Lantmännen i samarbete för fossilfria transporter
Lantmännens spannmål kräver transporter hela vägen från åker till färdig produkt. Transporterna kräver energi och skapar klimatpåverkande utsläpp. Genom att gå med i samarbetet KNEG, ”Klimatneutrala Godstransporter på väg” ska Lantmännens klimatpåverkan från transporter minska genom ökad användning av biodrivmedel och ökad effektivitet. Arbetet sker i samarbete med andra aktörer parallellt med att egna mål och handlingsplaner sätts för att minska utsläppen från transporter.
Sverige har en utmaning när det gäller användningen av förnybar energi och utsläpp från transporter. I ett internationellt perspektiv har Sverige redan en hög andel förnybar energi i transportsektorn men ytterligare åtgärder behövs som ökad användning av biodrivmedel och effektivare transporter för att minska klimatpåverkan.
-Som en stor transportköpare vill vi samarbeta med våra logistikpartners för att nå bättre klimatprestanda i transporter. Vi kan också, som producent av biodrivmedel påverka transportörer och transportköpare att dra nytta av klimatprestandan från våra hållbara biodrivmedelslösningar. Men vi kan göra ännu mer om vi samarbetar med andra aktörer och därför har vi blivit medlemmar i KNEG, Klimatneutrala Godstransporter på väg”, säger Marilene Eckerström, styrelserepresentant för Lantmännen i KNEG.
Kort om KNEG
Klimatneutrala godstransporter på väg, KNEG, är ett samarbetsprojekt med en vision om att godstransporterna på de svenska vägarna ska vara klimatneutrala. Syftet med projektet är att visa hur klimatpåverkan från de vägburna godstransporterna i Sverige kan minskas genom olika åtgärder och vad de medverkande aktörerna kan bidra med. Arbetet är främst inriktat på effektivare transporter, effektivare bränsleproduktion, effektivare fordon och utökad användning av förnybara bränslen.
Samarbetet startade i slutet av 2006 och har nu 14 medlemmar; Chalmers, Göteborgs universitet, FordonsGas Sverige AB, Lantmännen, OKQ8, PostNord, Preem, Renova AB, Scania, Schenker AB, Stora Enso, Sveriges Åkeriföretag, Trafikverket, Volvo Lastvagnar.