ANNONS

Fullutrustad hjullastare med mycket stor kapacitet och hög precision

Jag har aldrig tidigare kört en mer mjuk och följsam hjullastare än Volvo L70F. Förarplatsen är mycket bra. Den har perfekta reglage och utomordentlig sikt.
Transmissionen har fyra automatiska powershiftsteg vilket innebär att lastmaskinen själv växlar upp så långt man valt, ett till fyra, i växelspaken. Föraren kan dessutom välja mellan fyra olika växlingsprogram. Spaken sitter till vänster om ratten och har fram, neutral och back genom att föra den fram och tillbaka och de fyra powershiftstegen genom att vrida på den samma.
Motor och transmission är väl anpassade och det finns ordentligt med kraft.
Vi testar Volvo L70F i flera olika arbeten. Den är smidig att lasta jord med och maskinen är konstruerad just för tunga anläggningsjobb och hantering av jordmassor. Den stora lastmaskinen får bra grepp i underlaget och trycker på bra in i jordhögen. Testmaskinen har standardäck 20.5R25 men som extra kan L70F ha 600/65R25.
Lastaren är lättmanövrerad och reagerar perfekt när man rör spakarna. Hydrauliken är lastkännande och ger hela tiden exakt så mycket olja som funktionerna behöver. Man ser vad man gör både med skopa och med pallgafflar.
Redskapsfästet är enkelt och manövreras med en strömbrytare till vänster om ratten. I displayen mitt i instrumentpanelen varnas föraren för olåst redskapsfäste och när nytt redskap är på plats och låst indikeras detta med uppmaning om att man ska göra en manuell säkerhetskontroll så sprintarna verkligen gått i. För att få bort varningen måste föraren bekräfta.
I samma display visas hastigheten. I fyrans powershiftsteg och full gas toppar Volvo L70F 43 km/h. Det går tyst och fint och vår ljudmästare visar 76 dBA. På tomgång är ljudet endast 65 dBA i hytten.
Hytten är mycket bra. Utsläpp för värme och kyla finns både framför och bakom föraren och det går att rikta luft både upp mot förare och rutor och ner mot golvet. Ratten är ställbar i båda ledderna.
Glasrutorna är stora och sikten perfekt åt alla håll. Den luftfjädrade stolen är bekväm och till höger arm finns ett handlovsstöd som passar bra när man håller i hydraulspakarna. Vänster armstöd fälls enkelt bort för att underlätta ut och inpassage.
Servicemässigt är Volvo L70F bra. Det sitter centralsmörjning som standard och behållaren till fett hittar man bakom vänster trappa. Grillen bak är lätt att öppna och kylarna är enkla att rengöra. För att komma åt motor och filter är det bara att fälla upp höger respektive vänster sidoplåt och med dem följer hela bakre stänkskärmen med. Batterierna sitter mycket praktiskt till i varsin låda bak till höger respektive vänster.
Volvo L70F väger minst 12 700 kilo men kan belastas så den väger upp till 15 000 kilo. Det är en stabil maskin med tipplast 8 420 kilo vid fullt svängd midja. Skopan kan vara från 2,0 till 6,4 kubikmeter.
Som framgår av vidstående extrautrustningslista är Volvo L70F fullutrustad som den är. Tredje- och fjärde hydraulfunktion, lastdämpning, spakstyrning, klimatanläggning, CD spelare och motorvärmare är standard.

Volvo L70F.
Motor: Sexcylindrig Volvo på 5,7 liter och 126 kW (171 hk) effekt vid 1 700 rpm
Transmission: Fyrstegad powershift med converter
Däck: 20.5R25 bak
Bränsletank: 224 liter
Lyftkapacitet: 4 900 kg
Lyfthöjd: 3 870 mm
Max hydraulflöde: 154 l/min
Max hydraultryck: 260 bar
Vändradie: 5,4 m
Vikt: 12 700 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (21 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (90 liter)
Pris: 1 470 000 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Diffspärr bak/fram: std
Lastdämpning: std
Centralsmörjning std

Hjullastaren är mycket lättmanövrerad vid lastning och har en stor kapacitet.

Volvo L70F toppar 43 km/h och går mycket jämnt och tyst i transport.

Med lastdämpning och luftfjädrad stol går det jämnt och fint även när man svänger av den asfalterade vägen och in på en markväg.

Vill man inte hålla i ratten går det lika bra att styra midjan med vippan i vänster armstöd. Här finns även strömbrytare för fram/back.

Hjullastare har generellt sätt branta trappor och L70F utgör inget undantag. Men ledstängerna är bra och dörren bred så det är relativt enkelt att komma in och ut.

Lastmaskinen har två seriekopplade 12 volts batterier på vardera 110 Ah. De sitter mycket lättåtkomliga under varsin lucka bak till höger respektive vänster.

Volvo L70F har mjuka skärmar ytterst så det inte blir skador om man kör emot.

Markfrigången är 47 centimeter och lägsta punkt är samma under motvikt bak, under framaxel och under midjan.

Det är enkelt att öppna grillen och delar kylarna för att rengöra emellan.

Volvo L70F är rikligt utrustad med flera yttre hydrauluttag fram.

Motorn kommer man enkelt åt genom att fälla upp såväl sidohuv som stänkskärm på en gång.

I höger trappa finns en fast verktygslåda i stål.

Centralsmörjning är standard och behållaren sitter innanför vänster trappa.

Mäktig avgaspipa. Volvo L70F har en rejält tilltaget avgasrör.

Relaterade artiklar