ANNONS

Kort och smidig grävlastare

Smidig grävlastare med stort arbetsområde, NilehnTeknik har provkört danska Hydrema 908 D.

Grävlastare är alltid en kompromiss eftersom de ska vara två maskiner i en. Med Hydrema 908 D har man lyckats bra och med tanke på att den är midjestyrd, vilket de flesta svenska kunder efterfrågar, bör den vara eftertraktad på denna markanden. Att den är tillverkad i vårt grannland Danmark är ju inte heller det någon nackdel. För dem i södra Sverige är det ju inte längre dit än till exempel Huddig i Hudiksvall.
Hydrema är ett familjeägt bolag grundat år 1959. Även där kan man dra en parallell med Huddig. Företagen är nämligen exakt lika gamla.
Men sen slutar likheterna.
Hydrema 908 D har en fyrcylindrig Perkinsmotor och transmission från amerikanska Clark. Det är bara att väja färdriktning och trampa på gasen. När convertern arbetat igenom sitt register växlar transmissionen själv över till nästa automatsteg. Det finns sex steg fram och tre back.
Hydrema 908 D går fint i transport och har lastarmsdämpning vilket medför jämnare gång. Det finns även farthållare.
Maskinen är relativt kort och smidig. Motorhuven lutar neråt och sikten är relativt bra fram för att vara på en grävlastare.
Vid lastningsarbete ser vi vad vi ska göra och när skopan är nere vid marken siktar man med blicken mellan motorhuv och framhjul. Det är en vanesak och den som kör maskinen skarpt har inga problem med det.
Man kan varken säga att Hydrema 908 D är stark eller svag i lastningsarbete. Den är helt enkelt normal och man får vad man förväntat sig.
Däremot tycker jag den är smidig och pigg. Den reagerar på gaspådrag och den är lätt att manövrera. När man förflyttar sig med aggregatet uppe känns den stabil.
När vi vänder oss bakåt för att köra med det centrummonterade grävaggregatet upplevs vinklingen på aggregatet stor. Med hjälp av gräveleganten når man 250 graders arbetsområde.
Man kan ställa oljehastigheten i flera olika lägen beroende på hur fort man vill det ska gå utan att tappa någon kraft och hydrauliken är följsam och smidig.
Maskinen är stark i grävaggregatet och frontalstaren lyfter till 3,41 meter med plan skopa.
Det finns även en mindre modell som heter Hydrema 906 D. Det är samma maskin som 908D med den skillnaden att på 906 D är grävaggregatet justerbart i sidled vilket ger ännu större arbetsområde, 280 grader.
Insteget till hytten är bra. Det är relativt brett för att vara på en grävlastare och vi är snabbt och enkelt på plats. Även höger dörr går att använda.
Denna nya hytt kom år 2007 och är synnerligen tyst. Vid normalt arbete och 1 700 rpm på motorn mäter vi endast 69 dBA.
Ratten ställ in genom knapptryckningar och vill man byta läge till grävläge trycker man på en annan knapp och då fälls ratten upp och spärren släpper till stolen.
Små joystickar uppe på grävspakarna är ett smidigt sätt att kombinera flera funktioner. Dessa styrde rototilt och grävelegant i testmaskinen.
Stödbenen styrdes genom att man höll in den röda knappen på vänster hand och sen styrde men grävspakarna.
Klimat anläggning är standard och luftutsläppen sitter bra placerade i hytten. Backspeglarna ställs in elektriskt på Hydrema.
Hytten är rymlig med flera fack och dryckeshållare sam ett kylfack till vänster om föraren i grävläge.
Det är tyst även utanför maskinen vilket uppskattas av markfolket.
Servicemässigt är en grävlastare ett problem men på 908 D är det ganska okej.
Man öppnar hela motorhuven med låsbart vred i midjan. Allt blir lätt åtkomligt om man lyfter lastaren. Batteriet sitter uppe på motorn vilket är bra eftersom lastaren oftast är nere när strömmen är slut.

Hydrema 908 D
Motor:     Fyrcylindrig Perkins på 4,4 liter och 75 kW(102 hk) vid 2 200 rpm och vridmoment 420 Nm vid 1 400
Transmission:     Clark helautomatisk transmission med 6 växlar fram och 3 växlar back samt converter.
Däck:         500/70-24
Bränsletank:    130 liter
Hydraultryck:    225 bar
Max hydraulflöde:    150 l/min vid 2 000 rpm
Max lyfthöjd:    3410 mm
Max räckvidd:    6 500 mm
Max grävdjup:    5 380 mm
Yttre hydraulik fram:    3:e funktion
Yttre hydralik bak:     3:e, 4:e funktion och hammarhydralik
Vikt:        8 100 kg
Serviceintervall:    Motoroljebyte     500 timmar (9 liter),
Transmissionsoljebyte     1 000 timmar (12 liter),
Hydrauloljebyte    2 000 timmar (125 liter)
Pris:         2 100 000 kronor

Vad kostar utrustningen.

Twinhjul 600/55×26,5            38 000 kronor
Extra stänkskydd            20 000 kronor
Xenon arbetsjus            3 200 kronor/stycket
Ebersprecher            23 000 kronor

Kort, smidig och tabil. Så kan man sammanfatta Hydrema 908D.

Testmaskinen har bättre däck än original. Twin 600/55 26.5 sitter det på båda axlarna.

Ventilpaket är lättåtkomligt genom att man bara skruvar bort tre skruvar.

På båda bakskärmarna sitter låsbara förvaringsfack där man kan ha det viktigaste som en stropp och smörjmedel.

Hydrema 908 D har ett arbetsområde på hela 250 grader tack vare gräveleganten.

Motor huven är slutande vilket ger extra bra sikt vid arbete med frontlastaren.

Hela huven fälls framåt och allt det viktigaste blir lättåtkomligt så som motoroljepåfyllning, säkringar och batteri.

Uppe på joystickarna sitter ytligare en liten joystick som man kan styra olika funktioner med. På testmaskinen styrde de rototilten.

Ratt och instrument.

Ratt och instrument.

Relaterade artiklar