ANNONS

Hur ska el-bilen beskattas? Riksdagspolitiker grillas på eCarExpo i Stockholm

Hur ska elbilar beskattas i framtiden? Går utbyggnaden av laddstationer längs vägarna och i städerna tillräckligt fort? Vad görs konkret för att skapa infrastruktur för elbilar i Stockholm? När vågar man satsa på en elbil? Svaren kommer på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm som öppnar i dag och har öppet till och med söndag, där riksdagspolitikerna Teres Lindberg (s) och Martin Ådahl (c) frågas ut om framtidens elbils-Sverige tillsammans med Miljöförvaltningens Eva Sunnerstedt och Energimyndighetens Anders Lewald.

Publiken på eCarExpo får för första gången en komplett överblick av elbilsindustrin, med alla nya elbilsmodeller och laddhybrider, laddstationer, laddkablage och elcyklar. De möts även av en spännande överraskning på elbilsmässans övervåning; sportbilsutställningen Gran Turismo Italia, med italienska fullblod, klassiker och sportbilsnyheter.

Nordens första elbilsmässa, eCarExpo kommer till Nacka strand i helgen efter en succépremiär i Göteborg förra helgen. Den inleds med heta utfrågningar av politiker och bilexperter och två elbilsseminarier. Det är också första gången som svenska konsumenter kan få en heltäckande bild av utbudet av både laddbara elbilar och hur det går till att ladda och äga en elbil.

På en presslunch i Nackastrandsmässan i Stockholm i dag, 18/11 kl 12.00, kommer elbilsexperter att drabba ihop med lokala politiker i en utfrågning. Bertil Moldén, vd för biltillverkarnas branschorganisation BilSweden, Olle Johansson, vd för på Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation, möter politikerna Teres Lindberg (s) i Trafikutskottet och Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl, samt Miljöförvaltningens Eva Sunnerstedt och Energimyndighetens Anders Lewald. Frågorna många vill ha svar på:

– Hur kommer elbilismen att beskattas i framtiden när inkomsterna från fossilt bränsle minskar? Går utbyggnaden av laddstationer längs vägarna och i Stockholm tillräckligt fort? Är regeringens satsningar på elbils-Sverige tillräckliga?

Pressmötet följs av två högaktuella seminarier av BilSweden och energibolaget Fortum:

BilSweden har samlat experter, forskare och lokal- och rikspolitiker för att tala om elbilsutvecklingen i Sverige, hur fort kan den gå? Vilka faktorer påverkar utbyggnaden? Vad gör politikerna för att stödja utvecklingen? Hur mycket vet konsumenterna? fredag 18/11 kl 13.00.
Fortum bjuder in till sitt seminarium Charge & Drive, där man dels presenterar sitt koncept för kundanpassade laddningslösningar och dels håller temamöten om hur Göteborg kan dra nytta av elbilsutbyggnaden i Norge, möjligheterna att få klimatstöd för utbyggnaden av laddstationer och bonus- och betalsystem för elbilar. i dag fredag 18/11 kl 14.15.
eCarExpo visar ett 30-tal spännande nyheter och svenska premiärer av elbilar och laddhybrider och totalt deltar ett 40-tal aktörer, svenska elbolag och företag som specialiserar sig på produkter för elbilsladdning.
97f890a1e4cdfc80_800x800ar
Fler nyheter för eCarExpo i Nacka Strand 18-20/11:

–      Det amerikansk-estniska bolaget e-Drive Retro är pionjärer på att i större serier konvertera klassiska sportbilar från 50-70-talet till eldrift, och visar några pärlor för en häpen publik.

–      Besökarna får en populär bonusmässa i Nacka strand, Gran Turismo Italia, med italienska nyheter och sportbilar; smygpremiär av Abarth 124 Spider, nya Alfa Romeo Giulia, 4C Spider och nya ultralyxiga Fiat 500 Riva, Lamborghini, Ducati motorcyklar och en rad klassiker från italienska sportvagnsklubbar,

–      I premiären för SECC, Swedish Electric Car Championship, startar 40 elbilar-talet från Blasieholmskajen (vid KAK-huset) kl 09.30 och går i mål i Nacka Strand ca kl 11.00.

–      Svenska Koenigsegg, som skulle ha visat en Regera med elbilsmotor, har tvingats lämna återbud.

Relaterade artiklar