Fortsatt uppförsbacke för biobränslen
Biobränslen har inte fått långsiktiga spelregler, enligt Europeiska Revisionsrätten.
Europeiska Revisionsrätten publicerade den 13 december en rapport som analyserar hur hållbara biobränslen stöttas inom ramen för EU:s politiska åtgärder, men titeln The EU’s support for sustainable biofuels in transport. I rapporten kritiserar Revisionsrätten bland annat kortsiktiga policys och att medlemsstater inte nått upp till de nationella mål som bland annat satts inom ramen för förnybarhetsdirektivet (RED II). Rapporten pekar även på att klimatfördelar med biobränslen ofta överskattas.
Enligt Revisionsrätten ska en av anledningarna till att bioenergi saknat långsiktiga spelregler att de politiska prioriteringarna förändrats över tid, vilket gjort att förutsägbarheten i systemet varit dåligt. Det i sin tur har lett till att privata investerare inte velat riskera att satsa på sektorn.
År 2021 kom fortfarande runt 93 procent av bränslet använt för väg- och tågtransporter från fossila källor, trots att det första förnybarhetsdirektivet (RED I) redan 2009 satte ett mål om att 20 procent av EU:s totala energikonsumtion skulle komma från förnybara källor till år 2020. I rapporten påpekas även att EU oktober år 2023 har som mål att 42,5 procent av EU:s totala energiförbrukning ska vara fossilfritt till år 2030, vilket i nuvarande takt inte ser ut att vara möjligt att nå. Revisionsrätten ser även en risk för att EU:s höga mål kommer leda till att biobränslen behöver importeras, vilket inte skulle lätta EU:s energiberoende.
För att förbättra förutsättningarna för biobränslen föreslås Revisionsrätten att EU-kommissionen bland annat ska utarbeta en långsiktig strategisk strategi, sätta tak för användning av vissa råmaterial samt förbättra samstämmigheten samt transparensen för kontroller gentemot uppsatta mål.