Bra traktor blir ännu bättre
Bra traktor blir ännu bättre. Med TMS pratar motorn med transmissionen. Resultatet är lägre bränsleförbrukning och att traktorn är ännu enklare att köra.
Fendt 818 Vario TMS kom på marknaden för drygt ett år sedan och är störst av tre traktorer i serien. Mycket är samma som på de mindre i Fendts 700-serie, men det finns två stora nyheter. Varioterminalen är enklare att använda och TMS heter ett nytt system som innebär att motor och transmission kommunicerar.
Fördelen med det senare är att transmissionen hela tiden känner av effektbehovet och så fort som det behövs mer eller mindre effekt för att utföra det förutbestämda arbetet så skickas en signal till motorn som då drar på mer, eller mindre gas.
Föraren har bara att ställa in vilket motorvarv och vilken hastighet traktorn ska gå med, automatiken sköter resten.
TMS ger flera olika körsätt. Ett är, precis som på tidigare Variotransmissioner, att man ställer in varvtalet med handgasen och reglerar farten med körspaken.
Men nu finns det några valmöjligheter till och i stället testar jag att ställa in en hastighet på farthållaren. Jag kan ställa in två värde som jag enkelt kan växla mellan. Jag släpper den tryckluftsassisterade handbromsen och ger order om att traktorn ska köra framåt antingen med fram/backspaken till vänster om ratten eller med körspaken. Traktorn ger sig av och motorn går upp på fullvarv. Hur snabbt traktorn ska accelerera väljes med fyra steg på baksidan av körspaken. Så fort traktorn nått vald framkörningshastighet sjunker varvet och hålls därefter på lägsta möjliga nivå för att bibehålla inställd fart.
Det går att ställa handgasen på ett minimivarvtal som aldrig understigs oavsett belastning. Anledningen är att det kan finnas ett behov av ett minimiflöde på hydrauloljan för att driva en hydraulmotor eller att man vill ha ett visst varv på kraftuttaget.
Jag kommer fram till fältet och fäller ut kultivatorn. Jag ska börja med att köra yttervarven och då tvingas jag att ändra hastighet och körriktning ofta.
Först ändrar jag transmissionen till hastighetsområde fält, det vill säga 0–28 km/h i stället för som i transport 0–50 km/h. Sen aktiverar jag TMS genom att trycka på en knapp framför körspaken. På ett skjutreglage bredvid körspaken ställer jag in en maxhastighet, 5–50 km/h.
Med orörd fotgas står traktorn stilla men så fort fotgasen trampas ner ökas både motorvarv och utväxling i ett linjärt förhållande upp till max inställd fart när pedalen är i botten. Fram och back väljer jag som vanligt antingen i rattspaken eller i körspaken.
Körsättet passar bra när man kör vändtegen, använder frontlastare, kopplar maskiner eller tar andra små turer runt byggnaderna.
Transmissionen har även ett gränslastregleringsvärde som ställs in i procent. Det inställda värdet anger hur mycket motorvarvtalet tillåts sjunka innan transmissionen växlar ner. Vid vissa kraftuttagsarbeten är det kanske bättre att framkörningshastigheten sjunker och vid andra arbeten kanske det inte spelar så stor roll om varvtalet sjunker. En låg siffra prioriterar varvtalet.
Varioterminalen har en ny förstasida som på ett lättöverskådligt sätt ger information om alla inställningar. Vill man ändra något går man in i respektive undermeny. Det är samma funktioner som tidigare, det vill säga, programmering av hydraulik samt trepunkt fram och bak samt alla inställningar för transmission och vändtegsautomatik. Den senare kan klara fyra olika program med 13 saker i varje. Det innebär att förutom att traktorn kan utföra en serie åtgärder när man kommer fram till vändtegen och en serien när redskapet åter ska ner i backen, så kan man ha en helt annorlunda inställning för den motstående vändtegen viket kan vara bra om det ser annorlunda ut där. Det kanske är en trång spets där man vill ha lägre fart på traktorn. Förutom farten kan vändtegsautomatiken styra trepunkt och kraftuttag både bak och fram, all yttre hydraulik samt differentialspärrarna.
Rent allmänt är Fendt 818 Vario TMS bekväm att köra. Hytten är tyst och sätet för medåkare är okej. Det finns både bättre och sämre på marknaden. I körspaken finns ett antal knappar till vilka man själv kan välja vilka funktioner som ska betjänas. Kraftuttag till/från, trepunkt bak och fram upp/ner samt betjäning av två valfria dubbelverkande uttag. De två som inte prioriteras till körspaken hamnar i joystick.
Om traktorn har elektronisk frontlyft, kostar ytterligare 13 600 kronor jämfört med priset för den mekaniska frontlyften i vidstående extrautrustningslista, sitter det två exakt likadana terminaler för trepunkten till höger i hytten.
Såväl fram som bak och sidorutorna går att öppna. Vänster dörr är bäst, men det går även att använda höger för att komma ut och in i hytten. Under höger trappstege finns en stor låda som rymmer batteri och hydraulpaket.
Hytten har två fläktsystem, ett i instrumentpanelen med värme och ett i taket med kyla. Av någon anledning har Fendt ännu inte kommit med automatisk klimatanläggning i sina hytter.
En annan finnes som Fendt haft länge som alternativ är avgasbroms. Avgasbromsen stryper motorn och hjälper till att bromsa traktorn.
Till instruktionsboken finns en extra bok fylld med sprängskisser över traktorkomponenter.
Fendt Farmer 818 Vario TMS.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 140 kW (195 hk) och max vridmoment 822 Nm vid 1 400–1 500 rpm.
Transmission: Steglös transmission med två hastighetsområde och kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Bränsletank: 340 liter.
Lyftkapacitet: 9 255 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 7 190 kg (utan vikter).
Vändradie: 6,0 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16,5 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (50 liter).
Pris: 1 075 000 kronor
Pris per hk: 5 513 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 10 x 32 kg 9 630:-
Radar + slirreglering 5 924:-
Avgasbroms 3 785:-
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och frontkraftuttag: 54 603:-