En modern traktor med avancerad teknik
En modern traktor med avancerad teknik men som är lätt att använda och som framförallt även ser enkel ut när man tittar in i hytten.
Massey Ferguson 7480 Dyna-VT är en traktor med steglös transmission och inte vilken transmission som helst utan den steglösa Variotransmissionen från högteknologiska Fendt. Det bådar inte gått för den som vill ha en enkel traktor med minimalt med knappar och spakar. Men tvärt emot Fendt, Dyna-VT ser nästan ut som en sportbil. Ingenting utöver det viktigaste.
Det är också mycket enkelt att köra en Dyna-VT. Det är bara att hoppa in och köra. Inga tricks. Ingen joystick med en massa knappar. Ingen nödvändig programmering. Ingen monitor som man inte förstår sig på.
Man måste ha kopplingspedalen nere när man vrider på nyckeln för att starta motorn. Kommer man ihåg det klara man även resten.
Fram, back och neutral sitter till vänster om ratten. Välj på vilket håll du vill att traktorn ska gå och därefter är det bara att vippa den lilla orange hastighetsspaken i höger armstöd framåt. Farten ökar så länge spaken vinklas framåt. Vill man minska farten hålls den bakåt, tillräckligt länge så står traktorn till slut stilla, exempelvis vid ett stopp. Vid körning bakåt fungerar hastighetsspaken omvänt. Dra den bakåt så ökar farten och framåt så minskar den. Mycket logiskt och bekvämt när man kör.
Frikopplingspedalen fungerar som en frikoppling och inget annat och handgasen är en handgas.
Eftersom det är en steglös transmission behöver motorn inte gå med mer än drygt 1 500 rpm för att traktorn ska nå 40 km/h. Det sparar både bränsle och ger tystare gång.
Men fotgasen kan användas på flera sätt. Den kan användas som vanlig fotgas för att reglera motorns varvtal men om motorvarvtalet förinställs kan fotpedalen i stället användas som hastighetsreglage i stället för körspaken.
Med ett vred kan föraren välja om transmissionen ska prioritera motorvarv eller hastighet när effekten inte räcker till.
Kör man med ett kraftuttagsdrivet redskap som ska gå med ett visst varvtal är det kanske bättre att framkörningshastigheten sjunker när det går tungt, men om man kör transport gör det inget om varvtalet sjunker. Traktorn kan även känna av effektbehovet och en valmöjlighet är att automatiken hela tiden styr motorn så denna går med lägsta möjliga varvtal som krävs för att hålla inställd framkörningshastighet.
Den sista valmöjligheten är till för lastmaskinsförarna. Då blir det ett linjärt förhållande mellan motorns varvtal och transmissionens utväxling, precis som när man kör med converter.
Dyna-VT har således exakt samma transmissionsfunktioner som Fendt Vario, fast man har löst det hela med en liten spak, ett vred och ett par tryckknappar.
Testtraktorn har två dubbelverkande hydrauluttag som styrs med en joystick i armstödet samt två dubbelverkande uttag som manövreras med mekaniska spakar i höger sidopanel. Bak dessa spakar finns strömbrytare för bland annat fyrhjulsdrift och differentialspärr. Det är inte någon bra placering. Vill man vila handen när man håller i hydraulspaken trycker man då och då till och från fyrhjulsdrift och diffspärr oavsiktligt.
Men i övrigt har det mesta en bra placering. Den elektroniska trepunktslyften är lätt att lära sig och en extra strömbrytare, för att hissa upp och ner, bak vid spaken för att lösa ut lyftdragkroken är bra. Lyftdragkroken syns inte från förarplatsen, men ett hydrauliskt utskjut har löst det problemet.
Kraftuttaget har 540, 540E och 1 000. Växling sker med tryckknappar. En automatfunktion gör att kraftuttaget stannar då lyften höjs och startar när den åter sänks.
Förarstolen är luftfjädrad och passagerarsätet är ett riktigt säte med stoppning i så väl dyna som ryggstöd.
Luftkonditionering är standard och traktorn har även riktig klimatanläggning. Tyvärr finns det bara en fläkt. Den sitter i taket och därmed finns inga utsläpp för varmluft vid golvet.
Påfyllning av diesel sker från markplan till vänster. I toppen av dieseltanken sitter en liten verktygslåda som rymmer kulor till trepunkten och någon liten detalj till.
Massey Ferguson 7480 Dyna-VT är storleksmässigt trea nerifrån i en serie på sex traktorer. De tre minsta har, som denna, Perkinsmotor medan de tre största har motorer från finska Sisu. De sex modellerna sträcker sig effektmässigt från 94–143 kW (128–194 hk).
Massey Ferguson 7480 Dyna-VT.
Motor: Sexcylindrig Perkins på 114 kW (155 hk) och max vridmoment 590 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Steglös transmission med två hastighetsområde och kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Bränsletank: 380 liter.
Lyftkapacitet: 7 990 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 6 302 kg (utan vikter).
Vändradie: 7,0 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (56 liter).
Pris: 790 230 kronor
Pris per hk: 5 098 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 12 x 55 kg 8 010:-
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och frontkraftuttag: 51 920:-
Datatronic (kördator) 12 760:-