolpe.

Relaterade artiklar