En enklare traktor till småjobb
McCormick C95Max är en liten nätt traktor som passar bra för dem som inte sitter i traktorn hela dagen.
McCormick C95Max är en trevlig traktor på många sätt, men vänder sig nog först och främst till dem som behöver en extratraktor eller till dem som inte bedriver lantbruk på heltid.
Som jag upplever traktorn ska den slåss med Lamborghini Classic, Valtra A, New Holland TD-D, John Deere 5015 och Zetor Proxima.
Hur det går återstår att se, prismässigt verkar den ligga något i överkant även om man plockar bort snabbväxel, kopplingsfri fram och back, krypväxel samt elhydraulisk inkoppling av differentialspärr och kraftuttag. Detta fanns på testtraktorn och är därför med i vidstående faktaruta. .
Traktorn går alltså att köpa för 333 700 kronor i sitt enklaste utförande. Då blir det även 1 000 rpm i stället för 540 ekonomi på kraftuttaget.
Vad man vill ha för prylar på traktorn är en smaksak, men en traktor i den här storleken används som regel i arbete där man växlar mycket mellan fram och back och då är det bekvämt med den kopplingsfria fram/back-spaken till vänster om ratten.
Köper man dessutom till två extra dubbelverkande hydrauluttag får man betjäningen av dem i en mekanisk joystick till höger. Här kan man koppla in lastarfunktionen om traktorn utrustas med frontlastare. Ett fönster i hytt taket är även det bra vid lastararbete.
Eftersom traktorn är låg, endast 2,5 meter till ovankanten av taket, och det är nära till marken när föraren ska ut och in i hytten, passar den bra som inomgårdstraktor. Hytten saknar dessutom B-stolpar så dörrarna är stora.
Det som talar emot traktorn vad gäller bekvämligheter är att ratten inte kan regleras tillräckligt för att man ska få en riktigt bekväm körställning. Föraren tvings sitta lite framåtlutad. Hyttgolvet har även en liten upphöjning i mitten. Det blir kontentan när man ska bygga en riktigt låg traktor.
Väselspaken till höger funkar bra och har två knappar, en för att frikoppla och en för att växla upp och ner i snabbväxlen. Föraren behöver alltså inte trampa på kopplingspedalen. Det är lite trögt att få in växlarna men traktorn är helt ny och det bör bli bättre. Grupplådans spak sitter längre ner mot golvet och är inte tänkt att man ska röra så ofta.
NilehnTraktor testar traktorn med en såbäddsharv och för transporter. Jag upplever McCormick C95Max som ganska stark och seg när vi harvar, men med 17 ton på vagnarna har den problem att nå 40 km/h även på plan asfalt.
Ljudnivån mäter vi till 79 dBA vid 40 km/h, fullgas på asfalterad väg. Vid den mätningen kör vi med enbart traktorn och varvräknaren står på 2 400 rpm. För en annan som nästan alltid pratar i mobiltelefonen är ljudet i högsta laget.
Med stillastående traktor på tomgång mäter vi ljudnivån till 63 dBA.
Trepunkten är mekanisk men har en rejäl spak vid höger bakskärm så man kan reglera lyftarmarna utifrån. För ett tillägg om 2800 kronor får man extra lyftcylindrar så lyftkraften i trepunkten blir 3 700 kp.
Dragkroken är lätt att se från förarplatsen och spärren till kroken är ett ganska stort T-handtag bak till höger. Det är en halvbra lösning. Jag har sett både sämre och bättre alternativ. Bra med kopplingsanordningen är däremot att lyftdragkrok och jordbruksdrag sitter i varsin enda på samma anordning. Det är bara att hissa ner draget en bit. Upp med två sprintar, ut med draget, vända det 180° och in igen. Inga delar som ska förvaras någonstans. Höjd under upplyft dragkrok är 37 cm.
Instrumenteringen är analog med digital visning av hastighet och kraftuttagsvarv. Stömställarna är utspridda lite varstans i hytten. Det finns strömbrytare i instrumentpanelen, i högerpanelen och i höger C-stolpe. Säkringarna sitter mitt på vänster C-stolpe. En ovanlig placering, men för all del, där är de lätta att kontrollera och byta.
Tillslaget till vindrutetorkaren sitter vid torkarmotorn på framrutan. Lite oldfashon kan man tycka. Däremot stannar torkarbladet alltid vid ändläget.
Hela framrutan är öppningsbar.
Fläkten till hyttventilationen sitter i taket och därmed finns även alla luftutsläpp där. Filter till hyttventilationen sitter på takets utsida.
McCormick C95Max är en relativt ny traktor på marknaden. Den har sitt ursprung från den blå linjen inom Argo, den italienska koncernen bakom bland annat McCormick och Landini. C-Max traktorerna tillverkas på Landinifabriken i Italien. C95Max är näst störst av fem modeller.
McCormick C95Max.
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,4 liter och 68 kW (92 hk) maxeffekt och max vridmoment 380 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fyra synkroniserade växlar, tre gruppväxlar och tvåstegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar fram och 12 back.
Däck: 12.4R24 fram och 18.4R30 bak.
Bränsletank: 102 liter.
Lyftkapacitet: 2 400 kp.
Max hydraulflöde: 54 l/minMax hydraultryck: 180 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 480 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,6 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (7 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (36 liter).
Kraftuttag: 540 och 540 ekonomi.
Pris: 376 000 kronor
Pris per hk: 4 087 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 11 300
Frontvikter, 7 x 36 kg: 4 300
Passagerarsäte: 1 250
Hydraulisk släpvagnsbroms: 6 125
Två dubbelverkande uttag: 3 455
Luftfjädrad förarstol: 3 300
Säkerhetsbälte förare: 360
Krypväxel: std