ANNONS

En arbetsbil ska vara enkel och oöm, nya Nissan NP300

En arbetsbil ska vara enkel och oöm. Man ska kunna köra ut i skog och mark utan att vara rädd för att förstöra bilen och man ska kunna lasta på flaket utan betänkligheter Det kan man med nya Nissan NP300
Med NP 300 har Nissan åter igen en pickup på marknaden som är lite enklare och billigare än deras exklusivare modell Navara. Nissan NP300 är alltså en riktig arbetshäst och den som är van vid den gamla klassiska King Caben känner igen sig när man ser eller provkör den nya pickupen.
Det gäller bland annat fjädringen. Den är fortfarande hård i fjädringen och stötig där det är ojämnt. Det beror på att man kan lasta över 900 kilo på flaket och därför måste fjädringen vara styv. Bilen blir betydligt mjukare i gången om man har några hundra kilo i last på flaket. Man känner även igen de små vibrationerna som finns i ratt och växelspak framförallt under tomgångskörning.
År 2005 slutades Nissan King Cab att säljas i Europa för att motorn inte klarade Euro 5 kraven vad gäller avgaserna. Detta har Nissan nu åtgärdat genom att använda samma motor som finns i D40 eller Navara som den också heter. I den motor som sitter i NP300 har Nissan minskat motorstyrkan med cirka 40 hästkrafter till 130 och tagit bort partikelfiltret för att bilen ska klara avgaskraven.
Motorn är egentligen den stora nyheten på NP300 medan körning och prestanda är som gamla King Cab.
Inte heller i kupén finner vi några innovationer. För att lyckas rabbla finesser får man sänka sig till elektriska fönsterhissar, fjärrstyrt centrallås och luftkonditionering. Men det är ingen kritik mot bilen i sig. Det finns många som efterfrågar en enkel arbetsbil som man inte behöver vara särskilt rädd om. Instrumentpanelen är enkelt uppbygg med närhet till det mesta. Nissan har inte lagt något större krut på designen men erbjuder i stället tre olika storlekar på kupén i NP 300. De heter Single cab, King Cab och Double Cab. Skillnaden är precis som tidigare, Single cab har plats för tre personer genom soffan som passagerarsäte men inget annat utrymme bak stolarna. King Cab har plats för två passagerare i sina båda säten men också stövlarna eller fika väskan i det lilla utrymmet mellan sätena och flaket.
Double cab ska ha plats för fem passagerare men de som ska slåss om platsen i baksätet får inte vara för långa eller breda för då blir det riktigt trångt. Är man ute efter längden på lastutrymmet ska man helt klart välja en single cab som har rejäl lastläng med sina 223,5 centimeter. Väljer man istället en double cab får man vara bredd på att förlora 75 centimeter lastlängd för de extra personerna man kan transportera istället.
Motorn som jag nämnde tidigare är en rak fyracylindrig diesel motor på 2,5 liter. Den jobbar jämt och fint, men är ganska högljudd. Ljudnivån är precis som tidigare ganska hög i kupén och betydligt högre än i Navara. Transmissionen går endast att få i manuell med fem växlar. Den separata lådan för fyrhjulsdrift är precis som tidigare placerad till vänster om växelspaken med hög och låg läge för fyrhjulsdrift samt ett läge för tvåhjulsdrift.
Det finns två olika utrustningsnivåer på NP300, comfort och comfort plus. Skillnaden mellan de olika nivåerna är förutom 10 800 kronor exklusive moms att plus paketet bland annat ger aluminiumfälgar, lackerade skärmbreddare och stötfångare fram. Single cab går endast att få i comfort och kostar då 183 120 kronor exklusive moms. Går man upp till King cab så stiger priset till 198 320 kronor med samma utrustning. Dyrast är Double cab med ett utgångspris på 215 120 kronor med comfort paket.

Nissan NP300 Double Cab Comfort.
Motor: 2,5 liters rak diesel motor med fyra cylindrar, turbo och laddluftskylare.
Max effekt: 98 kW (133 hk) vid 3 600 rpm
Max vridmoment: 304 Nm vid 2 000 rpm
Transmission: 5 växlad manuell låda, separat låda för fyrhjulsdrift.
Toppfart: 168 km/h
Acceleration: uppg. saknas
Förbrukning: 0,92liter per mil (enl. Nissan) på blandad körning
Bränsletank: 75 liter
Yttre vändradie: 5,6 meter
Markfrigång: 230 millimeter
Mått: längd 518 cm, bredd 182,5 cm, höjd 172 cm, hjulbas 295 cm
Vikt: tjänstevikt:1 965 kilo, totalvikt: 2 860 kilo
Pris: 218 720 kronor exklusive moms

Plus:
Hög markfrigång
Hög lastförmåga
Priset

Minus:
Går ej att få med antispinnsystem
Högljudd
Ingen krockkudde på passagerarsidan

Den klassiska King Caben är tillbaka på den svenska marknaden. Nu heter den NP 300 och motorn, som klarar Euro 5 kraven, är den största skillnaden.

Skillnaderna på instrumentpanelen mot när den slutade säjas för tre år sedan är mycket små. Enkel och användarvänlig är en bra sammanfattning.

Flaket har en last bredd på 139 centimeter och en last längd på 148 centimeter. Här får man slänga upp hela 895 kilo om man så önskar.

Krok och aluminium klätt flak ingår i det så kallade Comfort paket. Det lilla draget under kroken kan vara smidigt om man vill flytta någon litet redskap.

Relaterade artiklar