ANNONS

Lätt och bekväm

Intresset för kompakta och flexibla traktorer mellan 100 och 150 hästkrafter är stort och traktortillverkarna lägger ner mycket arbete på att ta fram nya modeller som passar till alla förekommande arbete och samtidigt är lätta och smidiga. Från Fendt är svaret nya 300 Vario.

När Fendt presenterade 300 Vario för knappt tio år sedan var det en modern traktor och den enda på marknaden med steglös transmission i denna lilla klass. Efter hand har det kommit andra fabrikat med steglös transmission i små traktorer och Fendt har även den mindre 200 Vario-serien.
Men 300 Vario har inte varit lika modern som de större modellerna från Fendt och därför var det nu hög tid för en facelift.
Man känner igen sig i flera detaljer i nya Fendt 300 Vario när man jämför med nästa modellserie, 500 Vario.
Det är bland annat framrutan som är välvd mot taket vilket ger perfekt sikt uppåt när man kör med frontlastare.
Variospken med alla funktioner är den samma som i de stora och därmed slipper man golfbollen för att reglera farten, vilket var fallet på gamla 300 Vario.
När det gäller skärmen kan man välja mellan en 7” skärm eller ingen alls. Den vanliga stora Vario-terminalen finns inte till 300-serien.
Reglagen är placerade i höger sidokonsol i stället för i höger armstöd, vilket är fallet på de större serierna av Fendt.
Den här traktorn passar till många arbetsuppgifter. Den kan vara dragare på en mindre gård, köra transporter, vara liten traktor till växtskyddssprutan eller gödningsspridaren på en medelstor gård, eller köras med frontlastare.
Till det senare har man stor nytta av den välvda framrutan som ger sikt snett uppåt.
Den som behöver större hydraulflöde kan välja en pump som ger 110 liter per minut.
Maximal vikt 8 500 kg
Markfrigång 510 mm
Hytten ät tyst och fin. På tomgång mäter vi 71 dBA och vid maxvarv stillastående 88 dBA. I transport på asfalt med 43 km/h på mätaren behöver motorn inte rusa mer än till 1 400 rpm och därmed blir ljudnivån låg, endast 84 dBA.
För ett tillägg på endast 1 500 kronor kan man få drivhjulsberoende kraftuttag. I prislistan för extrautrustning är det medtaget mekanisk hyttfjädring men lägger man i stället till 52 000 kronor på priset får man pneumatisk hyttfjädring, vilket är bättre och bekvämare.
När det gäller servicen är det mesta bra på traktorn. Motorhuven, som fått en ny design, är heltäckande och har därmed två sidostycken. Genom att först öppna huven uppåt på gasdämpare, kan man sedan trycka på en knapp för att ta loss sidostycket. Vi föredrar dock traktorer där hela motorhuven öppnas i ett stycke.
Under huven har man fokuserat på servicevänlighet, vilket man bland annat ser i kylarnas konstruktion.
Den främre kylaren svängs enkelt ut för rengöring emellan kylarna och genom att demontera två små plåtar, utan verktyg, har man full åtkomst bakom kylarna.
Oljestickan nås relativt enkelt från vänster sida, även om svängda hjul är att föredra vid kontroll.
Fendt 313 Vario har skilda oljor för transmission och hydraulfunktioner, vilket gör att man endast behöver byta transmissionsoljan efter 2 000 timmar. Hydrauloljan fylls på höger sida om traktorn, där man annars är van vid att ha en stege. Transmissionsoljan fylls i sin tur på baktill på traktorn.
Fendt 313 Vario har frontlyften integrerad i ramen vilket gör att redskapet kommer cirka 20 centimeter närmare traktorn. Dessutom finns fästpunkter för frontlastare, även dessa i ramen och traktorn är även utrustad med frontkraftuttag.

Med nya 300 Vario, som omfattar fyra modeller från 100 hästkrafter, har Fendt fått upp standarden på den lilla serien rejält.

Med nya 300 Vario, som omfattar fyra modeller från 100 hästkrafter, har Fendt fått upp standarden på den lilla serien rejält.

I gamla 300-serien var det motorer från Deutz men nu är det Agcos egen finska motor i dessa traktorer.

I gamla 300-serien var det motorer från Deutz men nu är det Agcos egen finska motor i dessa traktorer.

IMG_1633

Avgasröret linjerer med A-stolpen och skymmer inte sikten. Notera framrutan som är välvd upp mot taket.

Avgasröret linjerer med A-stolpen och skymmer inte sikten. Notera framrutan som är välvd upp mot taket.

IMG_1621IMG_1622IMG_1612IMG_1601IMG_1593IMG_1591

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fendt 313 Vario

Motor:       Fyrcylindrig Agco Power på 4,4 liter och 104 kW (142 hk) maxeffekt och max vridmoment 596 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:             Steglös

Däck:        540/65R24 fram och 600/65R38 bak

Bränsletank:                210 liter + 22 liter AdBlue

Lyftkapacitet:             5 960 kg

Max hydraulflöde:       84 l/min

Max hydraultryck:       200 bar

Yttre hydraulik:           4 dubbelverkande uttag

Vikt:          4 970 kg (utan vikter)
Vändradie:  5,0 m

Serviceintervall:          Motoroljebyte 500 timmar (13 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (30 liter) Hydrauloljebyte 1 000 timmar (50 liter)

Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm

Pris:          1 050 000 kronor

Pris per hk:                                 7 394 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:      std

Frontvikter, 10 x 32 kg: 10 000

Passagerarsäte:           std

Frontlyft och pto:        54 000

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Femte dubbelverkande uttag:        nej

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:          std

Vändbar förarplats:      nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:        32 000
Hyttfjädring:               10 000

Krypväxel:                  std

 

Tre plus:

  • Mjuk transmission
  • Tyst rymlig hytt
  • Lättservad

 

Tre minus:

  • Ej GPS från fabrik
  • Sidoplåtar på motorhuv
  • Dålig sikt bak

 

 

 

Relaterade artiklar