ANNONS

Bränslesnål hjullastare för alla jobb

Med lock-up på i transmissionen minskar bränsleförbrukningen och hjullastaren kan användas till fler jobb med god ekonomi.

Converter är tveklöst det bästa vad gäller transmissioner i hjullastare. Det ger den bästa effektiviteten vid lastningsarbeten och en mjuk och skön gång.
Men när maskinen körs i transport eller arbetar längs en väg med konstant hastighet stjäl convertern energi och bränsleförbrukningen blir stor jämfört med en mekanisk transmission.
Det problemet har Ljungby Maskin en lösning på. I den Ljungby L9 som Conpot testar finns lock-up i transmissionen. Det innebär att när man kommer upp i en viss, i förväg programmerad hastighet i respektive powershiftsteg, ”låser” transmissionen i ett fast läge och kraften går förbi convertern. Maskinen körs då i konstant hastighet utan att convertern behöver arbeta. Enligt Ljungbys tester minskar bränsleförbrukningen med 25 procent tack vare denna teknik och med tanke på att det endast kostar 150 000 kronor extra är det inte svårt att få ihop den kalkylen.
Den som kör längre transporter mellan arbetena ska naturligtvis satsa på lock-up när man köper en ny hjullastare och ännu mer har de att tjäna som kör och arbetar längs med vägen. Det kan vara släntklippning eller snöröjning.
För den som använder hjullastaren för snöröjning erbjuder Ljungby Maskin även ett annat intressant tillbehör. Det är en hydraulisk trepunktslyft bak i vilken man kan koppla en sandspridare. På så sätt kan man röja snö och halkbekämpa i ett moment.
Ljungby L9 har egentigen en sexcylindrig motor på 130 kW (177 hk) men med lock-up har den samma lite större motor som sitter i L15. Detta gäller även transmissionen, som är tillverkad av tyska ZF.
Vår provkörning av Ljungby L9 visar att det är en mycket fin maskin. Den är genomtänkt i sin konstruktion vilket innebär såväl praktisk åtkomst vid service och underhåll som goda köregenskaper.
Maskinen är ganska låg vad gäller frigångshöjden och tanken med maskinen är att den ska arbeta på någorlunda fast underlag. Det är en utmärkt maskin för lastning och den fungerar även bra för planeringsarbeten. Förhållandet mellan vikt och dragkraft är bra och maskinen är lätt att köra utan att man får slirning.
Det innebär att man kan lasta och planera utan att skada underlaget.
Testmaskinen har en planeringsskopa som kan vinklas. På så sätt kan man göra jobbet mer exakt.
Hytten är rymlig och sikten är god. Rutorna är tonade och framrutan är vinklad. Man sitter relativt högt och får på så sätt fin översikt över arbetet.
Alla reglage är bekvämt placerade och i vänster armstöd finns spakstyrning som ett tillval. De flesta strömbrytarna finns annars samlade i höger B-stolpe.
Instrumenten sitter fram till höger och är analoga klockor som visas i en digital färgskärm. När man lägger i backen visas bilden från backkameran i samma skärm.
Ratten är ställbar och hyttventilationen är automatisk. Man ställer in lagom temperatur och sen sköts resten av sig själv. Luftutsläppen är perfekt placerade vid golv, mot rutor och mot föraren.
Det är tyst i hytten. På tomgång mäter vi 68 dBA och vid lastningsarbete pendlar vårt instrument mellan 72 och 76 dBA.
Ljungby L9 är även bra att köra i transport på väg. Den går mjukt och lugnt och som registrerad maskin får den köras i 50 km/h.

Tyst, stark och bekväm, Ljungby L9 erbjuder god sikt och fin förarkomfort. Det är en kraftfull maskin som är mycket smidig.

Förhållandet mellan vikt och dragkraft är optimalt. Maskinen slirar sällan och planeringsarbetet blir perfekt.

Stora motorhuvar på båda sidorna ger bekväm åtkomst till motorn. Här ser vi även behållaren till centralsmörjningen.

Trepunkt bak har Ljungby erbjudit sina kunder under en tid. Ett exempel då det kan komma till pass är vid snöröjning och halkbekämpning eftersom man kan hänga en sandspridare bak på hjullastaren med hjälp av trepunkten.

På höger sida av motorn finns start- och stoppknapp. Det är praktiskt vid servicearbete.

Batterierna sitter i bekväm höjd i en låda på höger sida. Här finns även elektrisk pump för oljebyten.

Maskinen har en frigångshöjd på 40 centimeter.

Framrutan är vinklad och man sitter högt i maskinen. Sikten är därmed helt perfekt.

Till vänster om föraren finns ett litet instruktörssäte. Här ser vi även luftutsläpp vid golvet och strömbrytaren för huvudströmmen.

Insteget är bekvämt med en bred trappa och lagom avstånd mellan stegen.

Instrumenten består av en digital display med analog visning. När man lägger i backen får man upp bilden från backkameran i samma fönster.

Under ett lock bak till höger i hytten sitter säkringarna lätt åtkomliga.

Ljungby L9
Motor: Sexcylindrig Mercedes-Benz på 6,4 liter och 150 kW (204 hk) effekt vid 2 200 rpm och maximalt vridmoment 750 Nm vid 1 200–1 600 rpm.
Transmission:    Converter med fem powershiftsteg och lock-up
Däck:    600/55R26.5 fram och 600/55R26.5 bak
Bränsletank:    235 liter
Tipplast 0°:    6 500 kg
Lyfthöjd:     3 985 mm
Max hydraulflöde:    240 l/min
Max hydraultryck:    240 bar
Yttre hydraulik fram:    3 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak:    2 dubbelverkande uttag
Vändradie:    5,05 m
Vikt:    10 500 kg
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (28 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (21 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (115 liter)
Pris:    1 300 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:    std
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte:    std
Instruktörssäte:    std
Trepunkt bak:    30 000
Diffspärr fram
urkopplingsbar:    std
Diffbroms bak:    std
Lastarmsfjädring:    std
Spakstyrning:    40 000:-
Centralsmörjning:     40 000:-
Lock-Up (transmission):    150 000:-

Relaterade artiklar