Bränslehybridbil från Toyota
Under Almedalsveckan i Visby visar Toyota för första gången i Sverige sin bränslecellshybridbil FCHV-adv, som är en av de prototyper som testas i trafik i Europa de senaste åren. Bilen tankas med vätgas och släpper bara ut ren vattenånga.
Toyota FCHV-adv är tredje generationen bränslecellshybrid från Toyota. Det är en prototyp, där karossen kommer från en Toyota Highlander men motor och växellåda är ersatt med en drivlina med bränslecellsteknik.
Bränslecellen omvandlar vätgasen till elektrisk energi, och bilen drivs med en elmotor på 90 kW (motsvarande 122 hk). Räckvidden är ca 830 km och toppfarten är ca 155 km/tim.
Energiförbrukningen är 0,91 kg vätgas/100 km, vilket motsvarar en bränsleförbrukning på ca 3,4 liter/100 km för en bensinbil. Den släpper dock varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar. Det enda som kommer ut ur ”avgasröret” är ren vattenånga.
Toyota har testat bränslecellshybrider sedan 1992 och har utvecklat såväl egna bränsleceller som egna vätgastankar. FCHV-adv, som är den tredje och senaste generationen, typgodkändes av det japanska transportministeriet i juni 2008.
Toyota planerar att lansera en bränslecellshybrid 2015, i form av en fyrdörrars sedanmodell, med sikte på en kommersialisering under andra halvan av 2010-talet och volymproduktion under tidigt 2020-tal.
Bränslecellshybriden ingår i Toyotas satsning på hybridfordon som ett steg på vägen mot en långsiktigt hållbar mobilitet. Denna satsning omfattar även fullhybrider, laddhybrider och eldrivna bilar. I Sverige säljer Toyota för närvarande fyra fullhybridmodeller och en laddhybrid, medan Lexus har fem modeller på den svenska marknaden, samtliga med hybridteknik.