ANNONS

Första hybridtraktorn kommer från Litauen

Lantbruksteknikföretaget och den ekologiska livsmedelsproducenten AUGA-gruppen i Litauen lanserade i veckan officiellt sin hybridtraktor, AUGA M1, för professionell användning. Traktorn är utvecklad och monterad i Litauen och drivs av biogas och elektriska enheter och kan köras kontinuerligt i upp till tolv timmar.

Jämfört med dieseldrivna traktorer minskar en sådan traktor koldioxidutsläppen med upp till 100 ton per år, visar AUGA-gruppens data.
– Jordbruket står för 20 procent av de globala utsläppen, och det har inte funnits några riktiga lösningar för att minska föroreningarna i denna sektor. AUGA group tog initiativet för flera år sedan att utveckla teknologier som kan möjliggöra ett genombrott inom detta område och låta bönderna arbeta mer hållbart och att konsumenterna väljer mat utan kostnad för naturen. För ett år sedan introducerade vi en prototyp av en hybridtraktor och genomförde en serie tekniktester som gjorde det möjligt för oss att förbättra den konceptuella modellen. Idag, ett år senare, har vi resultatet som vi lovade alla – den nya versionen av AUGA M1. Traktorerna från denna första produktionssats kommer att börja sitt arbete på gårdar redan 2023, säger Kęstutis Juščius, vd för AUGA group.
Enligt vd:n fick AUGA-gruppen förslag om att tillverka traktorer inte bara i Litauen utan även hos utländska tillverkare. Men AUGA-gruppen var angelägen om att se till att dessa teknologier som utvecklats i Litauen också skulle monteras i landet. Så för denna första serie valde AUGA-gruppen Rokiškis Machine Factory, som har många års erfarenhet av produktion av jordbruksmaskiner.

Under tester hittade AUGA-gruppens ingenjörer sätt att minska energiförlusterna och öka den totala effektiviteten hos den elektriska enheten. De lyckades också lätta traktorns konstruktion, vilket resulterade i lägre energiförbrukning och mindre tryck på marken under drift.
Den första produktionssatsen består av tre traktorer. Var och en innehåller olika komponenter. Serieproduktion kommer att använda en kombination av de tekniska lösningar som visade de bästa resultaten under årets produktionstester. Fabriksversionen av AUGA M1 hybridtraktor innehåller komponenter från världskända tillverkare, såsom en Fords förbränningsmotor och en CLAAS-hytt.
AUGA-gruppen uppdaterade också designen på AUGA M1-traktorerna. Enligt Kęstutis Juščius kommer denna version av traktorns design att ligga till grund för vidare produktion.
– När vi skapade prototypen fokuserade vi på att utveckla tekniken utan att ägna stor uppmärksamhet åt designen. Nu presenterar vi utseendet på den framtida serieproduktionsmodellen. Färgen på den nya traktorn är antracitbrun. Antracit är världens äldsta kol, medan brunt är färgen på naturligt bördig jord. Med hjälp av all teknik vi utvecklar kommer vi att lagra kol i marken för att minska mängden i atmosfären. Och när vi arbetar hållbart kommer marken att bli mer bördig, säger AUGA-gruppens vd.

Unika lösningar
Utvecklad av litauiska ingenjörer, AUGA M1 hybridtraktorn är unik för sina lösningar på problem som världens största tillverkare av jordbruksmaskiner inte har lyckats lösa – att uppnå långa arbetstimmar och bekväm tankning.
– Till dags dato har de gasdrivna traktorerna som har utvecklats runt om i världen bara kunnat arbeta upp till 4 timmar åt gången på fältet, eftersom gascylindrarna inte fysiskt passade in i traktorns struktur. Designen av våra ingenjörer gör att traktorn kan rymma större biometangascylindrar. Det andra hindret för spridningen av biometandrivna traktorer är den underutvecklade biometantankstationens infrastruktur. Vi har löst detta problem genom att erbjuda ett snabbt och bekvämt byte av gaspatron, som fylls på biometanfabriken, inte på traktorn, och levereras till varje gård. Detta kommer att eliminera behovet av tankstationer för biometan på gårdar, säger Kęstutis Juščius.

AUGA M1-traktorn använder ett hybridt biometan-elektriskt bränslesystem. Under driften av traktorn genererar en förbränningsmotor som drivs av biometan energi och överför den direkt till elmotorer som roterar hjulen.
Under normala förhållanden som inte kräver hög effekt, samlar traktorn den genererade energireserven i sina batterier. Systemet slösar inte energi under lågbelastningsförhållanden, använder en relativt liten men effektiv motor och kan producera enorm kraft när det behövs.

Planer för framtiden
Enligt AUGA-gruppens vd är målet att de nya traktorerna inte bara ska användas av litauiska bönder utan även av bönder runt om i världen. Dessutom är målet att driftskostnaderna för AUGA M1-traktorn ska vara desamma som för dieseldrivna traktorer.
Den totala investeringen hittills för att utveckla den konceptuella modellen för AUGA M1-traktorn och att producera den första satsen är mer än 3 miljoner euro. Sedan lanseringen av prototypen har företaget fördubblat storleken på sitt ingenjörsteam och planerar att anställa ännu mer ingenjörspersonal.
Efter de tekniska testerna inom fälten kommer AUGA group att sikta på att starta massproduktion så snart som möjligt i år.

Läs tidigare artiklar om Auga genom att klicka här.

 

Relaterade artiklar