ANNONS

Kung på asfalt och betong

Kung på asfalt och betong, men helt offside i terränglådan. Boggi har provkört Volvo BM LM 621 på varierande underlag.
Volvo har tillverkat lastmaskiner i över 50 år och den första hette H10 och var byggd på lantbrukstraktorn BM 36. Även den betydligt modernare LM 621 är byggd på en lantbrukstraktor, nämligen Volvo BM T 650.
LM 621 är en bra maskin med fyrcylindrig motor och med converter i transmissionen. Det var inte den första Volvolastaren med converter, systemet fanns redan i föregångaren, den trecylindriga LM 620. Emellertid var det en trött maskin då för mycket effekt gick förlorad i convertern. Med LM 621 blev det en helt annan fart eftersom motorn i den är på 80 hästar och på en hårdgjord yta är LM 621 effektiv. Den lyfter bra och föraren har perfekt sikt över redskapet.
Med kopplingsfri fram/back till vänster om ratten och lastarspakar till höger är det en bekväm arbetsplats den här maskinen erbjuder med tanke på att den är nästan 40 år gammal. Volvo BM LM 621 kom nämligen ut på marknaden redan år 1970.
För att klara de 3,2 tonnen i lyftkapacitet är lastmaskinen konstruerad med en stor vikt i aktern. Det har ingen betydelse för framkomligheten på en hårdgjord yta, men blir rena katastrofen där det är mjukt.
Så länge man har vikt i skopan går det relativt bra att köra rakt fram där det är mjukt, men så fort vi tippat av vår last finns det bara en möjlighet och det är att backa rakt bakåt i samma hjulspår. Har man tur tar man sig tillbaka men man kan lika gärna köra fast och att försöka sig på att svänga där det är mjukt är lönlöst. De smala originalhjulen på LM 621 skär omgående igenom och så sitter man där. Då finns det bara ett sätt och det är en kedja och en extra traktor. Fördelen i bedrövelsen är att LM 621 kör fast snabbt och blir lätt att dra loss eftersom den aldrig hinner gräva ner sig djupt. Det räcker att springa efter en liten traktor som draghjälp.
Men det finns ett knep för den som vill kunna köra ut på åkern och samla sten eller utfodra djur på ranchdriften och det är att sätta bredare styrhjul där bak.
Med bredare hjul flyter bakvagnen uppe längre och man kan ge sig på betydligt tuffare arbetsuppgifter med sin 621:a.
Volvo BM LM 621 tillverkades ända fram till år 1978 och har även en systermodell, den fyrhjulsdrivna 641:an. Fördelen med 641 är givetvis att den lättare tar sig fram på mjukt underlag, men den har samma nackdel som gäller för den motorsvaga 620 med converter. Drivlinan till fyrhjulsdriften snor för mycket effekt och det blir för lite kvar till arbetet.
De första LM 621 hade samma smala hytt som 620 men år 1974 blev hytten bredare. Den maskin Boggi provkör har den breda hytten vilket innebär flera fördelar. Det är lättare att ta dig in och ur hytten och det blir en breddare lastare vilket ger större stabilitet i så väl lastaraggregat som i maskinen totalt.
Man klättrar alltså in genom den gemensamma dörren och framrutan. För att undvika skador på dörr och förare finns en spärr som innebär att spakarna till lastaren inte kan manövreras med öppen dörr.
Givetvis finns det ingen luftkonditionering som standard men väl ett effektivt värmeaggregat under stolen som blåser varmluft på kylda gummistövlar, något som är skönt kalla vinterdagar. Vill man ha friskluft drar man de främre sidorutorna bakåt.
LM 621 är inte överdrivet tät i hytten eftersom bromsen går rakt igenom golvet och ljudnivån på tomgång mäter vi till höga 82 dBA. Vid lastararbete med nära fullgas visar instrumentet 90 dBA. Det är alltså hörselskydd som gäller.
LM 621 har även tredjefunktion vilket innebära att det finns hydrauliskt redskapsfäste. Använder man ett redskap som kräver hydraulik tar man bara bort hydraulanslutningarna för redskapsfästet och ansluter slangarna från redskapet.

Ägaren: Kör den tredje LM 621
Henrik Nilsson driver Gretelunds lantbruk utanför Kristianstad. Han är nu inne på sin tredje Volvo BM LM 621. Han använder den enbart i svinstallarna för att skrapa gödsel.
– Det är en billig och enkel maskin, bättre än en traktor med lastare, säger han.
Han anser att LM 621 bara går och går, visst den behöver lite kärlek men det har inte varit några problem med reservdelar när något gått sönder.
Henrik Nilsson är just nu inne på sin tredje LM 621 och han kör runt 500 timmar per år med den. Det är ganska mycket för en så pass gammal maskin. Just modellen LM 621 passar mycket bra till det arbete lastaren utför på gården, en LM 841 hade varit för stor och onödigt avancerad.
Henrik Nilsson berättar att man måste lufta bromsarna ganska ofta för att erhålla full bromsverkan men annars är det bara att tuta och köra.
Höga priser på maskinerna
Äger 1 midjestyrd + 1 teleskoplaster som går i växtodlingen och andra stallar.
1000-1400 tecken

Verkmästaren: Enkel maskin utan problem
Gunnar Torstensson är verkmästare på Swecon i Skövde. Han anser att Volvo BM LM 621 är en enkel maskin vilket i sin tur ger lite problem.
Det han tipsar om som kan krångla är glapp i styrsystemet och att det kan vara problem med reservdelar till så här gamla maskiner. Volvo har som policy att hålla reservdelar i 15 år och den gränsen är ju sedan länge passerad för en LM 621. Men trots det upplever få ägare till LM 621 problem när det gäller reservdelar. Dels beror det på att motorn är den samma som i Volvo BM T650 och att det finns många delar till dem, dels skrotas det kontinuerligt LM 621:or så det går ofta att få tag på delar den vägen.
Ska man köpa en begagnad LM 621 anser Gunnar Torstensson att man ska kontrollera transmissionen.
– Den ska växla distinkt och man ska känna när tvåan går i, säger han.
Det är viktigt att den drar lika bra framåt som bakåt.
Andra saker man bör kontrollera är bromsarna.
– Maskinen ska bromsa mjukt och inte hugga.
En annan sak som slits på en lastmaskin är själva lastaren. Det blir glapp i bussningar här och där om man slarvat med smörjningen. Busningar går att byta, men det kostar pengar framförallt vad gäller arbetet.

Volvo BM LM 621 årsmodell 1974
Motor: Fyrcylindrig Volvo på 4,2 liter och 59 kW (80 hk) effekt vid 2 300 rpm.
Transmission: Två gruppväxlar + converter med två växlar fram och två bakåt ger totalt fyra växlar i vardera riktnigen.
Däck: 9-20/10 fram och 16,9-30/14 bak
Bränsletank: 110 liter
Lyftkapacitet: 3 200 kg
Lyfthöjd: 3 850 mm
Max hydraulflöde: 50 l/min
Max hydraultryck: 115 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,25 m
Vikt ink. skopa: 7 700 kg
Standardskopa: 1,0 m3
Serviceintervall: Motoroljebyte 125 timmar (10,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (22 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (105 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Oljefilter motor: 94
Luftfilter motor (yttre): 413
Luftfiltermotor (inre): 301
Hudrauloljefilter: 599
Vinruta fram: 1 275
Hudraulpump: utgått
Converter: utgått
Insprutningspump (diesel): utgått

Tur i oturen. Det var frost och skaplig bärighet när Boggi testade LM 621 ute på åkern. Normalt kan det vara knepigt att ta sig fram när styrhjulen sjunker ner i jorden.

Lägsta punkt är under fäste för lyftkolvar på höger och vänster sida mellan hjulen, där är det 35 centimeter till marken. Det är emellertid inget problem eftersom lastaren hellre lägger sig på bakaxeln där frigångshöjden är 40 cm.

Hjulen på tvären. Vändradien är liten och LM 621 är en smidig maskin.

Bekvämt. Servostyrning, bra sikt, ingen frikoppling, och bra placering av lastarspakarna. Det är inte så konstigt att det finns många LM 621 i drift än i dag.

LM 621 har converter så det är alltså bromspedalen som sitter till vänster sett i färdriktningen. Till vänster om föraren finns handbroms och mekanisk hög/låg.

Dieseltanken sitter under de två batterierna och hydrauloljetanken. Batterierna är seriekopplade varför maskinen har ett 24 volts elsystem.

Främre halvan av motorn försvinner in bakom lastarens ram, men det är ändå enkelt att komma åt alla servicepunkter på LM 621.

Relaterade artiklar