ANNONS

Finsk råstyrka

Valtra T213 Versu är en bra dragare med perfekt viktfördelning för fältarbete.

Traktorn har relativt stor vikt på framaxeln vilket ger en bra viktfördelning när man börjar dra och belastningen flyttas bakåt. Valtra T213 Versu är en bra traktor för tunga fältarbete eller körning med kraftuttagsdrivna redskap i exempelvis vallskörden. Men trettio växelsteg i en semipowershift som manövreras med knappar är det så nära steglöst man kan komma. Den kopplingsfria fram/backspaken sitter till vänster om ratten och har även parkeringsläge. Det är bra och en säkerhet för att man varken ska glömma att slå till eller ifrån handbromsen.
Transmissionen har överväxel så man når toppfarten vid ett reducerat motorvarvtal. Det innebär att det endast blir 72 dBA i hytten vid transport på asfalterad väg i 42 km/h. Stillastående på fulgas, 2 250 rpm är det 74 dBA och på tomgång 63 dBA i hytten. Det är helt okej.
Föraren sitter bekvämt men för passageraren är det sämre. Valtra har aldrig haft några riktigt bra passagerarsäte och så är det även i T213. Det är helt i plast och ganska hårt. För att komma förbi det måste man fälla ner sätet.
Men en fördel med traktorn vad gäller att komma in i hytten är att även höger dörr kan användas.
Vi kär T213 Versu med en Väderstad Carrier och har automatiken till i transmissionen. Man väljer då en framkörningshastighet och sen anpassar traktorn utväxling och motorvarvtal för att hålla denna fart med minsta möjliga bränsleåtgång. Hur känslig den ska vara för belastning kan man ställa in och på så sätt kan man få traktorn att antingen prioritera farten eller minsta möjliga bränsleförbrukning när det går tungt. Kör man med kraftuttagsdrivna redskap ställer man i stället in ett motorvarvtal och sen anpassas hastigheten när det går tungt, utan att motorvarvtalet minskar.
Transmissionen i Valtra T213 Versu går i 50 km/h i de länder där det är tillåtet.
T213 är störst i T-serien och den enda av alla T som inte finns med den steglösa transmissionen Direct. Vill man ha en Valtra med steglös transmission får man antingen ta T203 Direct som har 10 hästar mindre motoreffekt eller gå på de större i S-serien, som är en helt annan traktor.
Man kan säga att Valtra har sina egna motorer. De tillverkas på Agco Sisu Power i Finland, en fabrik som alltid hängt ihop med finska Valtra. Det är moderna motorer och den i T213 har effektboost. Utan boost ger den 162 kW (220 hk).
Valtra T213 Versu är en förhållandevis billig traktor. Med ett pris på endast 4 107 kronor per hästkraft är det ingen från väst som slår den. Standardutrustningen är visserligen inte den bästa och de flesta kunder kompletterar säkert med ett och annat. Men även priser för extrautrustning är konkurrenskraftigt. Om exempelvis inte hydraulflödet räcker till finns en större hydraulpump som ger 160 liter per minut för ett tillägg om endast 5 000 kronor.
Valtra är unik genom att erbjuda vändbar förarplats från fabrik. Det heter TwinTrac och kostar endast 36 000 kronor. Då för man ratt och pedaler även där bak medan reglagen i höger armstöd följer med då man vänder stolen.
För den som vill ha det senaste inom elektroik har Valtra även det. För ett tillägg om 50 000 kronor får man en ISOBUS-terminal samt en traktorn som är förberedd för autostyrning. Då kan man köra såväl autostyrningen som redskapets funktioner i den terminalen.
Egentligen är det kanske bara framaxelfjädringen som är lite extra kostsam, men det beror på att den är pneumatisk och även kräver en kompressor. Priset i vidstående faktaruta är framaxelfjädring och kompressor.
Valtra ser man sedan länge i många olika färger. Röd är dock fortsatt originalfärgen och väljer man en av de andra åtta kulörerna kostar det 7 800 kronor extra.
Måtten för Valtra T213 är; hjulbas 2748 mm, längd 5148 mm, bredd 2280 mm och höjd 2 880 mm.
Servicemässigt är det inga större fel på Valtra T213 Versu. Motorhuven öppnas rakt upp men lämnar en sidoplåt kvar på varje sida. Detta är inte optimalt, men tyvärr vanligt på många olika fabrikat i dag.

Valtra T213 Versu är 2,88 meter hög och har en frigångshöjd under upplyft dragkrok på 45 centimeter.

Framaxelfjädringen är pneumatisk och kräver kompressor på traktorn.

På bakskärmarna finns knappar för trepunkt och kraftuttag.

Hytten har fjädring vilket ökar komforten väsentligt.

Valtra T213 har sex dubbelverkande uttag bak som standard.

Man kan även använda höger dörr på traktorn vilket är bra.

Motorhuven öppnas rakt upp men det finns två separata sidoplåtar som också måste tas bort för att nå allt.

Valtra har en helt egen lösning vad gäller monitorn för motor- och hydraulinställningar.

I taket finns strömbrytare för bland annat arbetsbelysning.

Vid vänster insteg finns påfyllning av diesel och AdBlue.

Passagerarsätet är inte så exklusivt och det sitter långt fram varför det måste fällas undan när det inte används.

Vändradien är ganska liten, 6,8 meter.

Valtra har analoga instrument i mittkonsolen.

Valtra T213 är störst i T-serien. Till skillnad mot de andra, mindre traktorerna, i T-serien finns 213 endast med semipowershift. Resten har även den steglösa transmissionen Direct som ett alternativ.

Valtra T213 Versu
Motor:    Sexcylindrig Sisu på 7,4 liter och 165 kW (224 hk) maxeffekt och max vridmoment 850 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Semipowershit med 30 växlar fram/back och kopplingsfri fram/back
Däck:    540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank:    375 liter / 24 liter
Lyftkapacitet:    8 500 kg
Max hydraulflöde:    115 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag
Vikt:    6 420 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,8 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 600 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (65 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (62 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    920 000 kronor
Pris per hk:        4 107 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 14 x 55 kg: 18 000:-
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    66 000:-
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    7 700
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     36 000:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    12 000:-
Framaxelfjädring:    46 000:-
Hyttfjädring:     6 600:-
Krypväxel:        std

Fem plus:
–    Högerdörr
–    Lättkörd
–    Stark
–    Prisvärd
–    Tyst

Fem minus:
–    Sidoplåtar på motorn
–    Dåligt passagerarsäte
–    B-stolpe
–    Ingen steglös transmission
–    Måste tanka AdBlue

Relaterade artiklar