ANNONS

Kohlers vd försvarar dieselmotorn

Nyligen har tillverkare av både vägtransporter och terrängmotorer kommit under granskning som betydande bidragsgivare till höga föroreningsnivåer, särskilt i stadsområden. Men som president för Diesel-divisionen av terrängmotorer på Kohler Co. vill jag ge ytterligare ytterligare sammanhang för att visa hur dieseltekniken har förbättrats avsevärt under åren och hur tekniken fortsätter att ha en ljus framtid i av -vägssektorn. Både dieselutrustningstillverkare och slutanvändarna de tjänar fortsätter att söka högpresterande, kompakta och modulära motorer med låg ägandekostnad. Dessa utvecklande marknadskrav har varit en osynlig kraft som har drivit motortillverkare för att ständigt uppgradera den teknik som de tillhandahåller för att vara effektivare och leverera bättre övergripande prestanda. Samtidigt har dieselmotortillverkare i nära samarbete med miljöbyråer, både i Europa och USA, definierat och släppt nya utsläppsregler för renare skidor. Det senaste steget i EU: s föreskrifter (Steg V) kräver att dieselmotorer antar efterbehandlingssystem, nämligen dieselpartikelfilter, som drastiskt minskar antalet partiklar som emitteras genom förbränning. Med dessa nya system har Stage V off-road dieselmotorer färre partiklar i sin avgas än den luft som finns i de flesta städer. De är rena!

Utmaningen för dieselmotortillverkare har varit hur man möter de utvecklande marknadskraven för att vara relevant för tillverkare och slutanvändare samtidigt som man utvecklar motorer som överensstämmer med allt strängare utsläppsregler. Denna utmaning har krävt stora investeringar i form av tid, pengar och andra resurser. Tyvärr har terrängsindustrin också inkluderats i den offentliga granskningen av terrängfordon, trots att vår sektor är skild från bilmarknaden, med olika regler och tekniska utmaningar. En av de främsta orsakerna till den senaste tidens uppror mot dieselmotorer är att utsläppsnivåerna på fordon på vägen kan vara mycket större än vad som mäts i laboratoriet. I fråga om terrängmaskiner, reflekterar utsläppstestcyklerna mycket nära den faktiska arbetscykeln, därför är de utsläpp som mäts i laboratoriet i linje med maskinens verkliga drift. Under de senaste 20 åren har de olika stadierna av utsläppsreglerna gradvis minskat dieselmotorns miljöpåverkan. NOx och partikelformigt material som släpps ut i luften har minskat med nästan 90%. Under tiden har dieselmotorernas prestanda för terrängsapplikationer bara förbättrats och har bidragit till att förbättra en mängd olika bygg- och jordbruksmaskiner över hela världen.

 

Många alternativa tekniker har nyligen presenterats som “nästa steg” när det gäller minimering av utsläpp från terrängutrustning. Men det är väldigt viktigt att analysera var och en av dessa alternativ noggrant innan du hoppar ombord för att blint stödja de senaste alternativen. Samtidigt som det minskar miljöpåverkan är mycket viktigt för alla industrier, när det gäller alternativa motortekniker måste vi se till att de tar itu med orsaken till utsläpp snarare än att bara flytta effekten längre ner i produktens livscykel. Vi måste alla fortsätta att titta på den större bilden och utöva kritiskt tänkande när vi överväger möjliga vägar till en renare miljö, särskilt när det gäller koldioxid. Under överskådlig framtid tror jag att hög effektiv dieselteknik fortsätter att vara den bästa möjliga lösningen för industrikraften. På KOHLER är vi förpliktade att göra vår del med passion och integritet till förmån för utrustningstillverkare, slutanvändare och den globala miljön som vi alla delar.

Vincenzo Perrone, koncernchef Kohler Engines

Relaterade artiklar