ANNONS

DSV satsar på ett fossilfritt styckegodssystem

dsv
DSV arbetar aktivt och långsiktigt för att minimera företagets miljöbelastning. Som ett led i detta arbete kommer DSV nu gå över till HVO 100 på samtliga inrikes distributionsfordon med Euro 5 och 6 motorer i områden där tillgång och kapacitet erbjuds.

DSVs inrikes styckegods hanteras i ett slutet system, HUB, vars struktur ger hög fyllnadsgrad och färre antal bilar på våra vägar med minskade utsläpp i inrikestrafiken som följd. Som ytterligare ett led i DSVs satsning på en grönare utveckling, arbetar företaget även aktivt med implementering av alternativa drivmedel i fordonsflottan. Under våren 2016 fick DSV klartecken från sina fordonstillverkare att utöka användningen av förnybar miljödiesel, HVO 100, på ytterligare fordon i inrikestrafiken.

Vårt inrikes styckegodssystem förbrukar ca 9 miljoner liter diesel per år, vilket motsvarar CO2-utsläpp på 26 000 ton. Genom att omgående styra om från diesel till HVO 100 och höginblandade drivmedel räknar vi med att kunna reducera våra CO2 utsläpp med 50% årligen redan från september 2016, säger Christer Hagsund, Administrativ direktör på DSV Road AB och fortsätter;

I de områden vi i nuläget inte har tillgång till HVO 100, eller har möjlighet att använda bränslet, satsar vi på höginblandade produkter med upp till 50% förnybara råvaror. Även biogas är ett attraktivt alternativ för våra distributionsfordon. Vårt slutmål är att nå en 90% CO2-reducering när förutsättningarna finns tillgängliga på marknaden.

Genom ett aktivt miljöarbete och omfattande satsning på förnybara drivmedel tillgodoser vi våra kunders ökade efterfrågan på hållbar logistik samtidigt som vi bidrar till en bättre miljö, säger Magnus Malmqvist, VD på DSV Road AB.

HVO 100 är ett förnybart och fossilfritt bränsle som framställs av biologiska oljor och animaliska fetter vilka i sin tur processats till att bli drivmedel för dieselmotorer. Bränslet beräknas ha en CO2- reduceringspotential på upp till 90%.

Relaterade artiklar