Jula Holding-koncernen köper Hööks
Det är nu klart att Jula-koncernen köper Hööks, Skandinaviens ledande företag inom hästsport.
– Detta är en milstolpe i utvecklingen av koncernen. Fram till nu har vi startat och utvecklat nya verksamheter helt från grunden. Med köpet av Hööks kommer vi till ett väl fungerande företag med lång historik, starka varumärken, trogna kunder och engagerad personal. Vi ser stora möjligheter att tillsammans stärka verksamheterna, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef Jula Holding.
Karl-Johan har själv ett stort hästintresse.
– Familjen har alltid haft hästar. Mitt intresse började med ridsporten, sedan är det travsporten som tagit över mer och mer. Jag är mycket glad att få den här affären till stånd, säger Karl-Johan.
Familjeföretag
Både Hööks och Jula är i grunden familjeföretag.
– Detta är mycket positivt för Hööks, vi får nu en stark och långsiktig ägare, ett familjeföretag som kan fortsätta att utveckla företaget och jobba vidare med expansionen i Norden, säger Joachim Höök, VD för Hööks.– Jag och min far, Lars-Göran, kände även den tidigare ägaren Bengt Höök, vi träffades bland annat på mässor och genom branschföreningar. Hööks är som vi ett familjeföretag i flera generationer. Vi jobbar i olika branscher och ser nu fördelar med att kunna utvecklas tillsammans. Hööks kommer fortsatt att vara ett fristående bolag i koncernen med huvudsäte i Borås. Vi gillar verkligen Hööks som liksom Jula har bra priser och bra varumärken, säger Karl-Johan Blank.
Stark e-handel
Jula Holding köper nu 100 procent av Hööks av Nalka och de gamla huvudägarna, bland annat Joachim och Maria Höök.
Affären i sin helhet gjordes klar före årsskiftet och granskas nu av konkurrensverket.
Hööks har i sin bransch en stark e-handelsposition och finns med butiker på fyra marknader, Sverige, Norge, Finland och Danmark.
– Förvärvet av Hööks ligger i linje med Jula Holding-koncernens långsiktiga inriktning att förvärva och utveckla nya och befintliga verksamheter. Jag är säker på att vår samverkan kommer att bli mycket positivt för kunden. Inom flera verksamhetsområden finns uppenbar samordningspotential som kommer stärka våra respektive erbjudanden, säger Joachim Frykberg, VD Jula Holding-koncernen.