ANNONS

En av de i särklass bästa bandgrävarna

Case CX210B är en av de i särklass bästa bandgrävarna jag har provkört. På bara några sekunder stod det klart hur allt fungerade och hydraulfunktionerna följde min vilja på millimetern från första stund.
Det är en synnerligen trevlig upplevelse att få möjlighet att provköra Case CX210B. Den drygt 21 ton tunga bandgrävaren är inte bara bekväm att sitta i, den har en synnerligen följsam hydraulik som funkar för en ny förare från första sekund. Jag har provkört många Gasreglaget i höger armstöd har fyra lägen. Först finns ett normalt läge där motorvarvtalet regleras manuellt och därefter tre fasta lägen,A, H och SP. A står för automatik vilket innebär att motorvarvet anpassas efter behovet, det vill säga ju mer hydraulfunktioner som föraren åberopar ju högre motorvarvtal. I läget H som står för hårt grävarbete, är motorvarvtalet något högre än i A och i SP går grävmaskinen kontinuerligt på maxvarvtal för största möjliga prestanda.
Med en knapp i högerpanelen kan man välja tomgångsautomatik. Det fungerar oavsett vilket läge gasreglaget står i och i detta läge återgår motorn till tomgång så fort föraren inte rör joysticks eller larvar.
Hytten är rymlig och bekväm och sikten helt perfekt. Den stora rutan fram är öppningsbar och fälls rakt upp i taket. Det finns gott om plats för diverse grejor man som förare önskar ta med sig under arbetsdagen och för att förse en kylväska med ström eller ladda mobiltelefonen finns ett 12 volts uttag längst bak i högerpanelen. Dock ska man vara observant på att grävmaskinen har ett 24 volts system så att rycka ut cigarettändaren och ansluta en 12 voltsmanick där kan bli en dyr erfarenhet.
Förarstolen kan flyttas fram/bak dels för sig själv dels så att armstöd, höger- och vänsterpaneler och joysticks följer med. Ryggstödet går att reglera vad gäller vinkel. Till det finns möjlighet att ändra vinkeln på höger- och vänster armstöd individuellt.
Det är även tyst, 69 dBA på tomgång och cirka 84 dBA vid arbetsvarv, 1 800 rpm, och grävning.
Bandgrävaren har två olika larvhastigheter och man väljer hög eller låg med en knapp med en hare som symbol i högerpanelen. I låg är hastigheten 0–3,4 km/h och i hög 0–5,6 km/h. Det finns även smalare stållarver till CX210B, 500 och 600 millimeter breda i stället för de 700 millimeters som sitter på Boggis testmaskin. Frigångshöjden på bandgrävaren är 50 centimeter mitt under maskinen.
Case CX210B finns med tre olika bomlängder, 1,9, 2,4 och 3,0 meter och siffrorna i vidstående faktaruta är med den längsta bommen.
Servicemässigt sitter det mesta bra till på Case CX210B. Det finns en stor lucka bak på vardera sidan. Till höger finns hydraulik och till vänster kylare och batteri. Det är två batterier på vardera 92 Ah. Tyvärr finns en skruvad platta rakt över dem vilken måste demonteras innan man kan se cellerna på batterierna. Säkringarna sitter i en låda bakom en panel bakom förarstolen.
Case anläggningsmaskiner säljs i Sverige via fyra olika återförsäljare, MLC Entreprenadmaskiner i Kristianstad och Stockholm, NTC i Sundsvall, GJ Maskin i Skövde och Vibebor i Ljungby. Generalagent är danska Scan Truck.

Case CX210B.
Motor: Fyrcylindrig Isuzu på 5,2 liter och 117,3 kW (157 hk) effekt vid 1 800 rpm.
Transmission: Hydrostat
Band: 700 mm
Bränsletank: 410 liter
Max hydraulflöde: 2 x 210 + 18 l/min
Max hydraultryck: 343/368 bar
Brytkraft: 15 200 daN
Max räckvidd: 9,73 m
Max grävdjup: 6,65 m
Vikt: 21 350 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (23,1 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (2 x 4,5 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (240 liter)
Pris: 1 242 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Bomdämpning: 5 000
Centralsmörjning: 33 000
Dieselvärmare: 25 000

Case CX210B är en synnerligen stabil och följsam grävmaskin.

Hydrauliken är synnerligen följsam och det behövs inte lång tillvänjning innan man kör Case CX210B med stor kapacitet.

Med klon i rototilten blir bandgrävaren en perfekt servicemaskin för stolpresning.

Motorn är lätt att komma åt eftersom hela huven öppnas rakt upp.

Via en lucka på vänster sida kommer man åt hydraulpumparna samt filter.

Till höger finns en display som visar bränslemängd, vatten- och oljetemperatur.

Det finns gott om luftutsläpp i hytten. Som exempel här fram till höger.

Monitorn bak till höger i hytten är till inställningar för rototilten. Bakom förarstolen finns ytterligare luftutsläpp samt ett stort förvaringsfack.

I ett förvaringsfack fram till höger finns utrustning för fälttankning.

De tre översta fjärdedelarna av framrutan kan öppnas och fällas upp i taket. Där är rutan helt oivägen.

Relaterade artiklar