ANNONS

Bränslesnål hjullastare

Krossningsarbete är en av de hårdaste uppgifterna man kan utföra med en hjullastare. Ständig körning, tunga laster och maximal motorbelastning ger hög bränsleförbrukning. Med Caterpillars senaste generation av hjullastare minskar bränsleåtgången tydligt. Det handlar om hundratals liter i månaden.

– Att mata en kross innebär hög belastning på hjullastaren. Föraren kör mestadels på ettans växel och använder hela maskinens potential med fullt vridmoment och maximalt antal hästkrafter. Ofta klöser maskinen också loss berg som inte lossnat helt, berättar Kristian Johansson, produktchef på Pon Equipment.

– Efter matningen är frambärningen av det krossade materialet ett fortsatt tufft moment med ständig körning och tunga laster.

Caterpillars hjullastare 972M XE och 980M är två vanliga modeller som används för matning och frambärning vid krossar och som ligger i framkant när det gäller bränsleeffektivitet och prestanda.

Kör sju hybridmaskiner

VSM-gruppen är ett av Sveriges största entreprenadföretag. För sin krossverksamhet har de investerat i sju Cat 972M XE hybridhjullastare. I snitt hanterar maskinerna 200-250 ton i timmen och bär kross på upplag. Avståndet i varje körcykel är upp till 125 meter.

– För oss är Cat 972M XE en optimal modell i både storlek och prestanda för det arbete vi utför. Tack vare maskinen sparar vi upp till 10 liter i timmen och eftersom den är effektiv och stark har vi dessutom kunnat gå ned en maskinstorlek, berättar Magnus Persson, delägare.

– Hybridhjullastaren är kvick och stark, den går fort i backar och drar mindre bränsle. Förarna gillar den också, vi upplever maskinen som mycket förarvänlig.

 

 

 

 

 

 

Även för mindre företag

Effekten är tydlig även för mindre aktörer. Jotab drivs av Johan Tisell och har nyligen bytt maskinmärke och investerat i en ny Cat 980M. Redan de första veckorna har han märkt skillnad.

– Jämför jag med min förra hjullastare i samma storlek men av ett annat fabrikat så har jag direkt sparat fem liter i timmen och det ska bli mycket intressant att se vad som sker längre fram när den är inkörd, berättar Johan Tisell.

För att minska kväveoxidutsläppen använder han Adblue med gott resultat.

– Även förbrukningen av Adblue minskar i proportion med bränslet.

Jotab arbetar med både matning av kross och frambärning. Hjullastaren Cat 980M kör Johan Tisell själv och samarbetar med Wallbergs Åkeri vid en mobil krossanläggning, just nu i Brålanda.

– Cat 980M är en riktigt bra produktionsmaskin med hög förarkomfort som är helt rätt för det arbete som vi utför.

Olika teknologier samverkar

Lösningen bakom är att Caterpillar för varje generation utvecklat sina motorer, optimerat drivlinor, styrsystem och hydraulik. Som exempel är Caterpillars definition av hybridteknik en samling av olika teknologier för att ge starka och effektiva maskiner med låg bränsleförbrukning, bra körupplevelse och hög kostnadseffektivitet. Tekniken är anpassad för att fungera på alla Caterpillars maskintyper. Av hjullastarna är Cat 966M XE och Cat 972M XE, hybridmodeller.

Hjullastare för alla behov

– Det som är intressant är att besparingen av bränsle är tydlig. Oavsett om man är en liten eller stor aktör så lönar det sig. Caterpillar har lyckats ta fram bra hjullastare som passar de olika behoven inte minst inom krossning. Det är bra för både miljön, entreprenören och beställaren, säger Kristian Johansson.

Relaterade artiklar