ANNONS

Kraftfull glidstyrd lastare

Bobcat 853H är en kraftfull glidstyrd lastare med gott mått både vad gäller komfort och kapacitet.
Huvudströmbrytaren sitter innanför motorhuven, vilken öppnas som en dörr. Det är en naturlig placering eftersom batteriet, som är på 170 Ah, sitter bredvid motorn. Det är trångt i motorrummet, det är det på kompakta maskiner, men det ser ut som man kommer åt luftfilter, oljefilter och oljesticka utan problem.
Däremot vet jag en bekant som skulle sätta motorvärmare på en Bobcat men struntade i det då han fick klart för sig att motorvärmaren skulle monteras på den sidan av motorn som vätter in mot hytten. Då fick det bli kallstarter i stället.
Motorn sitter alltås på tvären i Bobcat 853H, precis som i alla andra glidstyrda lastare från den amerikanska maskintillverkaren. På tal om det. Bobcat har ju sålts i Europa i över trettio år, men först i fjol drog Bobcat igång sin fabrik i Europa, den ligger i Tjeckien.
I Bobcat 853H finns det tre motoralternativ beroende på årsmodell, Deutz, Kubota och Isuzu. Transmissionen är hydrostatisk och manövreras med spakarna i hytten.
För att ta dig in i hytten måste man klättra in över lastaren, öppna dörren som även fungerar som vindruta, samt ta sig in över en hög tröskel. Är man normallång måste man alltså böja sig en hel del.
Väl på plats sitter man bra. Det är ett bekvämt säte och allt är inom räckhåll. Det finns ingen högerpanel som i de flesta andra anläggningsmaskiner utan startnyckel och andra strömbrytare finns i en liten konsol uppe till vänster om dörren. Vi vrider på nyckeln och maskinen går igång.
Handgasen sitter nere till höger och är extremt trög. Det är möjligt att det beror på dålig smörjning av gasvajern och att det brukar vara enklare att dra på gas på de här maskinerna.
Det blir ett ordentligt oljud i hytten och vid fullgas och arbete mäter vi 80–85 dBA. Mätaren svänger kraftigt beroende på hur mycket hydraulik vi använder och en hel del av ljuden kommer från vibrationer.
Hydraulpumparna ger bra ifrån sig och alla funktioner är blixtsnabba. Innan man blir van är det svårt att köra med precision och det är bra att vi har gått om plats och mjuk snö i vår omgivning för testkörningen.
Vi skrapar en plan fram och tillbaka och maskinen vänder snabbt och effektivt vid ändarna på vår plan. Vi drar ihop snön i en hög och lastar på en vagn. Bobcat 853H lyfter högt, högre än vad man kan tro för en så här kompakt maskin.
Frigångshöjden är 30 centimeter där det är som lägst, det är under framaxeln. Bobcat 853H ska vara 2,1 meter hög, men den testade maskinen har en praktisk verktygslåda på taket som bygger 25 centimeter. Det funkar ju bra för den som inte ska in där det är lägre än så. Annars är ju tanken med just den här maskintypen, förutom att de ska kunna vända på stället, att få plats och komma in där det är trångt.
Bobcat är ju liksom originalet när det gäller kompakta glidstyrda lastare. I dag finns det många andra fabrikat på marknaden när det gäller den typen av maskiner, men ofta kallar man dem för Bobcat de också trots att de har ett annat fabrikat.
Att få tag på en Bobcat för under 50 000 kronor verkar omöjligt. Det visar ett snabbt sök bland inernetannonser. Finner man en Bobcat ner mot den prisklassen handlar det om en maskin från åttiotalet och med över 4 000 timmar på mätaren.

Ägaren: Bra andrahandsvärde och bra motorer.
Anders Porsche på Porsches Entreprenad i Bromölla är nöjd med sin Bobcat 853. Han anser den vara liten och smidig, framförallt vad gäller höjden.
– Den kommer in där det behövs, säger han.
Anders Porsche har nio anställda i företaget och totalt 14 anläggningsmaskiner. Av dem är 12 Bobcat.
Det är bandgrävare, hjulgrävare, lastmaskiner och teleskoplastere.
Han anser att Bobcat är bättre än andra fabrikat när det gäller glidstyrda kompaktlastare.
Just Bobcat 853 köpte han begagnad med 2 000 timmar på mätaren. Han körde den några år och sålde den när den gått 4 000 timmar.
– Det är då det börjar hända saker. Man måste hålla koll på bussningar i aggregatget med mera. Vi sålde vår 853:a när pumparna började läcka.
Anders Porsche berättar att 853:an var lätt att sälja och att Bobcat har ett högt andrahandsvärde. Han tycker att der är en mångsidig redskapsbärare och är speciellt nöjd med det stora hydraulflödet även vid låga motorvarvtal.
– Det är bra när man kör sopaggregat på tredjefunktionen.
Han är även nöjd med motorerna i Bobcat men berättar att man måste vara noggrann med filterbytena.

Verkmästaren: Kontrollera bussningarna i aggregatet.
Nils Larsson är servicechef på Skancat i Kristianstad. Han berättar att det som slits på en Bobcat 853 är bussningarna i aggregatet.
– De måste man kontrollera när man köper en begagnad Bobcat, säger han.
När det gäller motorerna finns det tre olika fabrikat på 853, beroende på årsmodell, Kubota, Deutz eller Isuzu.
Nils Larsson anser att samtliga tre är bra. Han håller berättar att det är viktigt att man sköter service, olje- och filterbyten och därför är det viktigt att man följer upp serviceboken när man köper en begagnad maskin.
En annan sak man ska kontrollera enligt Nils Larsson är alla säkerhetsdetaljer eftersom det är vanligt att sådant demonteras.
– Det ska finnas en brytare i förarstolen så man inte kan köra utan förare på plats och likaså finns det en skyddsbygel som måste vara nere för att spakar och pedaler ska kunna manövreras.
Bobcat 853 årsmodell 1996
Motor: Fyrcylindrig Isuzu på 2,1 liter och 48 kW (65 hk) effekt vid 2 650 rpm.
Transmission: Hydrostatisk
Däck: 365/70R18 fram och 365/70R18 bak
Bränsletank: 95 liter
Lyftkapacitet: 1 525 kg
Lyfthöjd: 3 038 mm
Max hydraulflöde: 90 l/min
Max hydraultryck: 180 bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande uttag
Vändradie: 0 m
Vikt: 2 550 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (7,6 liter), Transmissionsoljebyte 500 timmar (30 liter), Hydrauloljebyte1 000 timmar (58 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 801
Oljefilter motor: 135
Luftfilter inre: 274
Luftfilter yttre: 274
Hydrauloljefilter: 433
Hyttfläkt (inkl värmepaket): 8 200

Sikten är bra i Bobcat 853 och man har bra kontroll över redskapet.

Trots det kompakta måttet på Bobcat 853 lyfter den högt, över tre meter.

Det är en hög tröskel och en smal dörr. Det gäller att hålla tungan rätt i mun så man inte halkar eller slår i huvudet någonstans när man ska in i eller ut ur hytten.

Med glidstyrningen drar man snabbt runt 180° på det hala underlaget.

Sidorutorna kan öppnas en smula genom att dra den främre delen bakåt.

Batteriet sitter inklämt till vänster om motorn. I bakluckan finns en elpump och en slang med pistolhandtag för att fälttanka.

Hydrauluttagen för tredje- och fjärdefunktion är original. Kopplingskulan för ett bilsläp eller liknande är en hemmakonstruktion.

Sikten är helt okej från förarplats.

Uppe till höger finns digitala instrument för bränslemängd, laddning, oljetryck och vattentemperatur. Här ser man även antalet driftstimmar.

Uppe till vänster finns startnyckel och strömställare för belysning och torkare.

Relaterade artiklar