Fullpowershift är utmärkt
Case IH MXM 190 är en lättanvänd rubbost slitvarg med genomtänkt förarmiljö.
För de som kör transporter, plöjer, harvar och sår är fullpowershift toppen. Det blir som bekant ett mindre antal växlar att välja på jämfört med ett par mekaniska lådor och några snabbväxlar, men för dessa arbeten räcker 18 fram och 6 bak långt. Med automatläge i powershiften och möjlighet att programmera så det blir olika växellägen när man kör fram och bak ligger man ganska nära komforten i helt steglösa växellådor.
Samtidigt är det viktigt hur reglagen i hytten är placerade. På Case IH MXM 190 är dessa bra. Med en och samma spak drar man på gas samtidigt som man stegar uppåt i powershiften med tummen.
Bakom gas/växelspak på höger panelen sitter tre pucklar som är bekväma att vila handen på. I den första sitter reglage för trepunkten och i de två andra vardera två vippor för fyra dubbelverkande yttre hydrauluttag.
Mycket bra lösningar som funkar även om traktorn hoppar och studsar.
Bakom pucklarna sitter knappar och vred för att ställa in eventuell tid och flöde för hydrauliken.
Vill man kan traktorn utrustas med ett femte dubbelverkande uttag.
Kraftuttagets växelspak sitter bak till höger och till/från sker genom att dra ut respektive trycka ner en stor gul knapp. Bra lösning om man måste stanna kraftuttaget snabbt.
I instrumentpanelen finns en kördator som visar hastighet, areal, slirning med mera. Traktorn har radar.
Fläkt för värme och kyla sitter i taket och därmed saknas utlopp för varmluft vid golvet. Det är synd.
MXM har ett enkelt passagerarsäte till vänster som när sittdynan är nedfälld inte är i vägen.
Rakt över bakaxeln sitter den luftfjädrade förarstolen. Placeringen ger bra sikt och det går även att se lyftdragkroken. Hyttfjädringen som är standard ser till så man åker bekvämt. Framaxelfjädring är tillval.
Den bakre trepunktslyften är enkel att förstå sig på och använda och lyftkraften är rejäl, 9 500 kg.
MXM har inga reglage i armstöden och högerpanelen är ren och fin utan en massa onödiga spakar och knappar.
Traktorn utstrålar någon slags säkerhet och trygghet och skrämmer definitivt inte iväg den otekniske. Här är det bara att starta och gasa, resonerar man.
Vad är då mindre bra på MXM 190.
Man ska inte säga att den är bullrig, men det finns traktorer som är nere på 71–72 dbA nu, MXM 190 ligger på 76 dbA.
Drivhjulsberoende kraftuttag finns inte att tillgå och ej heller vändbar förarplats.
Framskärmarna är tillverkade i ett mjukt material som tål motkörning men skärmen kan inte vrida sig som på lillebror MXU.
Testtraktorn hade rejäla hjul men MXM 190 finns även med 540/65R30 fram och 650/65 R42 bak och kostar då 10 000 kronor mindre än här angivet pris. Men även utan den prisreduktionen ligger MXM 190 mycket bra till vad gäller kronor per hästkraft.
MXM 190 är störst av sex traktorer i serien. Traktorerna tillverkas i CNHs fabrik i Basildon i Storbritannien.
Case IH MXM190.
Motor: Sexcylindrig CNH på 7,5 liter och 168 kW (225 hk) och max vridmoment 864 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fullpowershift och kopplingsfri fram/back ger totalt 18 växlar fram och 6 bak.
Däck: 600/65R28 fram och 710/70R38 bak.
Bränsletank: 398 liter.
Lyftkapacitet: 9500 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 6 800 kg (utan vikter).
Vändradie: 6,75 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (100 liter).
Kraftuttag: 540 ekonomi och 1 000 rpm.
Pris: 759 000 kronor
Pris per hk: 3 373 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 16 x 45 kg std
Vändtegsautomatik: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 38 000:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 6 000:-
Luftfjädrad förarstol: std
Framaxelfjädring: 35 800:-
Hyttfjädring: std
Krypväxel: 5 000:-