Fortsatt stark tillväxt i dagligvaruhandeln under juli
Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 6,1 procent under juli 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Både de fysiska butikerna och e-handeln bidrog till tillväxten.
Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 6,1 procent under juli 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Både de fysiska butikerna och e-handeln bidrog till tillväxten.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 3,7 procent under juli månad 2020, som i stort får betraktas som en normal sommarmånad. Trots de starka siffrorna finns det avvikelser.
– Dagligvaruhandeln fortsätter att visa starka tillväxtsiffror, men samtidigt som stora delar av dagligvaruhandeln har gått bra har en del också påverkats negativt av att efterfrågan har varit mindre än vanligt på grund av coronapandemin. Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
E-handelsaktiviteten var mycket hög i juli och försäljningstillväxten uppgick till 165,3 procent. Hemleverans ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med hela 309,3 procent. Detta är den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad hittills i år.
– Dagligvaruhandelns e-handel växte med hela 165,3 procent i juli. Hemester är en förklaring, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten, säger Karin Brynell.
Under juli bedöms kalendereffekten uppgå till +1,4 procent. Justerat för kalendereffekten uppgick tillväxten till 4,7 procent.