ANNONS

Stor framgång med nya produkter

Lantmännen Maskin har haft stor framgång med nya agenturer. Den första förändringen bland varumärken hos Lantmännen Maskin på senare tid är att man tog in franska Kuhn i oktober 2014. Visserligen hände det inget i början då nyförvärvet retade befintliga Claas, men sedan man från Lantmännen Maskin sida gått ut med att man bara jobbar med jordbearbetnings- och såmaskiner från Kuhn kom man igång.
När man ett år senare sade upp Claas var det emellertid fritt fram för Lantmännen Maskin att satsa på Kuhn och framgången har varit stor.
– Vi har sålt drygt 400 nya maskiner från Kuhn, säger Jonas Arvidsson vd på Lantmännen Maskin.
Han har varit chef för bolaget i fyra år och har rört om i grytan ordentligt, inte bara vad gäller agenturer utan även organisatoriska saker och nya koncept.
Utan Claas kan Lantmännen Maskin tyckas avklädda vad gäller skördemaskiner, men Jonas Arvidsson tror inte det ska vara några problem.
– Vi har haft ett antal tröskor från Fendt i årets skörd och vi kommer lyckas bra med försäljningen av dem. Vi har köpt in fem Fendt Katana till nästa år och det motsvarar hälften av den årliga svenska försäljningen av självgående exakthackar.
Lyckas man sälja dem under 2017 tar man samma positioner med Katana som man hade med Claas Jaguar.
Lantmännen har i dag traktorer och redskap i alla prisklasser för alla lantbrukare och nytt är även ett entreprenadprogram.
Det som minskat något under året är försäljningen av traktorer, fram till den siste november i år har det sålts 878 traktorer om man lägger ihop företagets märken Claas, Fendt och Valtra. Det är visserligen 71 traktorer fler jämfört med samma elva månader 2015. Men eftersom försäljningen ökat totalt har Lantmännen Maskin gått från 31 till 29 procents marknadsandel på traktorer.
Till 2017 ska inte Claas med i Lantmännen Maskins siffror, men i gengäld hamnar Massey Ferguson och Challenger där, i varje fall när man ser Lantmännen Maskin som en generalagent.
38-fendt-katana

Relaterade artiklar