ANNONS

Ett vettigt alternativ på ett lantbruk

En begagnad teleskoplastare kan vara ett vettigt alternativ på ett lantbruk. Jämfört med lastare på traktorn eller lastmaskin är fördelarna många.
Utbudet av begagnade teleskoplastare är inte överdrivet stort i Sverige, men de finns. Ofta handlar det om en maskin som gått inom industrin när man väl finner en begagnad. Det behöver inte vara någon nackdel. Även en industrimaskin kan fungera bra på ett lantbruk och den JCB 530B-HL-4 från 1987 och med 7 300 timmar på mätaren har ribbor på däcken och fyrhjulsdrift vilket innebär att den tar sig fram bra även i fält.
När det gäller att ta sig fram, eller rättare sagt ta sig loss, har teleskoplastaren en stor fördel. När man kört fast är det bara att sätta redskapet i marken och puffa sig bakåt med teleskoparmen. Stor skillnad jämfört med en vanlig lastare som ju bara kan lyfta framaxeln och sen är det stopp.
Två stora fördelar märken den som går från vanlig hjullastare eller traktorlastare när man börjar använda en teleskoplastare. Det låga insteget är ett. Man kan liksom bara trilla in och ur hytten utan att anstränga sig. Mycket bra för den som ofta hoppar ut och in. Eftersom dörren öppnas rakt bakåt 180° kan man köra med den öppen som på en grävmaskin om man vill. Även det är praktiskt för den som ska ut ur och in i hytten ofta.
Den andra stora fördelen är just teleskoparmen. Man kommer hela tiden på nya användningsområden för maskinen. Lagerutrymmen och förråd kan utnyttjas bättre eftersom man når både högre och längre än med den vanliga lastaren. Har man djur i byggnader där man kör med fordon kan man stäcka sig in över boxarna med strömaterial etc.
Provkörningsmaskinen har även hydrauliska stödben vilket är en effekt av att den sålts till industrin när den var ny. Stödbenen kan komma väl till pass oavsett vem som köper maskinen begagnad. Med en personalkorg på pallgafflarna är teleskoplastaren ett ypperligt redskap när man ska byta lysrör högt uppe i taket på maskinhallen eller måla vindskenorna på gaveln.
JCB 530B-HL-4 har en converter med en växel fram och en back. Till det finns en manuell mekanisk växellåda. Växelspaken sitter till höger och genom att lägga convertern i neutral går det lätt att växla. Det finns ingen frikoppling på maskinen.
Joysticken hade inte gjort sitt intåg i den brittiska JCB fabriken år 1987 och till höger om föraren finns inte mindre än fyra spakar på rad. Teleskoparmen in/ut, teleskoparmen upp/ner, redskapets tiltning samt redskapslås eller yttre hydraulfunktion. Till vänster om föraren finns två spakar, en till varje stödben.
Till höger om ratten finns en mekanisk spak för att koppla in fyrhjulsdriften.
Maskinen är låg i dubbel bemärkelse, endast 2,4 meter hög till taket inklusive skyddsgaller över takrutan. Markfrigången är bara 30 centimeter.
Nackdelarna med teleskoplastare av den här typen är sikten åt höger och att man inte sitter rakt framför redskapet. Det är emellertid en vanesak och med rätt inställda backspeglar vet man även vad som händer till höger och bakom maskinen.
Ljudnivån är hög i testmaskinen, men det är mest för att den är gammal och otät i hytten. Vi mäter 90 dBA på fullgas i transport så den ska köras med hörselskydd.

JCB 530 B-HL-4 årsmodell 1987.
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 5,2 liter och 74 kW (100 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Converter och fyrväxlad mekanisk låda.
Däck: 15.5/80-24 fram och 12.5/80-18 bak
Bränsletank: 100 liter
Lyftkapacitet till fullhöjd: 3000 kg
Lyfthöjd: 10,78 m
Räckvidd: 6,85 m
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,7 m
Vikt: 8 130 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (10,8 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (28 + 15 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (170 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Oljefilter motor: 81
Luftfilter inre: 514
Luftfilter yttre: 586
Hydrauloljefilter: 978
Vindruta: 3 020
Hydraulpump: 22 450
Packningssats lyftcylinder: 1 123

Var noga med att smörja
Det rådet ger Johan Karlsson, montör på JNS Anläggningsmaskiner utanför Kristianstad. JNS Anläggningsmaskiner är generalagent för JCB i södra och västra Sverige.
Johan Karlsson berättar att det sitter smörjnipplar i drivknutarna ute vid hjulen samt i axeln mellan motor och hydraulpump. De senare kommer man åt underifrån och de är viktiga att smörja.
– När man ska köpa en begagnad JCB 530B-HL-4 ska man kontrollera skicket på convertern. Kör in i en grushög och känn så maskinen drar som den ska, säger Johan Karlsson.
Han berättar att det är även viktigt att kolla bakaxelinfästningen och brytarna där. De ger signaler till systemet för överbelastningen och känner av innan maskinen lättar i baken. Det är viktigt att varningssystemen fungerar på en teleskoplastare så man inte överbelastar maskinen och tippar.

En fördel med teleskoplastare på gården i stället för vanlig lastare är att man kan nå in på olika ställen, som här långt in över en djupströbädd i ett kostall.

Trots att JCB 530B-HL-4 endast styr med bakhjulen är vändradien liten, 4,7 meter. Men det man ska tänka på jämfört med en modern teleskopare med fyrhjulsdrift är att bakändan vinklar ut rejält vid fullt rattutslag.

Konstruktionen på JCB 530B-HL-4 skiljer sig lite mot många modernare maskiner. Här sitter motorn mittmonterad under teleskoparmen. Huven öppnas genom att man fäster ett stag i teleskoparmen.

Fram, neutral och back är kopplingsfritt till vänster om ratten. Spakarna till vänster om förarstolen är till stödbenen.

Relaterade artiklar