Fyrhjulsdriven Skoda
Denna vecka öppnar försäljningen av SKODAs prestandamodell Octavia RS med fyrhjulsdrift. Versionen som får drivning på samtliga hjul blir 2,0 TDI 184 hk. med DSG-låda.
Prispåslaget blir 7 000 kronor mot ordinarie Octavia RS.
Den tredje generationens Octavia RS har blivit en försäljningssuccé i världen. Sedan lanseringen 2013 har man sålt över 58 000 bilar av modellen. Bilen erbjuds i två motoralternativ och både som sedan och kombi. Nu utvecklas konceptet ytterligare då SKODA inför fyrhjulsdrift på dieselversionen av bilen.
– Vår första fyrhjulsdrivna SKODA Octavia RS utökar vår RS-portfölj med ytterligare en attraktiv version, säger Werner Eichhorn, ansvarig för marknad och försäljning på SKODA. Octavia RS har tagits emot väldigt väl på marknaden och överträffat våra förväntningar i försäljning. Med 4×4-versionen förstärker vi utbudet ytterligare.
I Sverige har Octavia RS sålts i över 5 000 exemplar sedan introduktionen 2001. Bilen kombinerar sportiga och praktiska egenskaper och representerar SKODAs 114 år långa och framgångsrika motorsporthistoria. Med dieselmotorn på 184 hästkrafter accelererar Octavia RS 4×4 0-100 km/h. på 7,6 sekunder. Motorn har ett vridmoment på 380 Nm, drar 4,9 liter/100 km. och släpper ut 129 g. CO2/km. I kombiutförande rymmer Octavia RS hela 610 liter bagage vilket i kombination med den höga säkerhetsnivån gör bilen till en allsidig bil för de flesta behov.
Första generationens Octavia RS lanserades år 2000 och har i sina tre generationer fram till slutet av Augusti 2015 sålts i cirka 165 000 exemplar. När modellen nu får fyrhjulsdrift blir det SKODAs nionde version med 4×4. (ŠKODA Octavia 4×4, ŠKODA Octavia Combi 4×4, ŠKODA Octavia RS 4×4, ŠKODA Octavia Combi RS 4×4, ŠKODA Octavia Scout, ŠKODA Yeti 4×4, ŠKODA Yeti Outdoor 4×4, ŠKODA Superb 4×4 and ŠKODA Superb Combi 4×4.)
Nya SKODA Octavia RS 4×4 är tekniskt sett lika sofistikerad som Octavia RS med multi-länk stötdämpning i sportutförande, elektronisk diff. med XDS+, innovativ progressiv styrning och flertalet assistans- och säkerhetssystem för förbättrad komfort och säkerhet.
Första gången RS-förkortningen dök upp på en SKODA var 1974, då på tävlingsbilarna SKODA 180 RS och SKODA 200 RS. Under 1970- och 1980-talet var den legendariska SKODA 130 RS en av dåtidens mest framgångsrika racerbilar.