Final för bygge
Arbetet med att bygga Svenska Rallyts mest spektakulära arena närmar sig slutet. Som partner till rallyt har Swecon åtagit sig att bygga en permanent arena som kommer att köras två gånger under tävlingen den 9-12 februari 2017. Det hela byggs med hjälp av Volvomaskiner från Swecon och elever från Södra Vikens gymnasieskola.
Flera tusen kubik bergmaterial flyttas när “Swecon Road to Rock Arena” tar form på en av specialsträckorna i ett stenbrott ett stenkast från Torsby Flygplats. Rallyts serviceplats kommer i år att förläggas till flygplatsen och arrangören räknar med att cirka 30 000 personer kommer att besöka området under det fyra dagar långa rallyt. Arenan är en del av rallyts slutsträcka och över 100 miljoner tv-tittare kommer att vara bänkade världen över när den passeras under den avslutande dagen.
Arbetet i stenbrottet har pågått i flera veckor och insatsen har varit omfattande för att få bansträckningen byggd innan tjälen sätter sig. En första genomåkning med bil är planerad till mitten av december. Det är viktigt att tävlingsledningen får kontrollera att dimensioner, vinklar och material håller för bilarna, både sportsligt, men också ur ett säkerhetsperspektiv.
Lars Sätherberg, sträckchef i Torsby med erfarenhet från cirka 40 rallyn övervakar byggandet. Han har redan börjat sova dåligt om nätterna.
– Och det här är bara början. Jag räknar med många sömnlösa nätter framöver, säger han med ett skratt.
Swecon Road to Rock Arena är tänkt att vara ett permanent inslag i rallyt under Rally Swedens gällande avtalsperiod med FIA World Rally Championship (WRC). Det arbete som läggs ner inför 2017 är en investering för flera år framöver.
– Att vi kan genomföra byggnationen i ett verkligt projekt tillsammans med eleverna från Södra Vikens gymnasieskola, passar oss som hand i handsken. Det förstärker det samarbete vi har med skolan sedan tidigare, samtidigt som eleverna får känna på att köra maskiner i ett projekt med höga krav och en pressad tidsplan, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation hos Swecon.
Bristen på snö och kyla var något som arrangören kämpade med under förra rallyt. Med anledning av detta flyttade man stora delar av tävlingen norröver och serviceplatsen är nu förlagd till Torsby. Med mycket snö och is i februari får den nya arenan i Torsby de ingredienser som kännetecknar ett riktigt vinterrally som Svenska Rallyt – det enda i WRC-kalendern. Att arrangören valt att samarbeta med Swecon på maskinsidan känns därför naturligt.
– Vi vet att våra svenska Volvomaskiner är konstruerade, byggda och utrustade för tuffa förhållanden, inte minst extrem kyla, så vi ser fram mot att dra igång på riktigt när teamen anländer i början av februari. Förutom de maskiner som finns på “Swecon Road to Rock Arena”, så har vi även hjullastare på andra sträckor av rallyt och på Torsby Service Park i arbete med service, lastning- och lossning, avslutar Fredrik Rigö.
När själva rallyvägen i bergtäkten är färdigbyggd, vidtar det lika omfattande arbetet med att skapa showen och underhållningen som ska göra arenan till en av de främsta publikplatserna under rallyt i februari.
Rally Sweden körs främst i skogarna i Värmland, men även några sträckor inne i Norge den 9-12 februari 2017.